• یکشنبه 29 مهر 1403
  • الأحَد 16 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 20
سه شنبه 27 دی 1401
کد مطلب : 183114
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/zm7gO
+
-

رئیس مافیای تحت تعقیب سیسیل پس از 30سال فرار دستگیر شد

آخرین پدرخوانده

خارجی
آخرین پدرخوانده

متئو مسینا دنارو، آخرین پدرخوانده مافیای سیسیل و یکی از جنایتکاران تحت تعقیب جهان که ‌نامش در فهرست 10جنایتکار مخوف دنیا بود، پس از 30سال فرار در پالرمو دستگیر شد.
به گزارش همشهری به نقل از گاردین، دنارو 60ساله که از سال‌1993 تحت تعقیب پلیس ایتالیا بود، ساعت 9:35‌ صبح دیروز به وقت محلی در یک کلینیک خصوصی در شهر سیسیل دستگیر شد؛ جایی که به‌گفته منابع خبری پلیس، حدود یک سال به‌طور دوره‌ای با نام جعلی آندریا بونافده در آنجا تحت درمان قرار می‌گرفت.
او در زمان دستگیری با دیدن مأموران تلاش کرد از کلینیک فرار کند اما خیلی زود محاصره و دستگیر و به پادگان سن‌لورنزو در پایتخت سیسیل منتقل شد.

جنایات هولناک
دنارو پس از مرگ برناردو پروونزانو و سالواتوره رینا در سال‌های 2016 و 2017 رئیس رؤسای مافیای سیسیل محسوب می‌شد.
براساس گزارش‌ دادستان‌ها، این تبهکار مخوف، کلید برخی از فجیع‌ترین جنایات مرتکب شده توسط مافیای سیسیل، ازجمله بمبگذاری‌هایی است که قضات افسانه‌ای ضد‌مافیا، جووانی فالکونه و پائولو بورسلینو را به قتل رساند. پس از این بمب‌گذاری‌ها، پلیس عملیات گسترده‌ای را برای دستگیری سران مافیا آغاز کرد و موفق به بازداشت برخی از آنها شد. روسای باقیمانده مافیا، ازجمله مسینا دنارو پس از این اتفاق با هم ملاقات کردند و تصمیم گرفتند استراتژی‌ای را برای وادارکردن پلیس به عقب‌نشینی اتخاذ کنند. این استراتژی منجر به یک‌سری حملات بمب‌گذاری‌شده در فلورانس، میلان و رم شد که در جریان آن 10نفر کشته و 93نفر زخمی شدند و خسارات زیادی به مراکز عمومی و خصوصی رسید.
دنارو در جایی ادعا کرده بود که «من خودم یک گورستان را پر کردم». همین هم باعث شد که وی در سال‌2002، به‌دلیل قتل یا صادرکردن دستور قتل ده‌ها نفر به‌طور غیابی به حبس ابد محکوم شود.
به‌دنبال دستگیری این تبهکار فراری، جورجیا ملونی، نخست‌وزیر ایتالیا، گفت: این یک پیروزی بزرگ برای دولت ایتالیا‌ست که نشان می‌دهد ما هرگز نباید تسلیم مافیا شویم. وی همچنین از نیروهای پلیس و دادستانی پالرمو برای دستگیری مهم‌ترین شخصیت مافیای سیسیل قدردانی کرد.

تحقیقات گسترده
تلاش برای یافتن دنارو به‌دلیل اینکه عکس‌های چندانی از او وجود نداشت، به یک عملیات پیچیده تبدیل شده بود. تنها عکس‌های موجود از این تبهکار فراری عکس‌هایی متعلق به اواخر دهه‌1980 و اوایل دهه‌90 بود. پلیس با استفاده از این عکس‌ها و کمک‌گرفتن از آخرین فناوری کامپیوتری و اطلاعات ارائه‌شده توسط مافیا، اقدام به بازسازی عکس‌ها کرده و توانسته بود به تصویری فرضی از او دست پیدا کند که باعث دستگیری وی شد.
این در حالی بود که دنارو برای مخفی‌کردن هویت خود تحت عمل جراحی پلاستیک صورت نیز قرار گرفته بود.
به‌گفته خبرچینان مافیایی، دنارو با وجود شبکه حفاظتی قدرتمندش، در سال‌های اخیر به‌طور فزاینده‌ای منزوی شده بود، چراکه سال به سال، بازرسان پلیس ایتالیا مشاغلی را که تحت سلطه او بود، تصرف می‌کردند و برای رسیدن به وی، بیش از 100نفر از همدستانش ازجمله پسرعموها، برادرزاده‌ها و خواهرش را دستگیر کردند. به این ترتیب تمامی ارتباط‌های وی با خانواده و حامیانش قطع و او کاملا منزوی شد.
در طول 30سال گذشته، پلیس ایتالیا تلاش گسترده‌ای را برای دستگیری این تبهکار مخوف انجام داد اما هر بار که به‌نظر می‌رسید مأموران به هدف خود نزدیک شده‌اند، دنارو همانند یک روح ناپدید می‌شد و در کشوری دیگر فعالیت‌های مافیایی‌اش را ازسر می‌گرفت و دستوراتش به اعضای مافیا را صادر می‌کرد. تا جایی که به‌گفته پلیس، وی در اسپانیا، انگلیس، آلمان و آمریکای جنوبی نیز دیده شده بود.
در این سال‌ها، ده‌ها نفر به‌جای دنارو اشتباهی دستگیر شدند. ازجمله در سال‌2019 که پلیس به یک بیمارستان در سیسیل حمله کرد تا مردی را که در بخش اعصاب بستری بود و تصور می‌شد دنارو است، دستگیر کند. اما پس از دستگیری این فرد معلوم شد که وی اشتباهی دستگیر شده است.
در سپتامبر‌2021، نیز یک بریتانیایی 54ساله اهل لیورپول در رستورانی در لاهه در هلند توسط پلیس در مقابل چشمان ده‌ها مشتری وحشت‌زده بازداشت شد. این دستگیری پس از آن صورت گرفت که ظاهرا ایتالیا از مقامات هلندی خواستار اجرای حکم دستگیری بین‌المللی این فرد شده بود، زیرا معتقد بود که این مرد دنارو است اما فرد دستگیر شده چند روز بعد، وقتی مشخص شد پلیس اشتباه کرده است، آزاد شد.
براساس گزارش‌ها، این رئیس مافیا علاوه بر قتل، به جرایم مختلفی ازجمله پولشویی و قاچاق مواد‌مخدر برای سندیکای جنایتکار سازمان‌یافته کوزا نوسترا متهم است. گفته می‌شود که او دنباله‌رو توتو رینا، رئیس خانواده کورلیونه بود که سال۱۹۹۳ پس از ۲۳سال فرار از دست پلیس، دستگیر شد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید