• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
سه شنبه 20 دی 1401
کد مطلب : 182428
+
-

زمستان، گیشه تئاتررا نجات می‌دهد

افزایش نسبی اجراها در پایتخت

تئاتر
زمستان، گیشه تئاتررا نجات می‌دهد

فهیمه پناه‌آذر- روزنامه‌نگار

شاید زمستان برای تئاتری‌ها فصل نجات گیشه باشد؛ نمی‌توان منکر این موضوع شد که حیات تئاتر به اجراهایش بستگی دارد، اما این اجراها چندین‌ماه است که به کمترین تعداد در پایتخت رسیده است. وقتی 130اجرای پایتخت به 30اجرا رسیده باشد، دیگر قصه اجرای نمایش‌ها در شهرهای دیگر مشخص است؛ سالن‌هایی که تلاش می‌کنند به حیاتشان در این وضعیت اقتصادی ادامه دهند و تامین اجاره بهایی که منوط به حضور تماشاگر در سالن و فروش بلیت است. در پاییز کمترین اجراها روی صحنه رفت، اما با شروع زمستان تعداد اجراها دارد بیشتر می‌شود و این بیشتر شدن شاید بتواند کمی از مشکلات اقتصادی گروه‌های نمایشی کم کند.

افزایش نسبی تماشاگران تئاتر
محمد عمروآبادی از مدیران سایت فروش بلیت تئاتر درباره افزایش تعداد نمایش‌ها به همشهری می‌گوید: «از آغاز فصل پاییز، بیشتر اجراها متوقف شدند و برخی از گروه‌ها هم ترجیح دادند تا اجراهای خود را در اوضاع بهتری روی صحنه ببرند. کم شدن اجراها به گیشه تئاتر ضربه زد. وقتی زمستان شروع شد، از هفته دوم تعداد اجراها بیشتر شدند.» وی همچنین توضیح می‌دهد: «نکته قابل‌توجه این است که نزدیک برگزاری جشنواره‌ها هستیم و در آن زمان علاوه بر اجراهای عمومی برخی از سالن‌ها درگیر جشنواره تئاتر می‌شوند؛ با این حال در نمودار اجراها، تماشاگران و فروش بلیت به کندی با افزایش مخاطب روبه‌رو هستیم.»

 اجرای بیش از 30 نمایش
مجموعه تئاترشهر با بازسازی‌هایی که دارد پذیرای چند نمایش شده است. «نذر عباس»، «خانه برنارد آلبا»، «بهرام به روایت هفت پیکر» و «رستم و سهراب» ازجمله نمایش‌هایی هستند که در تئاترشهر روی صحنه‌اند. در ایرانشهر هم «عبدالرضا» اجرایش را  از هفته پایانی آذر روی صحنه دارد. تالار مولوی از 23آذرماه ساعت 18:30 میزبان «پیکرتراشی» به نویسندگی حسن برزگر و کارگردانی پریسا محمدی است. در عمارت نوفل لوشاتو هم نمایش «پزشک نازنین» نوشته نیل سایمون، کار نیما هاشمی از اول دی‌ماه ساعت 18اجرایش را شروع کرده و «لارو» از دیگر نمایش‌هایی است که در این عمارت ساعت 19 اجرا دارد.

آغاز اجراهای زمستانی
در تماشاخانه اهورا هم نمایش‌های «نوری که هست» و «ساتوری» از دی‌ماه اجرایشان شروع شده و این نمایش‌ها روی صحنه هستند. سینا نورایی هم همراه محمدعلی فاضل نمایش «کوزه عسل» را در تماشاخانه سپند اجرا می‌کند. به جز تماشاخانه‌ها، چند فرهنگسرا هم اجرای نمایش را در برنامه خود دارند. ارسباران، نیاوران و ابن‌سینا در روزهای زمستان میزبان نمایش‌ها هستند. نمایش «توریست» ابوالفضل کریم‌زاده در سالن کوچک مولوی اجرا می‌شود. در پردیس شهرزاد هم «پنچری» به کارگردانی احسان ناجی از اول دی‌ماه روی صحنه رفته و قرار است تا هفته اول بهمن اجرا داشته باشد.

قول 40میلیارد تومانی وزیر
در میان تماشاخانه‌های پایتخت، شاید به جرأت بتوان گفت که تئاترشهر وضعیتی درخور سابقه و اهمیتش ندارد؛ ساختمان مدوری که نیم‌قرن از ساختش می‌گذرد و با اینکه ثبت ملی شده است، کمترین بهایی به آن داده نمی‌شود. روزگاری تئاترشهر قبل تپنده تئاتر بود و حالا در هر دوران و مدیریتی بازسازی‌ها امانش را بریده است. جواد طاهری، مدیر تئاترشهر درباره بازسازی‌های اخیر این مجموعه به همشهری می‌گوید: «در بازسازی فعلی چند موضوع در حال پیگیری است. بخشی از آن که در دفتر طرح‌های عمرانی وزارت ارشاد به مناقصه گذاشته شده که مربوط به کف راهروهای بین تالارهای قشقایی، چهارسو و سایه است و دیگری بحث سرویس‌های بهداشتی سالن اصلی و موضوع سوم در رابطه با سقف زیرزمین و راهروهای پایین که شامل اتاق‌های گریم می‌شود.» وی همچنین‌می‌گوید: «متأسفانه به‌دلیل کمبود بودجه و افزایش هر روزه هزینه‌ها، 2بخش از مراحل بازسازی انجام شده که اولی به کف راهروهای بین سالن‌ها مربوط می‌شود. در این راستا همه تلاش‌مان هم بر این بود که به متریالی دست پیدا کنیم که هم به آنچه از آغاز در ساخت مجموعه استفاده شده، نزدیک شود و از نظر هویت بصری و رنگ هم شباهت داشته باشد. خوشبختانه در این بخش موفق بودیم و به متریالی امروزی دست یافتیم که تازه وارد بازار شده و با رنگ مجموعه هم تناسب دارد.»
طاهری ادامه می‌دهد: «بعد از برداشتن کف و سرامیک‌های ترک‌خورده، متوجه شدیم پشت کاشی‌های فعلی سرویس‌های بهداشتی، همان کاشی‌های هفت در هفتی که در لابی سالن اصلی داشتیم، کار شده بود، ولی متأسفانه نمی‌دانم به چه دلیل، این کاشی‌ها در بازسازی‌های مجموعه به‌طور کامل مخدوش شده و روی آن کاشی‌های دیگری چسبانده بودند؛ به همین دلیل تلاش کردیم به هر طریق، کاشی‌ها را به اصلش برگردانیم و برای این کار با شرکت‌های مختلف رایزنی کردیم، اما متأسفانه هزینه تهیه هر مترمربع این کاشی‌ها برابر با 2میلیون و 500هزار تومان است که اصلا با بودجه فعلی که در اختیار ماست، هماهنگ نیست.» البته مدیر تئاترشهر از قولی که وزیر ارشاد برای تامین بودجه داد گفت و عنوان کرد: «وزیر قول دادند که بودجه بازسازی مجموعه تا سقف 40میلیارد تومان تامین شود. تا آنجا که من مطلع هستم، ایشان به آقای رئیس‌جمهور نامه زده‌اند و نامه آقای وزیر از دفتر ریاست‌جمهوری به سازمان برنامه و بودجه ارجاع داده شده، ولی متأسفانه سازمان برنامه و بودجه هنوز جواب روشنی درباره اختصاص این بودجه ارائه نکرده است.»

مکث
نمایش‌هایی در نوبت اجرا


«هزار باده هزار باد در هزاره‌های شبِ تو بر تو» ازجمله نمایش‌هایی است که در سالن سایه تئاتر شهر اجرایش آغاز خواهد شد. در کارگاه نمایش هم «پیرننا» به کارگردانی اکبر قهرمانی اجرایش را آغاز خواهد کرد. «نماینده ملت» از دیگر نمایش‌هایی است که نادر نادرپور در شهرزاد روی صحنه می‌برد. «خرده‌جنایت‌های زن و شوهری» از هفته چهارم دی‌ماه در نوفل‌لوشاتو روی صحنه می‌رود. از 22دی‌ماه هم نمایش «خاتون پرده‌نشین» میثاق یوسفی اجرایش را شروع می‌کند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید