• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
چهار شنبه 21 دی 1401
کد مطلب : 182565
+
-

سکوت غرب مقابل مسلمانان در موضوع تساوی حقوق زن

دریچه
سکوت غرب مقابل مسلمانان در موضوع تساوی حقوق زن

کریستین جیمز-محقق و مبلغ علوم دینی

دیدگاه غرب به زنان در پایین‌ترین حد خود قرار دارد. زنان در این دیدگاه برتر نیستند و موجودی به‌شمار می‌روند که جایگاه پایین‌تری نسبت به مردان دارند. در بسیاری از کشورهای غربی زنان اجازه حضور در دانشگاه‌ها و حتی حق رأی در سال‌های نه چندان دور را نداشتند. در استرالیا، خانمی را می‌شناسم که هنگامی که با هم حرف می‌زدیم بیان کرد به‌عنوان نخستین زنی است که در استرالیا به دانشگاه رفته است. او در دهه‌60 میلادی موفق به حضور در دانشگاه شد و نامش را به‌عنوان نخستین زن راه یافته به دانشگاه ثبت کرد.
در چنین وضعیتی، دنیای غرب مدعی است زنان در جوامع آنان آزادند و جایگاه والایی دارند. من دیدگاه خودم را باتوجه به تجربه‌ای که داشته‌ام می‌گویم که این ادعا درست نیست. دنیای غرب در تلاش است با استفاده از فضاسازی رسانه‌ای جایگاه زنان را در غرب مطلوب نشان دهد و با همین ابزارها می‌کوشد جوامعی را که زنان مورد احترام بیشتری نسبت به دنیای غرب هستند مورد حمله قرار دهد. به‌عنوان نمونه، رسانه‌های غربی به ما می‌گویند وضعیت زنان در هند بسیار وخیم است و به حقوق آنان تعدی می‌شود. ممکن است عده‌ای این تبلیغات را باور کنند. رسانه‌های غربی می‌گویند در هند از هر 100هزار زن، 11صدم درصد آنان مورد تجاوز قرار می‌گیرند. این در حالی است که خشونت علیه زنان در کشورهایی مانند آلمان و بلژیک معادل 1.8درصد است. در مورد خشونت داده‌های دیگری نیز وجود دارد.30درصد از زنان در کشورهای اروپایی و حتی کشورهای غیراروپایی مانند استرالیا خشونت را تجربه می‌کنند اما در هند این عدد 10درصد است.
درغرب کسی این سؤال را نمی‌پرسد که آیا تساوی جنسیتی میان مرد و زن در حقوق و دستمزد نیز رعایت می‌شود؟ چرا کشورهای غربی در این عرصه خود را با کشورهای مسلمان مقایسه نمی‌کنند؟
معتقدم، برخورد سیستماتیک برای تحقیر زن در کشورهای غربی ریشه در آموزه‌های پرورشی آنان دارد. در این زمینه پروژه‌ای انجام شده است که از بچه‌های 5ساله دختر و پسر خواسته شد بهترین دوست خود را انتخاب کنند. بچه‌ها در این سن فردی هم جنس خود را به‌عنوان بهترین دوست خود انتخاب کردند. اما در 6سالگی پسران و دختران به جنس مخالف خود میل بیشتری پیدا کرده و بهترین دوست خود را از میان آنان انتخاب کردند. به‌نظر می‌رسد بمباران تبلیغاتی و نوع آموزش و بهره‌گیری از انیمیشن‌هایی که به کودکان یاد می‌دهد جنس زن و دختر ابزاری برای کامجویی جنس مخالف است سبب شده است، 66درصد دختران در کشورهای غربی به‌دنبال تغییر این نگاه به‌خود باشند و خواهان باشند که تصویر دیگری از آنان در رسانه‌ها به نمایش درآید و واقعیت‌های زندگی زن را با حفظ احترام به آنان به دیگران نشان دهد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید