• پنج شنبه 20 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 1 ذی القعده 1445
  • 2024 May 09
یکشنبه 25 دی 1401
کد مطلب : 182870
+
-

ابهام بر سر عرضه خودرو در بورس‌کالا

اختلاف بر سر عرضه خودرو در بورس‌کالا بالا گرفته و موجب شده دست‌کم 7نهاد درگیر این ماجرا شوند. علت آن این است که با عرضه خودرو در بورس‌کالا رانت بخشی از واسطه‌ها از بین می‌رود. این اتفاق‌ها بعد از آن رخ داد که سازمان بازرسی از خودروسازان خواست خودرو‌های خود را به روال گذشته عرضه کنند اما روز گذشته وزیر اقتصاد از تداوم عرضه خودرو در بورس‌کالا خبر داد و وزارت صنعت هم از این موضوع حمایت‌کرد. به‌گزارش همشهری، از ابتدای سال‌جاری روند عرضه خودرو در بورس‌کالا سرعت گرفته و تاکنون 36هزار دستگاه خودرو در بورس‌کالا عرضه شده است. وزارت اقتصاد اعلام کرده عرضه ۳۶هزار خودرو در بورس‌کالا رانت ۱۱هزار میلیارد تومانی ناشی از قیمت‌گذاری دستوری را از بین برده است. با این حال مثل همیشه مخالفت‌های گسترده‌ای در مورد عرضه کالا‌ها در بورس‌کالا وجود دارد و از همان ابتدای عرضه صدای اعتراض‌ها بالا گرفته است. استدلال مخالفان این است که عرضه خودرو در بورس‌کالا به رشد قیمت منجر شده و عرضه باید طبق روال گذشته و براساس قرعه‌کشی انجام شود درحالی‌که طبق آمار‌های موجود با افزایش عرضه‌ها در هفته گذشته شیب قیمت‌ها نزولی شده است.

افزایش اختلاف‌ها
هفته قبل و به‌دنبال افزایش اعتراض‌ها به عرضه خودرو در بورس‌کالا سازمان بازرسی با برگزاری یک نشست با مدیران شرکت‌های خودرو‌ساز از آنها خواست عرضه خودرو در بورس‌کالا را متوقف کنند. این موضوع آغاز چالش بین نهاد‌های مختلف بود. از یک طرف وزارت اقتصاد، وزارت صنعت و سازمان بورس اعتقاد دارند مکانیزم بورس‌کالا شفاف و رقابتی است و به حذف رانت منجر می‌شود و از طرف دیگر برخی نماینده‌های مجلس و سازمان بازرسی اعتقاد دارند قیمت‌گذاری باید برعهده شورای رقابت باشد. در روزهای اخیر 11نماینده مجلس به شورای رقابت برای توقف عرضه خودرو در بورس‌کالا نامه نوشتند. در چنین شرایطی آخر هفته قبل مجید عشقی، رئیس سازمان بورس در نامه‌ای به احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد، خواستار اقدام مناسب و فوری برای از بین بردن ابهامات عرضه و فروش خودرو در بورس‌کالا شد. به‌دنبال این نامه روز گذشته وزیر اقتصاد موضوع عرضه خودرو در بورس‌کالا را در دستور کار شورای بورس قرار داد و اعلام کرد: سیاست وزارت اقتصاد حمایت از سرمایه‌گذاران و افزایش شفافیت است.
امید قالیباف، سخنگوی وزارت صنعت تأکید کرد: نظر وزارت صنعت و اقتصاد در مورد ادامه عرضه خودرو در بورس یکسان است و وزارت صنعت از نظر وزیر اقتصاد در مورد عرضه خودرو در بورس‌کالا حمایت می‌کند. این اتفاق‌ها در حالی رخ داده است که به‌نظر می‌رسد شورای رقابت نیز دیگر تمایلی ندارد مانند گذشته وارد حیطه قیمت‌گذاری خودرو شود. محمود دودانگه، نایب‌رئیس شورای رقابت در همین رابطه گفت: این شورا هنوز تصمیمی مبنی‌بر چگونگی عرضه‌ خودرو اتخاذ نکرده است و اخبار منتشر شده درباره انجام قیمت‌گذاری در شورای رقابت صرفا گمانه‌زنی بوده و دقیق نیست.
بر این اساس تاکنون دست‌کم 7نهاد ازجمله وزارت اقتصاد، وزارت صنعت، سازمان بورس، سازمان بازرسی کل کشور، شورای بورس، شورای رقابت و مجلس درگیر موضوع عرضه خودرو در بورس‌کالا شده‌اند و هنوز مشخص نیست آیا روند عرضه خودرو در بورس‌کالا ادامه خواهد یافت یا خیر. باید دید در روز‌های آینده دست چه‌کسی برای اعمال سیاست‌هایش پرزور‌تر است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید