• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
سه شنبه 27 دی 1401
کد مطلب : 183152
+
-

سریال حضرت موسی ع ، بلاتکلیف در بودجه

تهیه‌کننده سریال جدید ابراهیم حاتمی‌کیا، بودجه 10هزار میلیاردی را تکذیب کرد

تلویزیون
سریال حضرت موسی ع ، بلاتکلیف در بودجه

فهیمه پناه‌آذر- روزنامه‌نگار

بعد از اینکه رئیس رسانه ملی تلاش کرد تا از طریق مجلس بودجه‌ای برای سریال‌های الف ویژه سازمان تامین کند، با توجه به بودجه این نوع سریال‌ها برخی، بودجه سریال «حضرت موسی» را 10هزار میلیارد تومان با تورم امروز عنوان کردند. موضوعی که محمود رضوی به‌عنوان تهیه‌کننده آن را تکذیب کرد. در ادامه صدا و سیما هم از ندادن ردیف بودجه برای تامین این سریال‌ها گله‌مند شد.اوایل دهه‌90، فرج‌الله سلحشور بعد از پایان‌ پخش سریال «حضرت یوسف» تصمیم گرفت تا سریال «حضرت موسی(ع)» را جلوی دوربین ببرد، آن زمان هم این سریال جزو سریال‌های فاخر سیما قرار گرفت. اما با درگذشت سلحشور در سال94، پروژه مدتی مسکوت ماند و سپس جمال شورجه شروع به ساخت آن کرد. مدتی بعد شورجه درگیر بیماری شد،  ولی بعد از بهبودی این کارگردان، نگارش فیلمنامه که تقریبا تمام ‌شده بود، کار پیش تولید سریال 52قسمتی «حضرت موسی(ع)» آغاز شد؛ سریالی که آن زمان ماکت‌های اولیه‌اش هم آماده شده بود و قرار بر این بود که سریال به تهیه‌کنندگی احمد میرعلایی از زمان رحلت حضرت یوسف شروع شود. حتی میرعلایی در گفت‌وگویی که با همشهری داشت عنوان کرده بود که نسخه سینمایی این سریال هم تولید می‌شود. قرار بود این سریال سال 1400تولیدش تمام شود.

حاتمی‌کیا به جای شورجه

با وجود بیماری «جمال شورجه» قصه سریال حضرت موسی(ع) همچنان ادامه پیدا کرد. بعد از مدتی اعلام شد که ابراهیم حاتمی‌کیا قرار است این سریال را بسازد. حاتمی‌کیا آبان
سال 99 کارگردانی سریال را پذیرفته و در این سال‌ها کمترین خبرها از روند نگارش فیلمنامه و پیش‌تولید به گوش می‌رسد، اما همین پروژه از ابتدا با مشکل تامین بودجه روبه‌روست؛ موضوعی که دغدغه‌ای برای رئیس رسانه ملی شده است. مدیران سازمان تلاش زیادی کردند که ردیف بودجه‌ای برای تولید سریال در مجلس تعیین کنند. تهیه‌کننده این سریال بعد از میرعلایی، محمود رضوی است. با اینکه هنوز وضعیت پیش‌تولید این سریال مشخص نیست، اما نام بابک حمیدیان برای بازی در نقش موسی به زبان‌ها افتاده؛ البته با توجه به همکاری حمیدیان و حاتمی‌کیا در پروژه‌های گذشته، این احتمال وجود دارد که حمیدیان با پروژه حضرت موسی همکاری کند. هر چند این سریال هم مانند «سلمان فارسی» بازیگران  زیادی را دارد.‌

سریال های فاخر تشنه شفافیت
تقریبا 5سال پیش بود که جمال شورجه و سیداحمد میرعلایی تلاش کردند سرمایه‌گذار برای تولید پروژه خارج از سازمان پیدا کنند و میرعلایی در گفت‌وگو با همشهری به این موضوع اشاره کرد و آن زمان برآورد را 250میلیارد تومان خواندند. بودجه‌ای که آن زمان خیلی‌ها به آن نقد وارد کردند.
از این ماجرا و برآورد، 5سالی است که می‌گذرد و تورم و افزایش نجومی نشان می‌دهد که سریال «حضرت موسی» بودجه بیشتری را برای تولید می‌خواهد. کار، دست حاتمی‌کیا و محمود رضوی است که هیچ‌کدام تجربه تولید سریال الف ویژه در سازمان را ندارند. با تجربه‌ای که درباره تولید سریال‌های الف در سازمان وجود دارد همیشه بودجه این سریال‌ها از زمان شروع کار تا پایان 3 برابر می‌شود.
 وقتی بعد از 5 سال برآورد این سریال از ۲۰۰میلیارد تومان به ۲هزار میلیارد تومان رسیده و 10برابر شده و این در حالی است که هنوز ساختش شروع نشده؛ می‌توان اینطور استنباط کرد که بودجه شاید به 10هزار میلیارد تومان هم برسد؛ بودجه‌ای که محمود رضوی به‌عنوان تهیه‌کننده به آن واکنش نشان داده، اما رقمی هم به‌عنوان برآورد اعلام نکرده و در پیگیری‌های همشهری هنوز شاهد پاسخی از سوی‌ مدیران سازمان ‌‌ و ‌ تهیه‌کننده این سریال تاریخی نبوده ایم. هرچند این رقم تخمینی بوده که عنوان شده و خیلی‌ها این بودجه را با تولید سریال‌های بزرگ دنیا مقایسه کرده‌اند.

حدس و گمان‌ها برای بودجه

حالا قصه بودجه تولید سریال «حضرت موسی(ع)» سر زبان‌ها افتاده است. سریالی که پیمان جبلی، رئیس رسانه ملی برای تامین بودجه‌اش دست به دامان مجلس شده و حتی برخی از نمایندگان مجلس درباره ضرورت تولید سریال‌های الف سازمان صحبت کرده‌اند و تلاش‌شان این بوده که برای آن بودجه درنظر گرفته شود.  ‌احتمال اختصاص ردیف بودجه جداگانه برای این سریال در بودجه سالانه مصوب مجلس باعث شد،‌ حدس و گمان‌ها درباره بودجه سریال شکل بگیرد، اما بعد از لایحه بودجه، روابط ‌عمومی این سازمان اعلام کرده است:« بودجه جداگانه‌ای نیز برای 2مجموعه تاریخی الف ویژه فاخر و در دست ساخت حضرت موسی(ع) و حضرت سلمان درنظر گرفته نشده است؛ لذا انتظار می‌رود روند تولید این دو مجموعه نیز متوقف یا به‌شدت کند شود. 2مجموعه‌ای که صدا و سیما حساب ویژه‌ای روی آنها باز کرده است و مدیران رسانه ملی امیدوارند این مجموعه‌ها با استقبال مخاطب مواجه شوند.»‌

مکث
واکنش تند رضوی


روز گذشته سیدمحمود رضوی، تهیه‌کننده سریال حضرت موسی(ع) به ‌ شایعه‌ها و اخبار منتشر شده در باره بودجه این سریال واکنش نشان داد و به‌صورت تلویحی این رقم را از اساس تکذیب کرد.‌ رضوی در توییتی نوشت: « حاکمی مردی را به هزار ضربه شلاق محکوم کرد. مرد گفت:‌ ای حاکم، یا شلاق نخورده‌ای یا هزار نمیدانی چقدر است!حالا داستان همین است؛ یا سریال نساخته‌اید یا ۱۰هزار میلیارد نمی‌دانید چقدر است!شما که می‌خواستید دروغ بگویید لااقل ۱۰هزارمیلیارد دلار می‌گفتید که باکلاس باشد و بتوانید فحش آبدارتر بدهید!»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید