• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
چهار شنبه 21 دی 1401
کد مطلب : 182549
+
-

کتاب خاطرات هری، بحران بزرگ پادشاهی انگلیس

انتشار کتاب خاطرات هری، شاهزاده مغضوب دربار، می‌تواند به یکی از بزرگ‌ترین بحران‌های خاندان سلطنتی انگلیس تبدیل شود

گزارش2
کتاب خاطرات هری، بحران بزرگ پادشاهی انگلیس

«الیزابت دوم» ملکه انگلیس پیش از مرگ در یکی از مصاحبه‌هایش در واکنش به اتفاق‌هایی که در سال 1992 برای خانواده سلطنتی روی داد، ازجمله طلاق فرزندانش و مرگ «دایانا» عروس خانواده سلطنتی، آن سال را «سال فاجعه‌بار» خوانده بود. به‌نظر می‎رسد کتاب جدید خاطرات هری، شاهزاده مغضوب دربار، نیز قرار است سال فاجعه‌باری را این بار برای «چارلز»، فرزند الیزابت دوم و پادشاه کنونی این کشور رقم بزند.
هری در کتاب خاطرات جدید خود با عنوان «اسپر» (Spare) به مکالمه‌ای با پدرش اشاره کرده که در واکنش به درگیری کلامی او و ویلیام، برادر بزرگ‌ترش در مراسم تدفین شاهزاده فیلیپ، همسر الیزابت دوم، خطاب به آنان گفته است: «در این سال‌های آخر عمر، بدبختم نکنید.» این یکی از کوچک‌ترین افشاگری‌های هری در کتاب جدید خود است که می‌تواند به یکی از بزرگ‌ترین بحران‌های خانواده سلطنتی انگلیس تبدیل شود. روزنامه ال‌پائیس نوشته: امسال ممکن است برای چارلز، همان سال فاجعه‌بار 1992برای ملکه الیزابت باشد؛ سالی که دیانا و شاهزاده چارلز جدایی‌شان را اعلام کردند، آتش‌سوزی قلعه ویندزور را ویران کرد و رسوایی‌ها یکی بعد از دیگری بر سر خانواده سلطنتی فرود آمدند. «اد اوانز» مورخ دانشگاه لندن نوشته: «خاندان سلطنتی با بحران‌های جدی‌تری از بحران فعلی هم مواجه شده‌اند؛ ازجمله جنگ ولز که چارلز و دیانا را در برابر هم قرار داد، آسیب بسیار شدیدتری به شهرت آنان وارد کرد، اما این بار یک تفاوت اساسی وجود دارد؛ درصورتی که مصاحبه‌های انتقادی هری ادامه پیدا کند و جنجال رسانه‌ای پیرامون کتاب او همچنان به قوت خود باقی بماند، این شرایط می‌تواند جشن تاج‌گذاری چارلز را کاملا تحت‌الشعاع قرار داده و هزینه‌های سیاسی این رسوایی را تشدید کند.»
جشن تاج‌گذاری پادشاه جدید انگلیس قرار است ششم‌ماه مه سال‌جاری میلادی (16اردیبهشت 1402) برگزار شود. این مراسم درواقع اقدامی نمادین برای نشان دادن آغاز سلطنت چارلز است که در کلیسای وست‌مینستر برگزار می‌شود. رسوایی‌ اخیر در شرایطی اتفاق افتاده که نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد محبوبیت چارلز بسیار کمتر از محبوبیت شاهزاده ویلیام و همسرش کیت میدلتون است. نظرسنجی‌ها حاکی از آن است که حتی محبوبیت دایانا 25سال پس از مرگش، از محبوبیت چارلز بیشتر است. جنجال کتاب خاطرات هری از آن جهت بیشتر موقعیت چارلز را نشانه می‌رود که هری در جای‌جای خاطرات خود پدرش را مسئول تشدید اختلافات پیش آمده در خانواده سلطنتی خوانده است. روزنامه اسپانیایی ال‌پائیس نوشته: گرچه اغلب رسانه‌های انگلیسی از انتشار کتاب خاطرات هری و انتقادهای بی‌امان او از خانواده سلطنتی انتقاد کرده‌اند، اما رفتار جانبگرایانه رسانه‌های حامی خانواده سلطنتی نیز باعث نشده تا افکار عمومی انگلیس به‌ویژه نسل‌های جوان‌تر، سمت خاندان سلطنتی قرار بگیرند. به‌گزارش یورونیوز، هری 38ساله کوچک‌ترین فرزند پادشاه انگلیس گفته در کتاب جدیدش تلاش کرده تا روایت خودش را از رویدادهای مرتبط با خاندان سلطنتی در چند دهه گذشته ارائه کند. شاهزاده هری در مصاحبه با رسانه‌ها، اعضای خاندان سلطنتی را به «همبستری با شیطان» متهم کرده و گفته اعضای خاندان سلطنتی برای اینکه پوشش خبری روزنامه‌های عوام‌پسند نسبت به آنها مثبت باشد، با این روزنامه‌ها همکاری می‌کنند. هری در همین راستا گفته «کاملیا» ملکه جدید انگلیس مکالمه‌های خصوصی خانواده را برای روزنامه‌های عوام‌پسند افشا می‌کند تا آنها به ترمیم چهره او نزد مردم کمک کنند. هری در کتاب خاطرات خود با اشاره به ماموریت‌هایش در افغانستان و کشتن۲۵ نیروی طالبان نوشته که آنها را مثل مهره‌های شطرنج حذف کرده است. شاهزاده انگلیسی ضمن اشاره به درگیری‌های فیزیکی با برادرش به سابقه خود در مصرف موادمخدر نیز اشاره کرده است. فروش کتاب خاطرات شاهزاده انگلیسی از سه‌شنبه (دیروز) به‌طور رسمی آغاز شده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید