• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
چهار شنبه 21 دی 1401
کد مطلب : 182564
+
-

زن، زندگی، آزادی با مدل غربی

مرضیه هاشمی می‌گوید: با توسعه نرم‌افزارها و استفاده مردم از فضای مجازی خشونت علیه زنان افزایش یافته است

گفت‌و‌گو
زن، زندگی، آزادی با مدل غربی

مرضیه هاشمی با نام اصلی ملانی فرانکلین متولد 21دسامبر 1959در آمریکاست. او خبرنگار، مستندساز و گوینده اخبار در شبکه انگلیسی‌زبان پرس‌تی‌وی بود. او اکنون به‌عنوان یک فعال در حوزه زنان به تبیین واقعیت‌های زندگی زنان در ایران و روشنگری آن برای دیگران می‌پردازد. او در گفت‌وگو با همشهری واقعیت‌های زندگی زن در غرب را تشریح می‌کند و از نقش کارتل‌های بزرگ اقتصادی و رسانه‌ای در به بردگی کشیدن زنان در دنیای غرب و تحمیل خواست خود بر خانواده‌های غربی که نتیجه آن متلاشی شدن کیان خانواده در این کشورهاست گفت.

زن؛ بهانه‌ای برای فروش بیشتر
هاشمی با اشاره به اینکه در دنیای غرب همواره در صنعت تبلیغات و رسانه‌، زن به‌عنوان وسیله‌ای برای جذب بیشتر مخاطب و کسب درآمد برای صاحبان این صنعت موردتوجه قرار گرفته است، افزود: «سال‌هاست از زن به‌عنوان ابزاری برای جلب‌توجه مردان برای خرید کالا یا فروش مجلات استفاده شده است. این موضوع از زمان شکل‌گیری صنعت تبلیغ در دنیای غرب به یکی از مهم‌ترین رویکردهایی تبدیل شده و قربانیان زیادی نیز گرفته است.» او با بیان اینکه را‌ه‌اندازی مجلات و پس از آن سینمای پورن در غرب با وجود برخی مخالف‌های اولیه اکنون به یکی از بهترین روش‌ها برای کسب سود ثروتمندان تبدیل شده است، اظهار داشت: «این وضعیت سبب شده است، زن تبدیل به وسیله‌ای برای شهوت‌رانی و پاسخ به غرایز مردان و جذب جنس مخالف تبدیل شود. این رویه در چند‌دهه اخیر شدت بیشتری به‌خود گرفته است و اکنون کار به جایی رسیده است که خشونت‌های جنسی علیه زنان در غرب به بالاترین حد خود برسد.»

نهادسازی خشونت علیه زن، از کودکی
هاشمی افزایش خشونت‌ علیه زنان در چند‌دهه اخیر را محصول نهاد‌سازی صاحبان قدرت و ثروت در دنیای غرب علیه ‌زنان می‌داند و بیان می‌کند: «تا 5دهه پیش، آمار خشونت علیه زنان به نسبت امروز بسیار کمتر بود. با توسعه نرم‌افزارها و استفاده مردم از پلتفرم‌های مختلف، کم‌کم شاهد افزایش خشونت‌های جنسی و رفتاری علیه زنان هستیم. این خشونت‌ها در قالب‌هایی مانند بازی، از کودکی در ذهن بچه‌ها در حال نهادینه شدن است.» وی ادامه داد: «هنگامی که این خشونت در بازی، مدرسه، جامعه، موزیک‌ها و مانند آن وجود دارد، خشونت علیه زن عادی می‌شود و مردم نیز حساسیت خود را نسبت به وقوع چنین خشونت‌هایی علیه زنان از دست می‌دهند. براساس گزارش‌هایی که در سال‌های اخیر در مؤسسه تامسون گردآوری و منتشر شده است، آمریکا همواره در بین ۱۰کشور نخست ناامن برای زنان در جهان قرار دارد. این آمار و داده‌های مربوط به آن به‌رغم فاش‌شدن ابعاد مختلف آن برای حدود یک‌دهه بدون تغییر مانده است.» این فعال حوزه زنان در ادامه با اشاره به اینکه زنانی که مورد‌خشونت جنسی قرار می‌گیرند با آسیب‌های روحی و روانی زیادی روبه‌رو می‌شوند، از چالش بیمه‌نبودن زنان و ناتوانی آنان برای استفاده از خدمات روانی خبر داد و گفت: «دنیای غرب، جامعه جوانی نیست. بسیاری از زنان که مورد‌خشونت جنسی قرار‌می‌گیرند یا به نوعی برده جنسی به شمارمی‌روند، از 35یا 40سالگی جذابیت لازم را برای مردان شهوت‌ران ندارند و کارفرمایان آنها دیگر تمایلی به همکاری با این دسته از زنان ندارند. بسیاری از این افراد با افزایش سن با مشکلات روحی و روانی و حتی جسمی ناشی از خشونت‌هایی که بر آنان اعمال شده است روبه‌رو می‌شوند.»

عمل‌های زیبایی برای...
هاشمی به رونق داشتن عمل‌های جراحی در غرب و استقبال زنان از این عمل‌ها برای جوان نشان دادن خود اشاره کرد و با بیان اینکه آمار عمل‌های زیبایی در ایران نیز رو‌به‌افزایش است، هشدار داد: «در غرب زنان به‌دنبال تناسب بدنی خود هستند چرا که اصل در غرب تناسب اندام زن است تا بتواند برای هالیوود و صنعت تبلیغ پولسازی کند اما در ایران چنین چیزی ملاک نیست. گرچه در سال‌های اخیر شاهد آن هستیم زنان و دختران ایرانی به‌دنبال جراحی‌ زیبایی هستند و این موضوع می‌تواند زنگ خطری برای فرهنگ ایران و ایرانی به شمار رود.» وی در ادامه با بیان اینکه تشکل‌هایی برای استحکام خانواده و انسجام بخشی به بنیان آن ایجاد شده است اما آمارها نشان از افت تشکیل خانواده در غرب دارد، بیان داشت: «در آمریکا و بسیاری از کشورهای اروپایی بسیاری از مردم دوست دارند که خانواده‌ای شامل یک مرد، یک زن و فرزند وجود داشته باشد اما به‌دلیل فشار رسانه‌ای، قالب شدن فضای ضد‌خانواده در جامعه و جدا زندگی کردن مرد از زن سبب شده است این گروه از مردم در دنیای غرب صدا و رسانه‌ای نداشته باشند.» او ادامه داد: «دنیای غرب و اصول آن اینک برپایه پول استوار شده است و همه ارزش‌های انسانی و معیارهایی چون خانواده در پای آن در حال قربانی شدن هستند. اکنون نرخ ازدواج در اتحادیه اروپا از ۸مورد به ازای هر هزار نفر در ۵۶سال پیش به ۳.۲ در سال۲۰۲۰ کاهش یافته و همزمان نرخ طلاق نیز دو‌برابر شده و از ۰.۸ به ۱.۶ به ازای هر هزار نفر افزایش یافته است. مسئله‌ای که نشان می‌دهد دنیای غرب با چالش تشکیل خانواده روبه‌رو شده است. بخشی از این چالش را می‌توان در نوع رفتار این جوامع با زنان مرتبط دانست.» هاشمی به‌وجود برخی انجمن‌ها در دنیای غرب برای دفاع از حقوق زن و خانواده اشاره کرد و با بیان اینکه این انجمن‌ها و تشکل‌ها در کشورهای غربی وجود دارند و تلاش‌هایی را برای کمک به زنان انجام داده‌اند اظهار داشت: «بسیاری از این انجمن‌ها نمی‌توانند کار چندانی برای زنان و حمایت از آنان انجام دهند و اقدامات‌شان سطحی و بعضا نمایشی است. در کلیساها ممکن است اقدامات مؤثرتری انجام شود اما زنان در خانواده نیازمند تکیه‌گاه هستند و دنیای سرمایه‌داری غرب این تکیه‌گاه را برای زنان از بین برده است؛ به‌گونه‌ای که اکنون نقش همسر برای زن در اغلب کشورهای غربی رو‌به‌افول است.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید