• سه شنبه 8 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 20 ذی القعده 1445
  • 2024 May 28
دو شنبه 26 دی 1401
کد مطلب : 182990
+
-

2 هزار نمایش در جشنواره‌41 فجر

تنور تئاتر با رادیو داغ می شود

تئاتر
2 هزار نمایش در جشنواره‌41 فجر

فهیمه پناه‌آذر- روزنامه‌نگار

چهل و یکمین دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در حالی آغاز شد که در این دوره از جشنواره، وزیر ارشاد ترجیح می‌دهد خودش در حاشیه برنامه‌های خبری و مراسم‌ها، اخبار جشنواره‌های فجر را اعلام کند. بیشترین تمرکز وزارتخانه در این روزهای زمستانی، در برگزاری جشنواره تئاتر و سینما است و هنوز نوبت به برگزاری جشنواره‌های موسیقی و تجسمی فجر نرسیده است.

ارسال 2هزار اثر در تئاتر فجر
محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ در حاشیه یکی از برنامه های دولت از آمار ارسال آثار به جشنواره تئاتر فجر گفته که بیش از 2 هزار اثر بوده است. وی در توضیح بیشتر گفته است:« بخش اصلی ۵۸۴ اثر، بخش استانی ۷۶۳ اثر، بخش نمایشنامه‌خوانی ۳۲۰ اثر، بخش خیابانی ۱۱۵ اثر، بخش بین الملل ۱۸۰ اثر و بخش رادیو تئاتر ۸۲ اثر تقاضای حضور در مهم‌ترین  رویداد تئاتر انقلاب اسلامی را در چهل و یکمین جشنواره را داشتند که نه‌تنها در مقایسه با ادوار برپایی این رویداد در دولت گذشته بلکه در مقایسه با تمامی ادوار چهل‌گانه، شاهد یک رشد و جهش بی‌سابقه و یک اتفاق بی‌نظیر هستیم.» موضوعی که به‌طور حتم کوروش زارعی، دبیر این دوره از جشنواره تئاتر فجر در نشست خبری که خواهد داشت، درباره آن، صحبت می‌کند. با همه این اوصاف، بخش رادیو تئاتر چهل‌و یکمین جشنواره تئاتر فجر، از روز گذشته که همزمان با تعطیل بودن تمام ادارات و مراکز بود، کارش را آغاز کرد. رادیو تئاتر از جمله بخش‌های جنبی جشنواره است که پیش از بخش صحنه‌ای و خیابانی جشنواره چهل‌ویکم تئاتر فجر برگزار می‌شود. این دوره از جشنواره براساس برنامه اعلام شده، با وجود تعطیلی روز گذشته ۲۵دی‌ماه اجراهای رادیو تئاتر ساعت۱۴ کارش را آغاز کرد و 3 اثر نمایشی اجرا داشت. برخلاف دوره‌های پیشین که معمولا بخش رادیو تئاتر در خانه هنرمندان یا خانه تئاتر برگزار می‌شد، امسال این بخش در تماشاخانه مهر حوزه هنری برگزار می‌شود و مدیریت آن به امین رهبر سپرده شده است. با توجه به  ‌ حضور کوروش زارعی، دبیر جشنواره در حوزه هنری به‌عنوان مدیر نمایشی حوزه، در این دوره از جشنواره از ظرفیت‌های حوزه هنری استفاده می‌شود.

اجراهای رادیو تئاتر
رادیو تئاتر در چهل و یکمین جشنواره تئاتر فجر، در نخستین روز برگزاری خود میزبان 3 اثر نمایشی بود. اولین اجرا، نمایش «بوکه من» به کارگردانی طاهره شاددل ابا که ساعت۱۴، ۲۵دی‌ماه اجرا شد و در ادامه اجراهای روز یکشنبه، نمایش‌های «دست‌انداز» به کارگردانی سیدسروش پیمبری از کرمانشاه ساعت۱۶ و «روایت ناتمام زیبای خط خطی» به کارگردانی بهاره کاظمی از قزوین ساعت۱۸ اجرا شدند. همچنین نمایش‌های «موج سوار آبی» به کارگردانی حسین خدادی از کرج و «زیبا» به کارگردانی محمدرضا قبادی‌فر از تهران روز دوشنبه ۲۶دی‌ماه به‌ترتیب ساعت ۱۶ و ۱۸ اجرا خواهند شد. بخش رادیو تئاتر چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از ۲۵ تا ۳۰ دی‌ در تماشاخانه مهر به نشانی: خیابان حافظ، نرسیده به خیابان سمیه برگزار خواهد شد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید