• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
دو شنبه 26 دی 1401
کد مطلب : 183010
+
-

آیا پایان بایدن نزدیک است؟

انتشار خبر پیدا شدن اسناد محرمانه در دفتر و خانه شخصی بایدن، احتمال توطئه برای پایان دادن به ‌کار او را تقویت کرده است

دریچه
آیا پایان بایدن نزدیک است؟

وکلای جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، اسناد محرمانه بیشتری را در خانه او در ایالت دِلِور پیدا کرده‌اند. وکیل کاخ‌ سفید اعلام کرده در مجموع 6 صفحه از اسناد طبقه‌بندی شده در جریان بازرسی از کتابخانه خصوصی بایدن پیدا شده است. پیش‌تر نیز حداقل 10سند طبقه‌بندی شده در دفتر کار خصوصی سابق بایدن پیدا شده بود. هفته‌نامه انگلیسی اسپکتیتور با انتشار کاریکاتوری از رئیس‌جمهور آمریکا در کنار کاملا هریس، معاونش، نوشته: «هیاهوی پیدا شدن اسناد طبقه‌بندی باعث شده تا درباره کارآمدی جو بایدن در مقام رئیس‌جمهور آمریکا تردیدهایی ایجاد شود. طیفی از اعضای تشکیلات حزب دمکرات در آمریکا تمایل دارند جو بایدن همین امروز بازنشسته شود و ماجرای پیدا شدن اسناد محرمانه باعث شده تا این تمایل تقویت شود.»
در این گزارش آمده، آیا واقعا کشف اسناد محرمانه در دفتر سابق بایدن همانقدر که تیم وکلای رئیس‌جمهور می‌گویند، تصادفی است؟ آیا این مسئله می‌تواند به آغاز به‌کار مجلس نمایندگان آمریکا با اکثریت حزب جمهوری‌خواه ارتباط داشته باشد؟ به‌وی‍ژه اینکه گفته شده مجلس نمایندگان جدید قرار است درباره گذشته جو بایدن تحقیق کند.
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا، خانواده بایدن را «خانواده خلافکار» خوانده است که البته ضدترامپی‌ها این ادعا را گزافه‌گویی می‌دانند، اما هر کسی که بی‌طرفانه به جزئیات فعالیت‌های خانوادگی بایدن نگاهی انداخته باشد - ازجمله برادر جو بایدن «جیم» و پسرش «هانتر» - می‌داند که ادعاهای ترامپ چندان هم بی‌ربط نیست.
اسپکتیتور در ادامه نوشته: هدف از تاسیس مرکز «دیپلماسی و تعامل جهانی پن بایدن» در سال2017 چه بوده است؟ این همان مرکزی است که دفتر بایدن در آن مستقر بوده است.  2 سال پس از راه‌اندازی این مرکز، کمک‌‎های خارجی به دانشگاه پنسلوانیا تقریبا 3برابر شد و به 61میلیون دلار رسید که بیشتر آن هم از جانب چین بوده است. نقش معاون اول رئیس‌جمهور آمریکا در این درآمدزایی چقدر بوده است؟ یک پرسش کلیدی دیگر این است که چرا ماجرای پیدا شدن اسناد محرمانه که 2‌ماه پیش اتفاق افتاده حالا باید افشا شود؟ خبر زمانی منتشر شد که گفته می‌شد بایدن قصد دارد تا کاندیداتوری خود را برای انتخابات ریاست‌جمهوری 2024 اعلام کند. شاید پایان عمر سیاسی بایدن هم نزدیک باشد.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید