• چهار شنبه 2 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ذی القعده 1445
  • 2024 May 22
شنبه 24 دی 1401
کد مطلب : 182779
+
-

بودجه‌ای که همیشه کم است

لایحه بودجه نشان می‌دهد بودجه سازمان صدا و سیما ۴۰درصد افزایش داشته، اما رسانه ملی معتقد است بودجه۱۴۰۲ تنها ۱۵درصد رشد یافته است

تلویزیون
بودجه‌ای که همیشه کم است

فهیمه پناه‌آذر- روزنامه‌نگار

به‌نظر رایزنی‌ها در مجلس جواب داده، بودجه امسال صداوسیما نسبت به بودجه سال۱۴۰۱ افزایش داشته، اما  ظاهرا افزایش 40 درصدی بودجه این سازمان مورد تایید مدیران آن نیست چراکه روابط عمومی سازمان صداو سیما اعلام کرده بودجه ۴۰درصد افزایش نداشته، بلکه با افزایش ۱۵درصدی همراه بوده است.

دردسرهای تأمین بودجه 2 سریال الف ویژه‌
در چند سال اخیر، صداوسیما در بخش‌های مختلف از همه مهم‌تر در بخش سریال‌سازی با کمبود بودجه مواجه بوده و همیشه از این موضوع هم گله‌مند بوده است؛ هر چند تولیدات سازمان به کندی پیش می‌رود و سریال‌ها از زمان شروع تولید تا اینکه به آنتن برسند، زمان زیادی را طی می‌کنند. به‌تازگی تولید 2سریال الف- ویژه ‌ هم با کمبود بودجه روبه‌رو بود و برای تامین بودجه دیگر شخص رئیس صداوسیما شروع به برگزاری جلسات با نمایندگان مجلس کرد. با تصویب لایحه بودجه سال1402، جزئیات اعتبارات دستگاه‌های اجرایی ذیل دستگاه سیاستگذار به تفکیک سازمان‌های زیرمجموعه منتشر شده است. در همین راستا بودجه‌ اختصاص داده شده به سازمان صداوسیما قابل مشاهده است که این بودجه، برای سال آینده بیش از 7هزار‌میلیارد تومان بسته شده است. ‌بررسی جداول بودجه هم نشان می‌دهد این افزایش در بودجه صداوسیما در سال1402 بیش از 42درصد نسبت به سال گذشته بوده است. در قسمت ماده واحده و جداول کلان منابع و مصارف بودجه، سهم هر دستگاه سیاستگذار از بودجه1402 به‌تفکیک سازمان‌های زیرمجموعه آن مشخص شده است. در این میان برای سازمان صداوسیما به‌عنوان یک دستگاه سیاستگذار، که زیرمجموعه‌ای برای آن معرفی نشده، بیش از 7938میلیارد تومان (مبلغ 7.938.020.400.000تومان) درنظر گرفته شده است. این مبلغ در حالی به سازمان صداوسیما اختصاص داده شده که در بودجه سال1401 بودجه ابتدایی، 5هزارو289میلیارد تومان درنظر گرفته شده بود.
همچنین در سال1400 نیز سهم سازمان صداوسیما برای تولید برنامه‌های صوتی و تصویری از بودجه پیشنهادی، معادل 2هزارو619میلیارد تومان بود. رقم حدودی 8هزار میلیاردی برای سازمان صداوسیما در لایحه بودجه1402 نشان می‌دهد که سهم این سازمان به‌مراتب و در مقایسه با 2سال گذشته، افزایش داشته است.‌

عدم‌رشد مناسب بودجه ‌ در سال‌های متوالی
صداوسیما با اشاره به نادرست خواندن افزایش 42 درصدی بودجه، تأکید کرده است که این ردیف نسبت به سال۱۴۰۱ تنها حدود ۱۵درصد رشد داشته است. روابط‌عمومی سازمان در یک بیانیه آورده است: «در سال1402 بودجه عمومی دولت 2164همت (همت مخفف هزار میلیارد تومان است. از آنجایی‌که در بازار بورس معاملات گسترده انجام می‌گیرد و معمولا ارزش معاملات هزار میلیارد تومان را هم رد می‌کند، عملا از همت استفاده می‌شود.) با یک محاسبه ساده مشخص می‌شود باید حداقل 15همت به‌عنوان بودجه صداوسیما در بودجه امسال تخصیص داده شود. امسال با انتقال اعتبار مصوب صداوسیما در تبصره14 به ردیف اصلی عملا این ردیف نسبت به سال1401 تنها حدود 15درصد رشد داشته و این نسبت حتی کمتر از افزایش 20درصدی حقوق کارکنان دولت در لایحه پیشنهادی است.
همچنین در ادامه این بیانیه آمده است: بنابراین و با توجه به فاصله تقریبا 4برابری نرخ‌های تولید در بخش خصوصی و نمایش خانگی با نرخ‌های صداوسیما و عدم‌رشد مناسب بودجه تولید سازمان در سال‌های متوالی و نیز در لایحه بودجه1402 عملا آنتن صداوسیما با افت جدی کمیت و کیفیت مواجه خواهد شد و پاسخگوی نیاز برحق مخاطبان و تولید و پخش آثار فاخر نمایشی و غیرنمایشی برای عموم مخاطبان نخواهد بود.
از سوی دیگر بودجه جداگانه‌ای نیز برای 2مجموعه تاریخی الف ویژه فاخر و در دست ساخت حضرت موسی(ع) و حضرت سلمان در نظر گرفته نشده است؛ لذا انتظار می‌رود روند تولید این دو مجموعه نیز متوقف یا به‌شدت کند شود. دو مجموعه ای که صدا و سیما حساب ویژه ای روی آنها باز کرده است و مدیران رسانه ملی امیدوارند این مجموعه ها با استقبال مخاطب مواجه شوند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید