• چهار شنبه 2 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ذی القعده 1445
  • 2024 May 22
شنبه 24 دی 1401
کد مطلب : 182777
+
-

گرانی دلچسب

گرانی دلچسب

هیچ‌کسی از گرانی و بالا رفتن قیمت‌ها خوشحال نمی‌شود، اما آنهایی که با دخانیات سر و کار ندارند و مخالف سرسخت این قبیل کشیدنی‌ها هستند، از گرانی سیگار حتما خوشحال خواهند شد. ماجرا این است که براساس لایحه بودجه از ابتدای سال آینده یعنی ۱۴۰۲ به قیمت خرده فروشی برای هر نخ سیگار تولید داخل با نشان ایرانی مبلغ ۵۰ تومان، تولید داخل با نشان بین‌المللی ۱۰۰ تومان و هر بسته ۵۰ گرمی تنباکوی قلیان داخلی ۲۰ هزار تومان به‌عنوان مالیات دریافت می‌شود. همچنین برای هر نخ سیگار وارداتی ۸۰۰ تومان و هر بسته ۵۰ گرمی تنباکو قلیان وارداتی هم ۳۵ هزار تومان به‌عنوان حقوق ورودی دریافت خواهد شد. این مالیات هم صرف بخش سلامت و ورزش همگانی و ورزش بانوان می‌شود و البته قیمت سیگار را هم بالا خواهد برد.
اگر به یاد داشته باشید، بحث مالیات بر صنعت دخانیات از سال قبل مطرح شد و قرار بر این بود که تولیدکننده‌های مواد دخانی به‌صورت کلی مالیاتی مشخص شده را پرداخت کنند. اما حالا مالیات نخی سیگار تصویب شده و از سال آینده هم اجرایی می‌شود. البته موضوع مالیات بر سیگار همواره مناقشاتی بین وزارت بهداشت و تولیدکنندگان سیگار به همراه داشته؛ تولیدکنندگان معتقدند افزایش مالیات سیگار منجر به افزایش قاچاق می‌شود، اما جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات بارها اعلام کرده که ایران کمترین مالیات را بر محصولات دخانی دارد و معتقد است افزایش مالیات منجر به کاهش مصرف دخانیات می‌شود. خوشبختانه در سال‌های اخیر بحث مبارزه با قاچاق کالا و ازجمله سیگار به‌شدت پیگیری شده و
موفقیت آمیز هم بوده، در نتیجه افزایش مالیات بر سیگار و گرانی این محصول می‌تواند تا حد زیادی مردم را مجاب کند که پولشان را بیخودی دود نکنند و به جای اینکه این همه پول بابت سیگار بدهند، آن را ترک کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید