• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 28 دی 1401
کد مطلب : 183241
+
-

ثبت ملی آیین سیزدهم محرم در یزد


مراسم سیزدهمین روز محرم شهر یزد در فهرست میراث ناملموس کشور ثبت ملی شد. به‌گزارش همشهری، مردم یزد بنابه رسمی دیرین که قدمتش به بیش از 100سال پیش برمی‌گردد به مناسبت سیزدهم محرم و سومین روز از سالروز شهادت حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) در مسجد ملااسماعیل یا همان مصلای یزد، دور هم جمع می‌شوند و عزاداری می‌کنند. این مراسم از ‌8صبح تا اذان ظهر ادامه پیدا می‌کند و هیئت‌های عزاداری به‌ترتیب وارد صحن‌ مسجد می‌شوند و به سوگواری می پردازند.
 در این مراسم روحانیون و طلاب یزدی با چای و قهوه از مردم و عزاداران پذیرایی می‌کنند.

به‌یاد شهیدان کربلا

مردم یزد، شهر قنات و قنوت و قناعت، از گذشته‌های دور، عزاداری سومین روز شهادت امام حسین(ع) را باشکوه برگزار می‌کنند.
معاون اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی یزد در این‌باره می‌گوید: یزدی‌ها در سومین روز شهادت امام حسین(ع) به یاد بر زمین ماندن پیکر پاک شهیدان کربلا به‌مدت 3روز در صحرای داغ کربلا و به خاک سپردن آنان عزاداری می‌کنند. بازار یزد به‌صورت کامل در این روز تعطیل و تمامی بازاریان به همراه خانواده در این مراسم حاضر می‌شوند.
باتوجه به شواهد موجود این مراسم از ۱۱۵سال قبل تاکنون در سومین روز از شهادت امام حسین(ع) و یاران وفادار آن حضرت برگزار می‌شود و نزد مردم استان شناخته‌شده است.

پذیرایی روحانیون

عبدالمجید شاکری شمسی، یکی از جنبه‌های معنوی و زیبای این مراسم را پذیرایی از حاضران توسط روحانیون، مبلغان دین، منبری‌های روحانی، افرادی که عمری ذاکر امام حسین(ع) و مبلغ اندیشه والای سیدالشهداء(ع) بوده‌اند، می‌داند و ادامه‌ می‌دهد: در این روز روحانیون برای خدمتگزاران مجلس سیدالشهدا(ع) کمر همت می‌بندند و از سوگواران حسینی پذیرایی می‌کنند.
عزاداری روز 13محرم، در واقع یادآور روز ۱۳محرم سال۶۱ هجری است که در آن، طایفه «بنی‌اسد» به صحرای نینوا آمد و درحالی‌که اجساد مطهر شهدای کربلا عریان زیر آفتاب سوزان است، آنها را تشییع و دفن کردند.
هیئت بنی‌اسد در یزد نیز یکی از هیئت‌هایی است که در سیزدهم محرم به عزاداری می‌پردازند؛ در این آیین عده‌ای لباس عربی می‌پوشند و حصیری روی دست بلند می‌کنند و بیل و کلنگ بر می‌دارند و با شعار «یا مظلوم یا سیدی، یا محروم یا سیدی، یا عطشان یا سیدی»، «حلو یا بنی‌اسد بالغاضریه» حرکت می‌کنند.
در این روز، یک نفر در پوشش شیر همراه هیئت حرکت می‌کند درحالی‌که با ۲دست به سرش می‌زند به طرف جنازه‌هایی که روی درهای چوبی قرار دارد و 4نفر زیر آنها را گرفته‌اند، می‌رود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید