• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
دو شنبه 26 دی 1401
کد مطلب : 183030
+
-

احیای یحیی

2فاکتور منفی گل‌محمدی، امسال از بین رفته است؛ خریدهای بد و عدم‌اعتماد به جوانان

احیای یحیی

بهروز رسایلی

پرسپولیس روزهای خوبی را پشت سر می‌گذارد. قهرمان نیم‌فصل فوتبال ایران در موقعیت مناسبی برای فتح جام بیست‌ودوم قرار گرفته و در جام حذفی هم موفق به حضور در جمع 16تیم پایانی شده است. طبیعتا سهامدار اصلی این موفقیت، یحیی گل‌محمدی است؛ سرمربی سرخپوشان که این فصل 2 فاکتور منفی و ایراد همیشگی را در کارنامه‌اش تا حدی پوشش داده است.

   خریدهایی که جواب دادند
اگرچه آمار امتیازگیری گل‌محمدی روی نیمکت پرسپولیس همیشه خوب بوده، اما خیلی از اوقات از او انتقاد می‌شده که خریدهای مناسبی برای تیمش نداشته است. یحیی بیشتر با جذب بازیکنانی به یاد آورده می‌شد که از نظر فنی سود چندانی به حال پرسپولیس نداشتند. نخستین خریدهای خارجی او برای این تیم، اوساگونا و استوکس بودند که هیچ‌یک به‌کار نیامدند. بعدتر تمیروف و منوچهر صفروف هم به این لیست اضافه شدند، اما گل‌محمدی حتی بین بازیکنان داخلی هم خریدهای ضعیف زیادی داشت. اگرچه رضا اسدی این فصل در تراکتور عملکرد خوبی داشته، اما حضور او در پرسپولیس موفقیت‌آمیز نبود. همینطور می‌توان به علیرضا ابراهیمی اشاره کرد که به‌معنای واقعی کلمه، حضور شگفت‌انگیزی در پرسپولیس داشت. این بازیکن پیشین گل‌گهر، در پرسپولیس مطلقا مورد استفاده قرار نگرفت تا روشن نشود اگر خوب است چرا بازی نمی‌کند و اگر بد است، اصلا چرا به این تیم آمد. رضا دهقانی هم کم و بیش شرایط مشابهی داشت، هرچند او خیلی زود از پرسپولیس جدا شد. محمد مهدی مهدی‌خانی هم یکی دیگر از همین خریدها بود و اگر بخواهیم کمی سخت‌تر بگیریم، همین حالا می‌شود به حامد پاکدل اشاره کرد؛ فورواردی که در روزهای بدون مهاجم پرسپولیس هم به‌کار گرفته نمی‌شود. این ورق اما در فصل جاری برگشت. اغلب خریدهای یحیی در این فصل حضور موفقیت‌آمیزی در پرسپولیس داشتند؛ از دانیال اسماعیلی‌فرد که اجازه نداده جای خالی رامین رضاییان احساس شود تا علیرضا بیرانوند که البته مشخص بود خرید خوبی است و امنیت را به قفس توری قرمزها بر‌گرداند. حتی یورگن لوکادیا هم از نظر فنی جواب داد، اما قربانی مشکلات دیگری شد. گئورگی گولسیانی و مرتضی پورعلی‌گنجی هم 2 مدافع میانی بودند که هر دو فعلا در پرسپولیس جواب داده‌اند. به این نفرات باید سینا اسدبیگی را هم اضافه کنیم که در میانه میدان حضور موفقی داشته است. هرچند انتظارها از سعید صادقی و سروش رفیعی بیش از اینها بود. البته یحیی امسال هم یک خرید دارد که فلسفه جذبش مشخص نیست؛ محمدمهدی احمدی که هرگز در پست دفاع چپ مورد استفاده قرار نگرفته است.

   جوانی به‌نام عمری
از دیگر انتقادهای همیشگی به یحیی گل‌محمدی این بود که او جسارت میدان دادن به جوانان را ندارد. حقیقت هم آن است که با توجه به دوران طولانی حضور یحیی روی نیمکت پرسپولیس، به اندازه کافی استعداد جدید در این تیم محک نخورد و پرورش پیدا نکرد. حالا اما محمد عمری 22ساله، در این زمینه برای سرمربی سرخپوشان آبروداری کرده است. این جوان اهل ارومیه در حال درخشیدن با پیراهن پرسپولیس است. او برنده جدایی یورگن لوکادیا بود و بعد از جام‌جهانی توانست جایگاه خودش را در ترکیب پرسپولیس تثبیت کند. به این ترتیب شاید یحیی هم از این به بعد در بازی دادن به جوانان، سخاوت بیشتری پیدا کند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید