• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
سه شنبه 27 دی 1401
کد مطلب : 183071
+
-

نبرد با سرما

مردم و گروه‌های جهادی در استان‌هایی که گرفتار سرمای طاقت‌فرسا شدند ‌به جنگ سرما رفتند

گزارش
نبرد با سرما

راحله عبدالحسینی- روزنامه‌نگار

کاهش بی‌سابقه دما در 17استان کشور، همراه با افت فشار گاز موجب شد تا مردم راهکارهای ریز و درشتی برای مقابله با این سرمای استخوان‌سوز رو کنند.  گروه‌های جهادی نیز پای کار آمدند تا در نبرد شدید سرما و کمبود گاز، سرما را به کناری برانند.
 به گزارش همشهری، آمار نشان می‌دهد افت فشار گاز در استان‌های خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، گلستان و سمنان بیشتر از استان‌های دیگر دیده شده‌ و شهروندان در این استان‌ها بیشتر به دلگرمی روزهای گرم‌ تابستان همراه هم شدند.‌

نبرد با سرما

‌کم‌کردن دمای خانه و پوشیدن لباس گرم راهکاری است که برای نبرد با روزهای سرد زمستانی و صرفه‌جویی در مصرف گاز تجربه می‌شود. عزیز حیدری، یکی از ساکنان روستای صومای‌برادوست در آذربایجان غربی  به همشهری می‌گوید که همیشه پوشیدن لباس گرم پشمی و پوشاندن پنجره‌ها با پرده‌های ضخیم، راه مقابله با سرما بوده‌ و حالا هم این روش به کمک او و صرفه‌جویی گاز آمده است.

پناه کارتن‌خواب‌ها  
گرمای این روزها اهمیت گرمخانه‌ها را بیشتر کرده است. خراسان رضوی هم با توجه به دمای تا 28درجه زیر صفر در چند شهرستان خود، بیش از پیش به موضوع گرمخانه‌ها ورود کرده است. طبق آماری که معاونت امداد و نجات جمعیت هلال احمر خراسان رضوی اعلام کرده 45فضای گرم تجمعی یا گرمخانه در شهرها و روستاهای استان برای مواجهه با بحران سرما و قطع گاز راه‌اندازی شده است. شهرداری کلانشهر مشهد هم اعلام کرده است که ظرفیت اسکان کارتن‌خواب‌ها در مراکز اسکان شهرداری از ۸۰ نفر در شب به ۲۵۰ نفر افزایش یافته و ورزشگاهی با ظرفیت ۱۵۰ نفر اقامت در شب برای اسکان اضطراری کارتن خواب‌ها آماده‌سازی شده است.

دلگرمی احسان
طرح «دلگرمی احسان» در سمنان همزمان با اوج‌گیری سرما در مناطق سردسیر و کویری استان فعالیت خود را از سر گرفته و در قالب این پویش بیش از ۱۸۰‌دستگاه گرمایشی شامل بخاری نفتی بین نیازمندان توزیع شده‌است.
حامد احمدی، مدیرکل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) سمنان با بیان اینکه بیش از 3میلیارد ریال برای این طرح هزینه شده، از فعالیت ۴۰ گروه جهادی در این طرح خبر می‌دهد. در این پویش بیش از 2هزار دستگاه بخاری برای توزیع در کل کشور از کارخانه‌ای در سمنان تهیه و خریداری شده است.‌

توزیع کرسی بین مردم

گروه‌های جهادی در همین روزهای سخت و سرد آستین همت بالا زدند و برای خدمات‌رسانی به هم‌استانی‌ها سازماندهی شدند. مسئول بسیج سازندگی خراسان جنوبی از خدمات‌رسانی 125گروه جهادی خبر می‌دهد. برخی روستاهای بشرویه در خراسان جنوبی هم با قطع گاز روبه‌رو شدند که قرارگاه جهادی امام رضا(ع) بشرویه پای کار آمده است و ۱۱۰ کرسی برقی ساخته و در بین مردم توزیع کرده است. تعمیر۶۰ بخاری نفتی قدیمی ‌ برای توزیع در بین مردم و جمع‌آوری 100چراغ و بخاری نفتی از سوی گروه جهادی فردوس نیز در خراسان جنوبی در روزهای اخیر انجام شده‌است.

پویش هر خانه یک اتاق گرم   

با کاهش دمای هوا در روزهای اخیر و رسیدن آن به منفی 20درجه در برخی استان‌های کشور، پویش «یک خانه، یک اتاق گرم» مخاطبان بیشتری پیدا کرد. پویشی که در آن مردم استان‌هایی که با افت فشار گاز یا قطعی گاز روبه‌رو بودند، تصمیم گرفتند در هر خانه فقط در یک اتاق وسیله گرمایشی روشن کنند و با کمتر مصرف کردن گاز مانع از قطعی گاز در نقاط دیگر کشور شوند.

  لحاف‌های پشم گوسفند از کمد بیرون آمدند
این روزها اهالی باغلق در شمالی‌ترین منطقه شهرستان خراسان شمالی یعنی رازوجرگلان از سرمای استخوان‌سوز به ستوه آمده‌اند، اما آنطور که جباروردی ‌یزدانی می‌گوید اهالی این روستای ترکمن‌نشین پای کار آمده‌اند، لحاف‌های پشم گوسفند و گرم خود را از کنج کمدها درآورده‌اند و به جای پتوهای نازک امروزی به آنها پناه برده‌اند. بخاری‌های نفتی قدیمی هم از انباری‌ها بیرون کشیده شده است تا به جای افزایش شعله بخاری، به گرمای نفت پناه ببرند. مغازه‌ها هم در این روستا تعطیل است یا بدون بخاری باز مانده. اهالی حتی در این روزها از مسجد رفتن هم دست نکشیده‌اند و با لباس‌های گرم بیشتر، نماز جماعت خود را در مسجد بدون بخاری می‌خوانند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید