• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
چهار شنبه 28 دی 1401
کد مطلب : 183201
+
-

دیپلمات ارشد چین، به‌دنبال تقویت روابط با اروپا

همزمان با افزایش فشار آمریکا بر اروپا برای کاهش روابط با پکن، وزیر خارجه پیشین چین راهی اروپا می‌شود

جهان‌نما
دیپلمات ارشد چین، به‌دنبال تقویت روابط با اروپا

«وانگ لی»، دیپلمات ارشد چین، برای زدودن شک و تردیدی که بر روابط پکن و کشورهای اروپایی سایه انداخته راهی قاره سبز می‌شود. وب‌سایت پولیتیکو به نقل از چند دیپلمات مطلع، گزارش داده که وزیر خارجه پیشین چین قرار است که در کنفرانس امنیتی مونیخ شرکت کند، از مقر اتحادیه اروپا بازدید کند و با برخی از سیاستمداران اروپایی به‌ویژه آلمانی‌ها و بلژیکی‌ها دیدار کند. پولیتیکو با انتشار این خبر نوشته که تاریخ دقیق سفر وانگ لی به اروپا هنوز مشخص نشده است.
وزیر خارجه سابق چین در شرایطی به اروپا سفر می‌کند که کشورش در صف حامیان ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، در خلال جنگ اوکراین قرار گرفته است. همزمان، فشارهای آمریکا به اتحادیه اروپا برای فاصله گرفتن اقتصادی و تجاری کشورهای اروپایی از پکن نیز به‌طور چشمگیری افزایش یافته است. در این میان به‌ویژه انتقادها از آلمان به‌دلیل توسعه روابط اقتصادی با چین به‌شدت بالا گرفته است.
وانگ لی که به‌تازگی کرسی وزارت خارجه چین را به «چین گانگ» واگذار کرده، با ارتقای مقام به دفتر سیاسی 24نفره حزب حاکم کمونیست چین رفته است. وظیفه این نهاد، نظارت بر امور خارجی چین است. لی وانگ نخستین مقام ارشد چینی است که از زمان پایان سیاست جنجالی کووید-صفر به اروپا سفر می‌کند.
چین که این روزها رقابت استراتژیکش در تمامی حوزه‌ها از حوزه فناوری گرفته تا حوزه نظامی و تجاری با آمریکا بالا گرفته، به‌دنبال احیای روابط با اروپاست. اولاف شولتز، صدراعظم آلمان، و شارل میشل، رئیس شورای اروپا طی ماه‌های اخیر به دعوت چینی‌ها به پکن
سفر کرده‌اند.  شی‌جین پینگ، رئیس‌جمهور چین، نیز پیش‌تر در حاشیه نشست گروه20 در اندونزی با رهبران ایتالیا، اسپانیا و هلند دیدار کرد. امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه، نیز گفته که احتمالا در اوایل سال ‌جاری میلادی به پکن خواهد رفت. به‌گفته دیپلمات‌ها، پکن در چند هفته گذشته تقویت روابط با اروپایی‌ها را در دستور کار خود قرار داده است. دفتر سیاسی حزب کمونیست چین، تمرکز بر روابط با اروپا را به وانگ لی واگذار کرده است؛ کسی که پیش‌تر بر مدیریت روابط پکن و واشنگتن متمرکز بود. همزمان با تلاش چین برای بهبود روابط با اروپا، تماس‌های پکن ـ واشنگتن نیز بیشتر شده است به‌طوری که برخی منابع از سفر آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا به پکن در ماه‌های پیش‌ رو خبر داده‌اند.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید