• یکشنبه 29 مهر 1403
  • الأحَد 16 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 20
چهار شنبه 28 دی 1401
کد مطلب : 183162
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/El0g4
+
-

ستاره‌های مونتاژی

آیا می‌دانستید گاوی و پدری محصول لاماسیا نیستند؟

ستاره‌های مونتاژی

وقتی پابلو گاوی جایزه پسر طلایی مجله فرانس فوتبال را برد، عده‌ای در این موضوع تشکیک کردند و اهدای جوایز به پدیده‌های بارسلونا در سال‌های اخیر را به رابطه اسپانسر این جایزه با باشگاه کاتالونی نسبت دادند. برای این جایزه گزینه‌های جذاب‌تری مثل جمال موسیالا از بایرن‌مونیخ و جود بلینگام از دورتموند وجود داشتند اما گاوی آن را برد. درخشش خیره‌کننده این بازیکن اسپانیایی در ال‌کلاسیکوی سوپرجام و ثبت یک‌گل و 2‌پاس‌گل در این مسابقه، بار دیگر آن بحث‌ها را پیش کشید. حالا کمتر کسی در توانایی‌های این بازیکن جوان تردید دارد. نکته جالب اینجاست که گاوی و پدری هم مثل لیونل مسی محصول لاماسیا نیستند و در واقع آنها در این باشگاه بازیابی یا مونتاژ شده‌اند. بارسلونا مواد نخستین را از باشگاه‌های دیگر گرفته و به آن شکل و فرم داده.

اعتراف دشمنان
حتی روزنامه مارکا که نسبتا طرفدار رئال‌مادرید است، از منتقدان خرده گرفت که چرا وقتی گاوی به تیم ملی اسپانیا دعوت می‌شد، عده‌ای آن را به بارسلونایی بودن سرمربی تیم ملی یعنی لوییس انریکه نسبت می‌دادند.

تغییر سبک
گاوی در ابتدا به‌منظور تخریب تیم حریف در ترکیب اصلی بارسا و اسپانیا قرار می‌گرفت. او وظیفه داشت بازیکنان مهم حریف را بزند و روی آنها خطا کند. اما این بازیکن جوان اکنون به بازیکنی متفاوت تبدیل شده است. حالا باید روی او خطا کرد و مانع از گلزنی یا خلق موقعیتش شد.

خارج از لاماسیا
هواداران بارسلونا از ظهور او و پدری سر از پا نمی‌شناسند و به‌خود و باشگاه‌شان می‌بالند. اما این را باید درنظر گرفت که این دو محصول لاماسیا نیستند و نتیجه تیزبینی استعدادیاب‌های باشگاه محسوب می‌شوند. پدری از ابتدا برای لاس‌پالماس در لالیگا بازی کرد و سپس با مبلغ 5میلیون یورو که بعدا چند برابر به آن افزونه تعلق گرفت، به بارسا آمد. او حتی در تست رئال‌مادرید هم حاضر شد اما باشگاه پایتخت او را نپسندید تا این ستاره به یکی از حسرت‌های هواداران رئال تبدیل شود.

محصول بتیس
پدری حتی محصول آکادمی لاس‌پالماس هم نبود و در باشگاه خوونتود لاگونا پرورش یافت. درباره گاوی هم اوضاع تقریبا مشابه است، با این تفاوت که او سابقه بازی در لالیگا را نداشته. او محصول آکادمی بارسلونا یعنی لاماسیا نیست. در آوریل ۲۰۱۴ وقتی تیم جوانان بارسلونا در فینال تورنمنت پرتغال به مصاف رئال‌بتیس رفت، گاوی 4‌گل به این تیم زد و یک‌پاس‌گل داد. او رئال بتیس را قهرمان آن تورنمنت کرد و بهترین بازیکن جام شد. جذب استعدادی که مقابل چشمان استعدادیاب‌های باشگاه به این تیم زهر زده است، کار پیچیده‌ای نبود. شاید اگر به‌جای بارسا رقیب آنها در آن فینال حاضر بود، الان گاوی در ترکیب رئال مادرید می‌درخشید. بارسلونا در همان تابستان‌۲۰۱۴ تلاش کرد او را به خدمت بگیرد اما موفق نشد. این بازیکن فصل 15-2014 را با بتیس کامل کرد و در 2‌فصل 95گل برای تیم جوانان این باشگاه به ثمر رساند. او یک ماشین گلزنی بود. پس از این یک‌سال طول کشید تا او به لاماسیا منتقل شود. رئال بتیس را بگویید که به همین سادگی چنین استعدادی را واگذار کرد. بتیس او را از لا لیارا جذب کرده بود و به‌راحتی از دست داد. گاوی اصلا متولد کاتالونیا هم نیست و در واقع در ایالت سویا به دنیا آمده است.

تمدید قرارداد
حالا نگرانی‌هایی هم درباره گاوی در شهر بارسلون وجود دارد. اینکه به‌دلیل قوانین لالیگا و فیرپلی مالی، هنوز امکان ثبت تمدید قرارداد این بازیکن و آرائوخو در لالیگا فراهم نشده است. لاپورتا به همین دلیل هنوز نتوانسته قرارداد بالده را هم تمدید کند. رئیس باشگاه بارسلونا برای ثبت و تمدید قرارداد این 3‌استعداد جوان به هر دری خواهد زد و اگر لازم باشد، بازیکنان شناخته‌شده تیم را به فروش خواهد رساند. این سه بازیکن، حال و آینده بارسلونا هستند و حداقل تا ده، پانزده سال تیم را بیمه خواهند کرد.

الگوها
گاوی الگویش را اینیستا و وراتی معرفی کرده. او 17بازی ملی و 3گل ملی هم دارد.

نصیحت لواندوفسکی
لواندوفسکی پیش‌بینی کرده که این ستاره جوان در آینده به باشگاهی در کشوری دیگر منتقل خواهد شد. مهاجم لهستانی از گاوی خواسته که انگلیسی یاد بگیرد، رژیم غذایی خود را کنترل کند و قبل از مسابقات نوشابه ننوشد. اینطور که مشخص است لوا چیز دیگری را در گاوی می‌بیند و از او مراقبت می‌کند و به او توصیه می‌دهد.

آرزوی کوچک
گاوی روز 3 ژانویه آرزو کرد در سال2023 نخستین جامش را با بارسلونا ببرد. 12روز بعد خودش آرزوی خودش را با درخشش در ال‌کلاسیکوی سوپرجام برآورده کرد. چه بازیکنی!

10هزار یورو
بارسلونا در فصل 16-2015 گاوی را در ازای 10هزار یورو از تیم جوانان بتیس به خدمت گرفت. قیمت او در بازار نقل‌وانتقالات هم‌اکنون 90میلیون یورو است. لیورپول در تابستان می‌خواست 60تا 80میلیون برای این بازیکن بپردازد.

مشکل بستن بند کفش
گاوی هنوز هم نمی‌تواند بند کفشش را خودش ببندد. فصل پیش نیکو گونسالس برایش بندهایش را می‌بست اما با رفتن این بازیکن در این فصل کسی نیست به گاوی کمک کند. در ال‌کلاسیکو هم یک صحنه با بازیکن رئال در گوشه زمین درگیر شد و هر دو به زمین افتادند و دوربین‌ها نشان دادند که بند کفش او باز است.

هواداران بارسا، پدری و گاوی را به اینیستا و ژاوی تشبیه می‌کنند. اما کم‌وبیش این دو نسبت به آن دو اسطوره در چنین سنی عملکرد بهتری داشته‌اند. ژاوی در 2‌فصل اول حضورش در بارسا 93بازی انجام داد، 8گل زد و 23پاس‌گل داد. اینیستا در 2‌فصل اولش در 26بازی 2گل و 5پاس‌گل ثبت کرد. پدری در 2‌سال اول در بارسلونا در 45بازی، 9گل به ثمر رساند و یک پاس‌گل داد. گاوی در 2‌فصل اول با پیراهن بارسلونا در 71بازی، 3گل و 11پاس‌گل به نام خودش ثبت کرد. عملکرد ژاوی از این 2‌بازیکن در 2‌فصل اول بهتر بود اما این را هم درنظر بگیرید که هر 3‌بازیکن در آن مقاطع 20ساله بودند و گاوی هنوز 18ساله است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید