• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
دو شنبه 26 دی 1401
کد مطلب : 182939
+
-

گزارشی از حال و هوای موکب‌های حجاب و عفاف در چند نقطه از شهر

دلجویی از دختری که چادر از سرش کشیدند

گزارش
دلجویی از دختری که چادر از سرش کشیدند

مژگان مهرابی- روزنامه‌نگار

اینجا تهران، چهارراه ولیعصر(عج) است؛ دی ماه سال 1401 و در دل هیاهوی این شهر خاکستری خبری است که کمتر مخابره می‌شود. گروهی از دختران دست به‌کار شدند و حرکتی میدانی برای ترویج حجاب در جامعه زدند. البته فعالیت این گروه خودجوش به این روزها که هجمه دشمنان به حجاب و عفاف زنان ایرانی به حداکثر خود رسیده، محدود نبوده، سابقه فعالیت این گروه به 5سال پیش برمی‌گردد و به مناسبت‌های مختلف ازجمله روز ملی حجاب و عفاف، ایام فاطمیه و سالگرد شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی هم موکب‌هایی برای تبلیغ حجاب و احیای امر به معروف راه‌اندازی کردند. در این موکب‌ها بانوان کم‌حجاب با شیوه مناسب امر به معروف جذب می‌شوند. سری به یکی از موکب‌ها زده‌ایم تا از نزدیک با حال و هوای گفتمان صمیمی بانوان محجبه با خانم‌های کم‌حجاب آشنا شویم.

صدای دلنشین نوحه توجه هر عابری را به ‌خود جلب می‌کند، چند دختر باحجاب باخوشرویی سراغ عابران می‌روند و احوالپرسی کوتاهی با آنها می‌کنند تا مقدمه برای دعوت‌شان به موکب باشد. اغلب دختران و بانوان کم‌حجاب هم استقبال می‌کنند و کنجکاوانه وارد موکب می‌شوند. از آنها پذیرایی می‌شود و تابوت بسیار کوچکی از شهدا مزین به پرچم ایران به‌صورت نمادین به آنها هدیه داده می‌شود. همین حین روضه‌ای سوزناک برای آنها پخش می‌شود که از مصایب و حجاب حضرت‌زهرا(س) می‌گوید. ناخواسته اشک بر چشمان‌شان جاری و متاثر می‌شوند. یکی از خانم‌های موکب از او آنها می‌پرسد که کربلا رفته‌ای؟ دوست داری همین الان یک روسری متبرک از حرم شش‌گوشه امام حسین(ع) هدیه بگیری؟ مشتاقانه روسری متبرک به حرم را درون موکب سرکرده و با حجاب کامل از موکب بیرون می‌روند. البته در انتها دلنوشته‌ای از حال و هوای موکب و حس و حالشان روی تابلویی که برای این کار نصب شده بود می‌نویسند. از قشنگ‌ترین دلنوشته‌های تابلو این بود: «از حاج قاسم سلیمانی می‌خوام از این موکب مسیر زندگی مو را تغییر بده. کمکم کنه بتونم توی مسیر حضرت زهرا(س) قدم بردارم.» این متن هم به دل می‌نشست: «امیدوارم این روسری شروع تحول ما باشه و در مسیر خانم فاطمه زهرا(س) قدم برداریم...» در میان جمعیت، مادر کم‌حجابی است که همراه دختر محجبه‌اش به این موکب دعوت شده بود و می‌گوید: «به اصرار دخترم آمدم. 2 روز است قول گرفته که من را با خود به این موکب بیاورد.» وقت رفتن دخترک روی سر مادرش روسری متبرک کرد و با حجاب کامل و خوشحال از موکب بیرون رفتند. نکته قابل تامل این است که از دختران و خانم‌هایی که وارد موکب می‌شوند درصورت تمایل، برای مجموعه دختران انقلاب عضوگیری می‌شوند. آنها با اعضای فعال این موکب در ارتباطند و بعد از چندین ماه کار اقنایی و رفاقت با هم، اغلب‌شان راغب به داشتن حجاب و حتی چادر می‌شوند.

نام «دختران انقلاب» را پس گرفتیم
داشتن حجاب یکی از مهم‌ترین ارزش‌ها در دین مبین اسلام است که به زنان اجازه می‌دهد با حفظ جایگاه انسانی خود در فعالیت‌های گوناگون اجتماعی نقشی کارآمد و سازنده داشته باشند. بهاره جنگروی، مسئول مجموعه مردمی دختران انقلاب به این موضوع اشاره کرده و می‌گوید: «چندی پیش جریان دختران خیابان انقلاب به راه افتاد؛ دخترانی که با گرفتن مبالغی، در خیابان انقلاب کشف حجاب ‌کردند و بعدها توسط خود دشمن و مسیح علی‌نژاد افشا شد که به‌دنبال پناهندگی بوده‌اند. با دیدن این جریان گفتیم نام انقلاب برای بچه‌های انقلابی است و این اسم باید پس گرفته می‌شد و این جریانی که به دروغ حامی حقوق زنان بود، باید به انزوا می‌رفت. بنابراین اسم مجموعه خودمان را «دختران انقلاب» گذاشتیم. کار مطالعاتی انجام شد و در جاهای مختلف با دخترخانم‌های جوان، بانوان تحصیل‌کرده و قشر خانه‌دار و... صحبت کرده و همه این افراد را جمع و شبکه‌سازی کردیم. با تعدادی از علما هم دیدار داشتیم و تعدادی از خانواده‌های شهدا نیز با ما همراه شدند و مجموعه ما شکل گرفت.» مسئول این گروه مردمی در ادامه به گسترش این فعالیت در شهرهای مختلف اشاره کرده و می‌گوید: «بحمدالله تا به امروز موکب‌ها، غرفه‌های ترویج حجاب و عفاف و اجتماعات بزرگ و باشکوه دختران انقلاب در شهرهای تهران، اصفهان و رشت برگزار شده و مردم استقبال کردند.»

یک کار جهادی
دختران انقلاب در کنار حجاب به فکر معیشت و اقتصاد بانوان و خانواده‌ها به‌ویژه کمک به زنان سرپرست خانوار هستند؛ به همین منظور نیز ایستگاه‌های مقابله با کرونا از ابتدای شیوع این ویروس فعال شد. در همین راستا در چندین نوبت بسته‌های سلامت تهیه و به‌دست خانوارها و زنان سرپرست خانوار رسید. جنگروی در ادامه به دیگر فعالیت‌های گروه‌شان اشاره کرده، می‌گوید: «تفاوت حرکت جهادی ما این بود که دختران این خانواده‌ها را شناسایی و برای آنها هدیه حجاب ارسال می‌کردیم. طی چند سال گذشته نیز کرسی‌های مناظره و آزاد‌اندیشی توسط دختران انقلاب برگزار شد.»

روایت دختری که از سرش چادر کشیدند
مسئول مجموعه مردمی دختران انقلاب در ادامه می‌افزاید: «در مورد آرمان و سلمان، شهدای مدافع امنیت که برای دفاع از ناموس، جان خود را فدا کردند، با مردم صحبت کردیم. دختران کم‌حجاب هم دلشان برای این شهدا می‌تپد و برای آنها گریه می‌کردند. ما شهدایی داریم که برای نسل جدید الگو هستند.» او به یک خاطره از زبان مادر شهید سلمان امیراحمدی در همین زمینه اشاره می‌کند: «در مراسم تشییع فرزندم در امامزاده حسن(ع) با صدای بلند به پسرم گفتم فکر نمی‌کردم روزی برای شما نماز بخوانم. خانمی که در کنارم ایستاده بود بیان کرد، پسر شما شیرمرد بود. زمانی که چند نفر می‌خواستند از سر من چادر بکشند، او اجازه نداد.»
جنگروی، خون شهیدان مدافع امنیت را مثل خون حاج قاسم جوشنده و مؤثر دانسته و خطاب به خانواده‌های شهدا می‌گوید: «اگر چه ما نتوانستیم مثل فرزندان شما مدافع حرم شویم، اما پای خون این شهدا ایستاده‌ایم و مدافع حریم حجاب و عفاف زینبی و خون این شهیدانیم. امروز خواسته هر زن ایرانی، فارغ از هر نوع پوششی، عفت، حیا و حجاب است. من و آن خانم کم‌حجاب، دختران حاج قاسم هستیم و دل‌مان برای وطن‌مان و حرم جمهوری اسلامی می‌تپد.» دلجویی از بانوانی که در ایام فتنه با پوشش چادرشان مورد هتک حرمت واقع شدند از دیگر برنامه‌های این گروه انقلابی است.

دختران حاج قاسم
سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی همه مردم ایران را با هر نوع عقیده سیاسی و فرهنگی، با هر تیپ و ظاهری، مانند فرزندان خود می‌دانست و می‌گفت: «همان دختر کم‌حجاب دختر من است. دختر ما و شماست؛ نه دختر خاص من و شما، اما جامعه ماست.» همین نکته را رهبر معظم انقلاب هم بارها صراحتا و تلویحا تأکید کردند و حتی هفته گذشته در دیدار با جمعی از بانوان فرمودند: «کسانی که حجاب را به‌طور کامل رعایت نمی‌کنند، اینها را نباید متهم کرد به بی‌دینی و ضدانقلابی، نه. قبلا در سفری استانی در جمع علمای آنجا گفتم گاهی این خانمی را که حالا مثلاً فرض کن یک مقداری موهایش بیرون است یا حجابش ضعیف است. چرا متهم می‌کنید؟!... اینها کسانی هستند که وقتی بنده وارد این شهر شدم و جمعیت آمدند استقبال، شاید یک سوم جمعیت اقلاً این جور خانم‌ها هستند که دارند اشک می‌ریزند، نمی‌شود گفت این ضدانقلاب است. مثلاً فرض کنید که در فلان مراسم دینی یا فلان مراسم انقلابی شرکت می‌کنند. اینها بچه‌های خودمان‌اند، دخترهای خودمان‌اند.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید