• شنبه 22 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 3 ذی القعده 1445
  • 2024 May 11
یکشنبه 25 دی 1401
کد مطلب : 182916
+
-

تداخل 2پارک ملی با 5شهرستان

رئیس پارک ملی سرخه‌حصار و خجیر با اشاره به وضعیت این دو پارک ملی در منطقه حفاظت‌شده جاجرود گفت: پارک‌های ملی خجیر و سرخه‌حصار مجموعه‌هایی منحصربه‌فرد هستند و قدیمی‌ترین منطقه حفاظت‌شده ایران محسوب می‌شوند. این مناطق در گذشته قرق بودند و توجه ویژه‌ای به آنها می‌شد که از سال ۶۱ به مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط‌زیست ارتقا پیدا کردند.
حسن فراهانی با اعلام اینکه پارک‌های ملی خجیر و سرخه‌حصار به‌ترتیب 10هزار و 692هکتار و ۸هزار و 695هکتار وسعت دارند، به ایسنا گفت: منطقه حفاظت‌شده جاجرود نیز ۵۵هزار و ۴۲۴هکتار وسعت دارد که هر سه این مناطق در 5شهرستان استان تهران تداخل دارند. قسمتی از حوزه حفاظت‌شده در شهرستان ری، قسمتی در پاکدشت، قسمت عمده‌ای با شهرستان پردیس، قسمتی با شمیرانات و قسمتی نیز با تهران تداخل دارد.
رئیس پارک‌های ملی خجیر و سرخه‌حصار درباره گونه‌های غالب در این منطقه گفت: گونه‌های غالب در پارک ملی سرخه‌حصار قوچ و میش البرزی، گوسفند ارمنی، کل و بز، آهوی بومی منطقه که از سنوات گذشته در این منطقه زیست می‌کرده از گربه‌سانان پلنگ، از سگ‌سانان گرگ، کفتار، روباه، شغال و گربه پالاس هستند. همچنین انواع پرندگان شکاری و پرندگان مهاجر مانند بالابان و عقاب طلایی از گونه‌های اصلی منطقه در سرخه‌حصار و خجیر هستند که تخم‌گذاری و جوجه‌آوری‌شان در این منطقه انجام می‌شود و سپس به سمت جنوب مهاجرت می‌کنند.
فراهانی ادامه داد: به‌علت اکوسیستم منطقه و شکل‌گیری دریاچه به‌دلیل سد ماملو و سد لتیان، زیستگاه آبی مصنوعی برای حضور پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی ایجاد شده است. وی افزود: سرخه‌حصار دارای پوشش گیاهی غنی، گونه‌های گیاهی و جانوری بسیار متنوع و ارزشمندی است. گونه پسته وحشی در رویشگاهی غیر از غرب تنها در منطقه خجیر وجود دارد. این یک نعمت خدادادی است که باید برایش ارزش قائل شویم، قدر آن را بدانیم و از آن به نحو احسن حفاظت کنیم.
رئیس پارک‌های ملی خجیر و سرخه‌حصار درباره مشکلات محیط‌بانان برای استفاده از سلاح نیز توضیح داد: محیط‌بانان درصورت اعزام به ماموریت باید تمامی موارد و دستورالعمل‌ها را مدنظر قرار دهند. دستگیری متخلف با هر شیوه‌ای موضوعی است که از فکر همکاران بنده خارج شده است. آنها با استفاده از ترفندها، راهکارهای مختلف و با اتخاذ تمهیدات اصولی افراد متخلف را دستگیر می‌کنند. موارد قانونی نیز وجود دارد که درصورت بروز مشکل از طریق راهکارهای قانونی اقدام می‌کنیم. این اقدام با اخذ دستور قضایی از مقام قضایی و سیر مراحل قانون رخ می‌دهد.
وی افزود: استفاده از سلاح به‌صورت متقابل اصلا توصیه نمی‌شود. اصل بر برخورد قانونی و اصولی است که این آموزش‌ها به‌ویژه کنترل خشم نیز به همین علت داده می‌شود تا اتفاق ناگواری برای متخلف و محیط‌بان رخ ندهد.  البته تاکنون در زمینه استفاده از سلاح در پارک‌های خجیر و سرخه‌حصار مشکل جدی نداشته‌ایم.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :