• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
شنبه 24 دی 1401
کد مطلب : 182754
+
-

2 شهردخت جدید برای دختران

امروز طی مراسمی با حضور علیرضا زاکانی، سکاندار پایتخت، مراسم کلنگ‌زنی 2بوستان بانوان در مناطق 13و 21 شروع می‌شود

گزارش
2 شهردخت جدید برای دختران

زینب زینال‌زاده-روزنامه‌نگار

قرار است امروز طی مراسمی با حضور علیرضا زاکانی، سکاندار پایتخت، مراسم کلنگ‌زنی 2بوستان بانوان در مناطق 13و 21 شروع شود. همچنین مجموعه‌های شهردخت مناطق 2 و 20 هم این هفته افتتاح می‌شود.  شنبه امید و افتخار هفته پیش نیز به موضوعات مرتبط با بانوان ارتباط داشت و 5مرکز توانمندسازی زنان (کوثر) به بهره‌برداری رسید.به گزارش همشهری، سال 93 نخستین شهردخت پایتخت در منطقه 6 و با توجه ‌به نیاز دختران دانشجو در 5طبقه با امکانات تفریحی، فرهنگی، ورزشی، اجتماعی و... در خیابان انقلاب به بهره‌برداری رسید. پس از اپیدمی کرونا و فراگیری فعالیت‌های آنلاین، ایجاد زیرساخت‌های جدید متناسب با نیاز امروزی بانوان به‌ویژه نسل نوجوان و جوان در دستور کار شهرداری تهران قرار گرفت و در نهایت منجر به احداث شهردخت نوآور شد؛ شهر امنی که بانوان در آن فرصتی برای خلق ایده‌های نو در عرصه‌های اجتماعی و اقتصادی دارند و به‌واسطه همین فعالیت‌ها می‌توانند راهکارهایی برای حل مسائل و مشکلات شهر ارائه دهند. 11خرداد همزمان با روز دختر، شهردار تهران قول داد تا پایان سال 4مجموعه شهردخت در پایتخت افتتاح کند و در راستای همین وعده‏ بهره‌برداری از 2شهردخت (مناطق 2و 20) این هفته انجام می‌شود و 2شهردخت دیگر (مناطق 19و 8) هم تا پایان سال افتتاح خواهند شد.

کارگروهی در یک شهر

شهردخت متعلق به دختران نوجوان و جوان است، اما آنطور که مریم اردبیلی، مدیرکل اداره امور بانوان شهرداری تهران به همشهری گفته: «سن، ملاک حضور در مجموعه‌های شهردخت‌ نیست و بانوان علاقه‌مند به فعالیت‌های استارت‌آپی می‌توانند از خدمات و امکانات آن استفاده کنند که البته بخش اعظمی از این بانوان در گروه سنی نوجوان و جوان (تا 20سال) هستند. قرار است در شهردخت نوآور، دختران به‌صورت گروهی یا فردی به خلق ایده در حوزه اقتصادی (کسب‌وکار) و اجتماعی بپردازند.» کافه، فضاهای تولید محتوا (نوجوانان کار بسازند)، مکان گفت‌وگو، اتاق کار اشتراکی، سالن انتظار و اتاق‌های جلسات و کارهای تخصصی و... بخش‌های پیش‌بینی‌شده در مجموعه‌های شهردخت هستند و به‌گفته این مقام مسئول امید است تا پایان 1404(برنامه چهارم توسعه شهر تهران) در تمامی مناطق، مجموعه شهردخت ایجاد و بهره‌برداری شود.

زیرساختی با زیست‌بوم جدید

نرگس معدنی‌پور، رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران می‌گوید:« این روزها استفاده از دنیای دیجیتال افزایش‌یافته است و دختران نوجوان و جوان در چنین شرایطی نیاز به زیرساخت‌های استارت‌آپی دارند. زیرساخت‌هایی متناسب با زیست‌بوم جدید که مدیریت شهری آن را در مجموعه شهردخت نوآور تعریف کرده است؛ مجموعه‌هایی که کارگاه‌های ایده‌پردازی و خلاقیت و مدیریت کسب‌وکار در زمینه نوآوری به دختران آموزش داده می‌شود و حضور دختران در مجموعه‌های شهردخت سبب تبلور خلاقیت آنها در شناسایی مشکلات شهری و ارائه راهکارهای مبتنی بر علم و دانش و فناوری مسائل خواهد شد.»







 

این خبر را به اشتراک بگذارید