• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
دو شنبه 26 دی 1401
کد مطلب : 183009
+
-

تفکر نقادانه درباره مسائل اخلاقی

اندیشه و نقد
تفکر نقادانه درباره مسائل اخلاقی

کتاب «تفکر نقادانه درباره مسائل اخلاقی» ششمین کتاب از مجموعه «راهنمای اندیشه‌ورزان» نشر نو به قلم ‌ریچارد پل و لیندا الدر را مهدی خسروانی بازنویسی کرده و به‌تازگی منتشر شده است.
همه ما در سراسر زندگی‌مان از فرایندی نیرومند به نام شرطی‌سازی اجتماعی تأثیر می‌پذیریم. در فرایند شرطی‌سازی اجتماعی، فرد یاد می‌گیرد که باورها، رفتارها، امیال و عاطفه‌هایی خاص داشته باشد؛ باورها و... خاصی که مهر تأیید جامعه یا گروه‌های کوچک‌تری را که شخص در آنها زندگی می‌کند، بر خود دارند. به‌دلیل همین تأثیرپذیری از شرطی‌سازی اجتماعی، هیچ‌یک از ما در وهله نخست توانایی نقد تابوها و هنجارهای اجتماعی را نداریم و به‌خودی‌خود مایلیم این امور سنتی را «درست» بدانیم، مگر آنکه نقد تابوها و آداب و رسوم و باورهایی را که بر ما تحمیل شده‌اند، بیاموزیم.
کتاب «آشنایی با مبانی استدلال اخلاقی» (براساس مفاهیم و اصول تفکر انتقادی) همانطور که از عنوان آن مشخص است، راجع به نوعی استدلال مفهوم‌پردازی می‌کند که با اخلاقیات عجین است. فهرست مطالب این کتاب، عناوین مهمی را مطرح می‌کند که عبارتند از: عملکرد اخلاق - و مانع اصلی آن، استدلال اخلاقی، عناصر استدلال اخلاقی، راهنمای استدلال اخلاقی، اهمیت حقایق و دیدگاه‌ها، استانداردهای فکری برای ارزیابی استدلال اخلاقی، توانایی‌های استدلال اخلاقی، صفات اخلاقی اساسی، نتیجه‌گیری و ضمیمه‌ها: واژه‌نامه مفاهیم اخلاقی. نشر نو این کتاب 175صفحه‌ای را به بهای 88هزار تومان منتشر کرده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید