• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
دو شنبه 26 دی 1401
کد مطلب : 182979
+
-

فرمول چینی رفع کمبود سرانه تفریحی

ایده خوب
فرمول چینی رفع کمبود سرانه تفریحی

مهتاب خسروشاهی

حتما برایتان اتفاق‌افتاده که از کنار ساختمان تجاری یا تفریحی‌ای عبور کنید و بعد طراحی آن شما را شگفت‌زده کرده و بدون برنامه قبلی، وارد آن مکان شوید و ساعت‌ها در آن گشت بزنید؟ این، یک راز بزرگ است! چراکه هم‌اکنون پاساژها، مراکز تفریحی و... علاوه بر کاربری اقتصادی- فرهنگی، باهدف زیباسازی چشم‌انداز شهرها طراحی و ساخته می‌شوند؛ مانند «ماگما فلو» که سازه‌‌ای چندمنظوره در شهر بندری نینگبو، دومین شهر پرجمعیت در استان ژجیانگ در چین است.
پله‌های بزرگ و عجیب این بنا اگرچه برای دسترسی عابر پیاده به طبقه دوم  خیابان تجاری تعبیه شده است؛ اما ساختار خاص آن شگفت‌انگیز است. این بنا طوری طراحی شده تا تقاطع خیابان از هم‌سطحی خارج شده و چشم‌اندازی زیبا از کف خیابان تا بالای ساختمان را فراهم کند.
آمفی‌تئاترها، ویژگی دیگر این بناست. بنابراین عابران اگرچه نخست با ساختار پله‌ها شگفت‌زده می‌شوند، اما با رسیدن به فضای آمفی‌تئاترها، فضای عمومی به فرهنگی تبدیل می‌شود. ویژگی دیگر پله‌ها، دسترسی آنها به سکوهایی دارای سایه‌‌بان با صندلی‌هایی خاص برای استراحت است.
اگر از بالا به این ساختمان نگاه کنید، مانند این است که لکه‌های گدازه آتشفشانی در وسط منطقه فرود آمده و گدازه‌ها با رنگ‌های نارنجی، زرد، قهوه‌ای با تم رنگی سایه‌روشن به سمت پایین کشیده شده است. ویژگی دیگر این مجموعه تعبیه وسایل بازی برای کودکان و بزرگسالان در آن است که برای نشاط‌بخشی به کودکان و بزرگسالان خیلی موثر است. این فضای میدان‌گونه در تقاطع عابر پیاده باعث شکست فضا شده است و به لحاظ بصری نیز تفاوت سطح و رنگ ایجاد کرده است. میزهای فال ماهجونگ، تیک‌تاک، آلاچیق، الاکلنگ، سرسره، تپه، تونل‌های بازی و کیسه‌های بوکس از دیگر ویژگی‌های این پارک هستند.
ماگما فلو درواقع معبری رشته‌ای است. به این معنی که اتصال‌دهنده فضای سرگرمی، مرکز تجاری کناری آن، خیابان‌ها با خانه‌های مسکونی، چهارراه و فضای عمومی خیابان است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید