• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
یکشنبه 25 دی 1401
کد مطلب : 182889
+
-

پرونده خروج آمریکا از افغانستان روی میز جمهوری‌خواهان

دریچه
پرونده خروج آمریکا از افغانستان روی میز جمهوری‌خواهان

جمهوری‌خواهان در مجلس نمایندگان آمریکا خیلی زود سراغ پرونده خروج فاجعه‌بار نیروهای نظامی آمریکایی از افغانستان رفتند. یک هفته پس از تعیین رئیس مجلس نمایندگان و آغاز به‌کار رسمی کنگره، اکنون آنها به‌دنبال تحقیقات درباره هرج و مرجی هستند که دولت جو بایدن هنگام خروج از افغانستان و تقدیم کلید کابل به طالبان به بار آورد.
براساس گزارش وب سایت نیوعرب، جمهوری‌خواهان از روز جمعه تحقیقات خود را در این ارتباط آغاز کردند. مایکل مک کال، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا گفته که به آنتونی بلینکن، وزیر خارجه، نامه‌ای را ارسال کرده و از او خواسته تا مجموعه‌ای از گزارش‌ها درباره ارزیابی‌های اطلاعاتی و کم و کیف ارتباطات با طالبان را در اختیار نمایندگان کنگره قرار دهد.
جمهوری‌خواهان از مدت‌ها قبل از آنکه کنترل مجلس نمایندگان را به‌دست بگیرند، وعده استیضاح جو بایدن، رئیس‌جمهور دمکرات آمریکا را داده بودند. حال به‌نظر می‌رسد ماجرای خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان بهانه لازم را به ‌دست آنها داده است. مک کال با انتقاد از بایدن گفته است: «شرم‌آور است که دولت بایدن بارها نقش نظارتی کنگره را نادیده گرفته و به پنهان‌ کردن گزارش‌های مربوط به نحوه خروج از افغانستان ادامه می‌دهد.»
13سرباز آمریکایی در 26 آگوست2021 در جریان خروج از افغانستان بر اثر بمبگذاری در خارج از فرودگاه کابل کشته شدند. دولت مورد حمایت آمریکا در کابل نیز چند روز بعد با وجود 2تریلیون دلار کمک نظامی واشنگتن فرو پاشید.
هنگام خروج آمریکا از افغانستان، انتشار تصاویر هجوم مردم به فرودگاه کابل، تراکم جمعیت روبه‌روی باند پرواز و پرت‌شدن مردمی که از چرخ‌های هواپیما آویزان شده بودند بارها در رسانه‌ها تکرار شد و این هرج و مرج را بسیاری با صحنه خروج آمریکا پس از شکست در ویتنام مقایسه کردند. خروج آمریکا از افغانستان و توافق با طالبان از سوی دولت دونالد‌ترامپ به امضا رسید، اما جمهوری‌خواهان کنگره، دولت بایدن را مسئول آشفتگی خروج نیروهای ارتش می‌دانند. وزارت خارجه دولت بایدن اعلام کرده که از زمان خروج نیروها از افغانستان، نمایندگان دولت در بیش از 150جلسه توجیهی با اعضای کنگره شرکت کرده‌اند. با این حال، به‌نظر می‌رسد که تحقیقات جمهوری‌خواهان از دولت بایدن فقط محدود به موضوع خروج از افغانستان نخواهد ماند و احتمالا در ماه‌های آینده نمایندگان جمهوری‌خواه موضوعات دیگری را برای حسابرسی از بایدن پیش خواهند کشید.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید