• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
شنبه 24 دی 1401
کد مطلب : 182776
+
-

رشد 12/9درصدی تولیدات صنعتی

صنعت خودرو با رشد 48/4درصدی تولید بیشترین رشد را در آذر‌ماه امسال ثبت کرد

تازه‌ترین گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس با عنوان پایش بخش حقیقی اقتصاد نشان می‌دهد میزان تولیدات صنعتی در آذرماه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 12.9درصد رشد کرده است. میزان فروش شرکت‌ها نیز در همین دوره، 15.7درصد افزایش نشان می‌دهد.
به‌گزارش همشهری، برآورد میزان تولید و فروش شرکت‌ها ملاکی برای روند فعالیت‌های اقتصادی است. مرکز پژوهش‌های مجلس در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرده، میزان تولید و فروش شرکت‌ها در حال افزایش است. پیش‌تر، نتایج بررسی اتاق ایران نشان می‌داد شاخص مدیران خرید (شامخ) در آذرماه کاهش یافته و انتظارات تولید برای ماه‌های آینده کاهشی است. طبق گزارش شامخ در آذر‌ماه امسال، در بخش صنعت شرکت‌ها با کمبود شدید مواد اولیه روبه‌رو بوده‌اند، همچنین فعالان اقتصادی اعلام کرده‌اند که در دوره‌های آینده امکان جایگزین کردن محصولات با قیمت‌های فعلی وجود ندارد. برخی کارشناسان بر این باورند که افزایش نرخ دلار می‌تواند چالش بزرگی بر سر تامین مواد اولیه تولید فراهم کند که آثار آن در ماه‌های بعد نمایان خواهد شد. با این حال تازه‌ترین گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس بیانگر آن است که تا اینجای کار میزان تولید و فروش شرکت‌ها روند رو به رشدی داشته، به‌طوری که میزان تولید شرکت‌های بورس که ملاکی برای محاسبه وضعیت صنعت در اقتصاد ایران است، 12.9و میزان فروش آنها در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 15.7درصد افزایش داشته است.

میزان تولید
طبق آمار‌های مرکز پژوهش‌های مجلس، سطح تولید در همه صنایع به جز یک صنعت با رشد مواجه شده و صنعت خودرو همچون چند‌ماه گذشته بیشترین رشد تولید را در میان صنایع به‌خود اختصاص داده است. تیراژ تولید صنعت خودرو در آذر‌ماه امسال در مقایسه با پارسال 48.4درصد و نسبت به‌ماه قبل 6.3درصد افزایش نشان می‌دهد. بعد از خودروسازی، گروه ماشین‌آلات و تجهیزات با 35.5 و دارو‌سازی‌ با 25.6درصد رشد در رتبه‌های بعدی قرار گرفته است. طبق این گزارش، شاخص تولید صنعت دارو‌سازی‌ به بالاترین سطح در 2سال اخیر رسیده است. از دیگر صنایعی که تولید‌شان در آذر‌ماه امسال رشد کرده می‌توان به گروه منسوجات و محصولات فلزی اشاره کرد. طبق آمارهای مرکز پژوهش‌های مجلس میزان تولید در گروه منسوجات 24.4درصد و در گروه محصولات فلزی 20.2درصد افزایش نشان می‌دهد. گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس حاکی است نیمی از صنایع بورس بیش از 10درصد رشد تولید را در آذر‌ماه امسال تجربه کرده‌اند. با وجود رشد تولید در این صنایع، گروه معدن با افت 0.9درصدی تولید در آذر‌ماه مواجه شده که این گروه تنها صنعتی است که میزان تولیداتش در آذرماه افزایش نیافته است.

میزان فروش
گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس از عملکرد صنایع بورس نشان می‌دهد شاخص فروش شرکت‌های بورس نیز در آذر‌ماه امسال در 15.7درصد در مقایسه با آذر‌ماه پارسال رشد کرده است. در این میان بیشترین رشد فروش به گروه ماشین‌آلات و تجهیزات مربوط بوده، میزان فروش این صنعت در آذر‌ماه امسال 95.1درصد در مقایسه با آذر پارسال افزایش نشان می‌دهد. بعد از آن صنعت خودرو با 86.7درصد و تجهیزات برقی با 44.7درصد افزایش در رتبه‌های بعدی فروش قرار گرفته‌اند. برخلاف تولید که آمارها همگی از رشد حکایت دارد در بخش فروش 30درصد صنایع با کاهش فروش مواجه شده‌اند. ازجمله صنایعی که بیشترین افت فروش را در آذرماه امسال تجربه کرده‌اند می‌توان به گروه منسوجات اشاره کرد که برخلاف رشد تولیداتش، سطح فروش آن 12.8درصد افت کرده است. صنعت داروسازی نیز وضع مشابهی دارد و با وجود رشد 25.6درصدی تولید، میزان فروشش 5.7درصد کاهش یافته است. همچنین صنایعی مانند لاستیک و پلاستیک، فلزات پایه و چوب کاغذ نیز در آذرماه امسال با افت فروش مواجه شده‌اند.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید