• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 27 دی 1401
کد مطلب : 183124
+
-

بازاری‌هایی که از زباله خوش‌شان نمی‌آید

زهرا کریمی

این صحنه که کف بازاربزرگ تلنبار از زباله است، برای کسی موضوع جدید و عجیبی نیست و اتفاقا برعکس این صحنه ممکن است جلب توجه کند که آفتاب از کدام طرف درآمده است. همین صحنه نچسب و تکراری، دغدغه تعدادی از غرفه‌دارها و حجره‌دارهای بازار شده که چطور می‌توانند فرهنگ نریختن و نذاشتن زباله مقابل مغازه‌های بازار را ترویج بدهند.
به‌هر حال خواسته زیادی نیست که دلشان بخواهد تا آخر وقت یک روز کاری مقابل در حجره‌شان تلی از زباله نبینند. همین اندک خواسته آنها باعث شد، بعضی از جوان‌ترها با کمک حاج‌کاظم روزهای خاص هفته دستکش پلاستیکی و جلیقه برزنتی سبز یا نارنجی بپوشند و با کیسه‌های سبزرنگ مخصوص سطل زباله  از سر راسته بازار بزرگ تا انتها را پیاده بروند و همه جور زباله‌ را جمع کنند. حاج کاظم که بانی این حال خوب در شهراست با این حرکت نمادین می‌خواهد با مشتریان مغازه‌دارهای بازار و صاحبان حجره و مغازه این پیام را بدهد که اگر همه دست به دست هم بدهیم می‌توانیم یک زباله حتی کوچک هم دیگر زیر پاهایمان نبینیم.
چه بسا که در این چند سال تا حدودی موفق به ترویج این فرهنگ هم شده و این راسته به نسبت سایر راسته‌های دیگر بازار رخ دیگری به لحاظ مرتبی و تمیزی به خود گرفته و تک و توک بعضی از مغازه‌داران و فروشگاه‌داران سطل‌های پلاستیکی را کنار دیوار گذاشته‌اند تا شاید سهمی کوچک در تمیزی بازار ایفا کرده باشند.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید