• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
یکشنبه 25 دی 1401
کد مطلب : 182861
+
-

صیانت شهرداری از سرمایه‌های طبیعی

30اصله درخت جدید به روش جابه‌جایی در خیابان ولیعصر تهران کاشته می‌شود

فضای سبز
صیانت شهرداری از سرمایه‌های طبیعی

آمار دقیقی از درختان تهران وجود ندارد، اما تا‌کنون بیش از یک‌میلیون و 600هزار اصله درخت از طریق اجرای طرح پلاک‌کوبی شناسنامه‌دار شده‌اند؛ طرحی که در راستای صیانت، حفاظت و نگهداشت سرمایه‌های طبیعی پایتخت صورت‌گرفته و همچنان تداوم دارد. گرچه مدتی پیش خبرهایی از قطع درختان در نقاط مختلف ازجمله خیابان ولیعصر رسانه‌ای شد و تشویش اذهان عمومی را درپی داشت، اما مدیریت شهری رصد و پایش وضعیت درختان شهر را در دستور کار قرار داده و در راستای صیانت از آنها با کسی تعارف ندارد. تعیین جرایم سنگین (نسبت به بن درخت تعیین می‌شود) برای قطع عمد یا نابودی تعمدی درختان با استفاده از شیوه‌های مختلف مانند ریختن نفت پای ریشه و... ازجمله راهکارهای پیش‌بینی‌شده برای حراست از درختان است و آنطور که علی‌محمد مختاری، مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران عنوان کرده، حال درختان پایتخت به‌ویژه چنارهای خیابان ولیعصر خوب است.
به گزارش همشهری، درختان سرمایه‌های طبیعی کلانشهری چون تهران هستند و نقش زیادی در تلطیف‌کردن ‌هوا دارند. در سال‌های اخیر بنا بر دلایلی برخی از درختان پایتخت به‌ویژه چنارهای خیابان ولیعصر دچار پوسیدگی شدند و در فصول پاییز و زمستان با وزش باد و بارش برف روی معابر، خودروها و... سقوط کردند و حادثه آفریدند. آخرین حادثه بهمن سال گذشته در پی سقوط درختی در خیابان ولیعصر روی موتورسیکلت رخ داد و راکب مجروح شد. مدیریت شهری برای جلوگیری از تکرار چنین حوادثی پس از شناسایی درختان پوسیده بعد از دریافت مجوز اقدام به قطع آنها کرده و به همین دلیل پاییز و زمستان امسال هیچ گزارش و خبری از سقوط درخت در پایتخت منتشر نشده است.

برف‌تکانی درختان
نیروهای برف‌روبی چند روزی است که به‌دلیل صدور هشدارهای زرد و نارنجی در آماده‌باش هستند؛ نیروهایی که علاوه بر برف‌روبی از معابر و نمک‌پاشی در محورهای بزرگراهی، برای جلوگیری از سقوط درختان اقدام به برف‌تکانی آنها می‌کنند. علاوه‌برآن قرار است 30اصله درخت در خیابان ولیعصر (حدفاصل مناطق 3، 6و 11) با بن بالای 50، به روش روتبال (جابه‌جایی) کاشته شود. علی‌محمد مختاری، مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران با بیان اینکه هر جای تهران که درختی هست برای ما اهمیت دارد، گفت: «برای حفظ این سرمایه‌های طبیعی و حراست از آنها اقدامات ویژه‌ای را به همراه پایش‌های دوره‌ای انجام می‌دهیم. در طول سال‌های گذشته نسبت به واکاری درختان به‌ویژه درختان خیابان ولیعصر اقداماتی صورت‌گرفته، اما متأسفانه یکی از مشکلاتی که برای درختان چنار خیابان ولیعصر وجود داشت، ورود فاضلاب تعدادی از کارگاه‌ها و منازل و مؤسسات بود که موضوع پیگیری و معضل حل شد و حال درختان این خیابان خوب است.»

***
برخی از شهروندان نسبت به سرمایه‌های طبیعی شهر بی‌تفاوت هستند و کمر به نابودی آنها بسته‌اند. عده‌ای نفت و گازوئیل پای درختان می‌ریزند و برخی هم مانند این عکس اقدام به ریختن قیر می‌کنند. درختانی که در تصفیه هوا نقش دارند این‌چنین قربانی نقشه‌های شوم و البته سودجویانه افراد فرصت‌طلب می‌شوند. البته این تصویری که برخی در شبکه‌های اجتماعی با عنوان ریختن قیر از سوی نیروهای شهرداری هنگام آسفالت‌کردن و لکه‌گیری خیابانی در تهران منتشر کرده‌اند، مربوط به پایتخت نیست. این ظلم در حق درختی است که در محله کیانپارس اهواز ریشه در خاک دارد که اینچنین مورد ستم واقع شده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید