• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 21 دی 1401
کد مطلب : 182467
+
-

دیپلماسی مهارت بین ایران و عراق

دیپلماسی مهارت با رویکرد صادرات خدمات مهارتی به اقلیم کردستان عراق در استان کردستان دنبال می‌شود

پیگیری
دیپلماسی مهارت بین ایران و عراق

راحله عبدالحسینی؛ خبرنگار

سازمان فنی و حرفه‌ای متولی ارائه آموزش‌های مهارتی و تسهیل روابط با کشورها در حوزه مهارت است تا از این طریق کارآموزان خود رادر سطح بین‌المللی ارتقا دهد و آماده رقابت باشد. ایجاد میز همکاری بین‌المللی با ۴۵کشور در حوزه مهارت نیز یکی از مهم‌ترین اقدامات دولت سیزدهم در حوزه مهارت‌آموزی است. به‌گزارش همشهری، اعزام نیروی کار از کردستان به عراق سال‌هاست رواج دارد و به‌گفته مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای کردستان در سال‌های گذشته همکاری دوجانبه مطلوبی میان جمهوری اسلامی ایران و اقلیم کردستان عراق در این زمینه شکل گرفت که در نتیجه این اقدامات ۲۲نفر از مربیان دانشگاه پلی تکنیک اقلیم کردستان عراق برای گذراندن دوره‌های آموزشی مهارتی تکمیلی به استان کردستان اعزام شدند. فردین وکیلی می‌گوید: ۲مربی در رشته‌های درب و پنجره‌ساز UPVC و برق صنعتی به اقلیم کردستان عراق اعزام شدند.

آمادگی کردستان برای تربیت نیروی متخصص
وکیلی از آمادگی اداره فنی حرفه‌ای کردستان خبر می‌دهد و می‌افزاید: اداره فنی حرفه‌ای کردستان به نمایندگی از سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور برای ازسرگیری، توسعه و گسترش تعاملات و همکاری‌ با هدف انتقال تجربیات ارزشمند ‌ به اقلیم کردستان عراق آمادگی دارد. او با اشاره به داشتن امکانات و تجهیزات آموزشی به‌روز و بهره‌مندی از مربیان توانمند و متخصص در حوزه‌های مختلف آموزش‌های مهارتی می‌گوید: اداره فنی حرفه‌ای کردستان می‌تواند در تربیت نیروی متخصص و کارآمد اقلیم کردستان عراق عمل کند و همکاری‌ خود را با هدف انتقال تجربیات ارزشمند میان ۲کشور ‌توسعه دهد.

وقتی مهارت صادر می‌شود
مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای کردستان استفاده از تجربه‌های جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های مختلف مهارتی برای اقلیم کردستان عراق را مفید ارزیابی می‌کند و می‌گوید: صادرات خدمات مهارتی با رویکرد توانمند‌سازی‌ نیروی کار اقلیم کردستان عراق از طریق مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای کردستان با توجه به اشتراک‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی می‌تواند علاوه بر افزایش سطح همکاری‌ها، زمینه‌ صادرات بیش از پیش نیروی کار ماهر و متخصص را فراهم کند. خدر ویسی، مسئول نمایندگی دفتر وزارت امور خارجه در کردستان نیز ایجاد بستر لازم برای تبادل تجربه‌های مهارتی را به‌عنوان استفاده از مهارت به مثابه زبان مشترک بین ملت‌ها می‌داند و آن را زمینه‌ساز ‌ استفاده از ظرفیت‌های موجود می‌خواند.

بهره‌مندی از ظرفیت‌ها
مدیرکل امور بین‌الملل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز معتقد است دیپلماسی مهارت وقتی محقق می‌شود که بتوان از تمامی ظرفیت‌های مراکز دولتی، خصوصی و مربیان فنی و حرفه‌ای به‌درستی استفاده کرد. دیپلماسی مهارت یکی از ظرفیت‌های جدید سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور است که باید جدی گرفته شود. به‌گفته حامد فروزان، فعالیت در حوزه دیپلماسی مهارت، موجب استفاده از ظرفیت‌های بین‌المللی در داخل کشور می‌شود و می‌توان تجربه‌های موفق جمهوری اسلامی را در موضوع مهارت‌آموزی فنی حرفه‌ای به کشورهای دیگر به‌ویژه منطقه ارائه کرد. دیپلماسی مهارت درصورتی محقق می‌شود که بتوان از تمامی ظرفیت‌های مراکز دولتی، خصوصی و مربیان فنی و حرفه‌ای به‌درستی استفاده کرد و تدبیر در این زمینه اقدام بسیار بزرگی است.

قرابت فرهنگی کردستان ایران و عراق
 قرابت فرهنگی و زبانی اهالی کردستان و اقلیم کردستان عراق موجب شده است تا کردستان عراق هدف اعزام نیروی کار باشد. پیش از این بسیاری از افراد متخصص به‌عنوان نیروی کار ساده در اقلیم کردستان مشغول به‌کار می‌شدند.
ازسوی دیگر، بخشی از نیروی کار ایرانی فعال در اقلیم کردستان عراق به‌صورت غیررسمی کار می‌کردند که به همین دلیل، ‌حقوق قانونی آنها رعایت نمی‌شد.
اتفاقی که نتیجه آن نداشتن امنیت شغلی به‌دلیل نداشتن ویزای کار بود. همچنین نبود‌بیمه، ایمنی حین کار و مشکلات اقامتی و بهداشتی، تبعیض در پرداخت دستمزد، کاهش حقوق کارگران و کاهش منزلت و جایگاه اجتماعی ازجمله مشکلات نیروی کار ایرانی در اقلیم کردستان عراق بود.

***
دیپلماسی مهارت به‌عنوان یکی از ابزارهای مورد اتکای دیپلماسی به‌معنای برقراری و تقویت روابط دو یا چندجانبه به‌منظور تامین منافع ملی در زمینه‌هایی همچون تقویت توانمندی‌های نیروی انسانی کشور، تقویت توانمندی‌های فناوری و به‌طور کلی بهره‌برداری از تجارب موفق مهارتی سایر کشورها، معنا می‌شود. به اعتقاد کارشناسان، دیپلماسی مهارت‌محور می‌تواند مبنای توسعه فعالیت‌های تجاری و تعاملات بین‌المللی در بخش‌های مختلف به‌ویژه در حوزه اقتصاد باشد.  دولت سیزدهم رویکرد مهارت‌آموزی را مورد توجه قرار داده است و این امر در سازمان فنی و حرفه‌ای با جدیت پیگیری می‌شود تا با به‌روزرسانی آموزش‌ها و مهارت‌ها بتوان در عرصه جهانی به رقابت پرداخت.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید