• یکشنبه 29 مهر 1403
  • الأحَد 16 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 20
چهار شنبه 21 دی 1401
کد مطلب : 182487
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/0g0Xy
+
-

مکرون برای فدراسیون فوتبال با میشل پلاتینی تماس گرفت

کودتا در فرانسه

کودتا در فرانسه

اظهارات نسنجیده رئیس فدراسیون فوتبال فرانسه علیه زیدان در یک گفت‌وگوی رادیویی، در این کشور ولوله‌ای برپا کرده است. دیروز نوشتیم که ممکن است این اظهارات حتی به زیان دیدیه دشان شود که به‌تازگی قراردادش را به‌مدت 4سال دیگر تمدید کرده است. در فرانسه همه علیه نوئل لو‌گرت موضع گرفته‌اند. خانم اودیا کاسترا، وزیر ورزش فرانسه اعلام کرده که مکرون، رئیس‌جمهور این کشور هم از این موضوع ناراحت است. کاسترا گفته: «مکرون از سخنان لوگرت ناامید و ناراحت شده. واکنش کیلیان امباپه فوق‌العاده‌ بود، هر چیزی را لازم بود در یک خط و نیم گفت (امباپه نوشته بود زیدان یعنی فرانسه). ما اینگونه به اسطوره‌ها بی‌احترامی نمی‌کنیم. عذرخواهی لوگرت کمترین کار ممکن بود.» این بدان معناست که ممکن است این کمترین کار کافی نباشد و فشار برای برکناری او آغاز شده باشد. از طرفی، یک ایجنت زن شاغل در فوتبال فرانسه ادعا کرده که رئیس فدراسیون حدود یک دهه پیش به او آزار جنسی رسانده است. سونیا سوید، ایجنت فوتبال گفت: «آن موقع (سال2014) 28ساله بودم و او 72‌سال داشت. او هرگز به من به‌عنوان یک ایجنت فوتبال نگاه نمی‌کرد. در واقع نگاه ابزاری به من داشت. من یکی از نادرترین ایجنت‌های زن هستم که تلاش می‌کنم خودم را ثابت کنم. با وجود این، متوجه شدم رئیس فدراسیون فوتبال فرانسه به کارم توجهی ندارد. این خشونت است و به من صدمه زد. این تحقیرآمیز است.» امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه از بی‌احترامی ریاست فدراسیون فوتبال این کشور به اسطوره‌ای چون زین‌الدین زیدان ناراحت است و به تغییر او از مسیرهای فوتبالی فکر می‌کند. در همین راستا او با میشل پلاتینی، ستاره فوتبال فرانسه در دهه‌80 و رئیس پیشین یوفا تماس گرفته تا وضعیت او برای تصدی پست ریاست فدراسیون فوتبال فرانسه را جویا شود. تماس مکرون با میشل پلاتینی در حالی است که او پس از تبرئه‌شدن از اتهام فساد اعلام کرده بود تمایلی برای از‌سرگیری فعالیت‌های فوتبالی ندارد اما ممکن است شرایط تغییر کند. با اینکه دخالت دولت در فوتبال از سوی فیفا پذیرفتنی نیست، اما فشار افکار عمومی و فشار پنهانی دولت می‌تواند رئیس فعلی را وادار به استعفا کند. با آمدن پلاتینی اتفاقات دیگری در راه است.

خداحافظی پشت خداحافظی
پس از کریم بنزما که بعد از جام‌جهانی از تیم ملی فرانسه خداحافظی کرد، روز گذشته نوبت به هوگو لوریس، کاپیتان خروس‌ها رسید تا به حضورش در فوتبال ملی پایان دهد. کاپیتان تیم ملی فرانسه که با انجام ۱۴۵‌بازی برای کشورش رکورددار است، در مصاحبه با اکیپ از خداحافظی کردن خود با تیم ملی فرانسه خبر داد. این پایانی بر حضور ۱۴‌ساله لوریس در تیم ملی فرانسه خواهد بود. او در این خصوص گفته است: «اعلام این موضوع اصلا آسان نیست، اما پس از 14‌سال دفاع از پیراهن تیم ملی کشورم، با رضایت، افتخار و احساس مسئولیت می‌نویسم و باور دارم که به پایان راه رسیده‌ام. من تصمیم گرفته‌ام به دورانم در تیم ملی پایان دهم؛ جایی که با افتخار از تمام توان مایه گذاشتم. فکر می‌کنم اعلام این تصمیم در این لحظه اهمیت زیادی دارد؛ 2‌ماه و نیم پیش از شروع رقابت‌های انتخابی یورو و با احترام به سرمربی و تمام بازیکنان، وقت شروع راه دیگری است.»
لوریس در تازه‌ترین مصاحبه‌اش درخصوص خط‌خوردن بنزما از تیم ملی فرانسه هم گفته است: «حرف‌های زیادی گفته شده که خیلی از آنها اشتباه و مضحک هستند. جو تیم پیش از رفتن بنزما خیلی خوب بود و بعدش هم خوب ماند. با توجه به چیزهایی که برنده توپ طلا از زمان برگشتش برای تیم ملی فرانسه به ارمغان آورد، همه ما ترجیح می‌دادیم او همراه ما بماند. این موضوع که ما بازیکنان، بنزما را مجبور به ترک اردوی فرانسه کردیم، کاملا غلط است. نمی‌دانم از این کار قرار بود چه سودی به ما برسد. او به‌مدت 18‌ماه نقشی کلیدی در تیم ملی فرانسه داشت و به ما کمک کرد فاتح لیگ ملت‌های اروپا شویم. بازگشت بنزما کاملا مثبت بود و اینکه بگوییم خروج او به نفع برخی بازیکنان بود، واقعا بی‌صداقتی است. وقتی به جام جهانی می‌روید، قطعا می‌خواهید بهترین بازیکنان را داشته باشید.»


 

این خبر را به اشتراک بگذارید