• چهار شنبه 26 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 7 ذی القعده 1445
  • 2024 May 15
سه شنبه 20 دی 1401
کد مطلب : 182426
+
-

نبض هنرهای تجسمی در فرهنگسراها

تجسمی
نبض هنرهای تجسمی در فرهنگسراها

در روزهای تعطیلی گالری‌های خصوصی که مراکز اصلی نمایش آثار تجسمی هستند، فرهنگسراها با برگزاری نمایشگاه‌هایی از آثار جوانان سعی دارند تنور رشته‌های تجسمی را گرم نگه‌دارند. نمایشگاه گروهی عکس «تهران ۲» با موضوع نگاه هنری عکاسان به شهر در نگارخانه آبی فرهنگسرای امید و نمایشگاه گروهی «زمین ایده‌آل من» با موضوع کره زمین ایده‌آل در نگارخانه فرهنگسرای ابن‌سینا برپا شده است.

تهران به روایت عکاسان
 نمایشگاه گروهی عکس «تهران۲» که با همکاری گروه هنری تصویر فصل و با گالری‌گردانی جواد علمی‌نیا، مدیر این گروه هنری، برپا شده تلاش دارد از هنرمندان جوان حمایت و فضایی را برای نمایش آثار هنری آنها فراهم کند. در نمایشگاه «تهران ۲»، مجموعه عکس‌هایی با موضوع نگاه هنری عکاسان به شهر تهران در ابعاد ۷۰ × ۵۰ به نمایش گذاشته شده است.
صادق خضری طاووسی، علیرضا جوقی فلاح، الهه انتظاری، هومن هادیانی کپور چالی، ابوالفضل چهره‌گشا، لیلا اکبری واریانی، ساناز جدی، ندا نژادنوروز، امیر شهریاری، مهسا رضایی، سولماز اسدی، هستی رضازاده، مهدی رضازاده و هوشنگ یزدانی ازجمله هنرمندان این نمایشگاه هستند. نمایشگاه گروهی عکس «تهران ۲» تا ۲۲ دی‌ از ساعت ۱۲ تا ۱۶ در نگارخانه آبی فرهنگسرای امید به نشانی میدان امام‌حسین(ع)، خیابان
۱۷ شهریور، خیابان خشکبارچی، بوستان خیام میزبان علاقه‌مندان است.

‌‌تعویق زمان برگزاری دوسالانه ملی نگارگری
یازدهمین دوسالانه ملی نگارگری ایران به تعویق افتاد و دبیرخانه این رویداد هنری گاه‌شمار جدید برگزاری آن را اعلام کرد. طبق گاه‌شمار جدید، زمان انتخاب اولیه آثار ۱۹ دی ماه، موعد اعلام نتایج اولیه ۲۴ دی ماه، تاریخ دریافت اصل آثار ۱۰ تا ۲۴ بهمن، زمان انتخاب نهایی آثار ۶ اسفند، هنگام آماده‌سازی نمایشگاه، چیدمان و نصب آثار ۳۰ بهمن تا ۱۱ اسفند و زمان اعلام نتایج نهایی راه‌یافتگان به نمایشگاه ۹ اسفندماه ۱۴۰۱ خواهد بود. همچنین موعد افتتاح نمایشگاه آثار منتخب این رویداد هنری، جمعه ۱۲ اسفند در فرهنگستان هنر، مؤسسه فرهنگی هنری صبا و آیین اختتامیه، جمعه ۲۵ فروردین ماه ۱۴۰۲ برگزار می‌شود.
طبق فراخوان اولیه دوسالانه نگارگری قرار بود در بازه نهم تا دوازدهم آبان انتخاب اولیه آثار انجام شود و اختتامیه و پایان نمایشگاه در روز جمعه بیست‌وپنجم آذر باشد. در شرایط فعلی که هنرهای تجسمی در رکود به سر می‌برد، به تعویق انداختن یک رویداد تجسمی دولتی جای سؤال دارد. آیا برگزاری این دوسالانه در شلوغی اسفندماه مورد توجه قرار می‌گیرد؟ آیا بهتر نبود این دوسالانه مطابق فراخوان اولیه این جشنواره برگزار شود یا حداقل مسئولان در بهمن ماه اقدام به برگزاری آن می‌کردند؟ دلیل تعویق این دوسالانه چیست و چرا کارها مطابق فراخوان اولیه پیش نرفته است؟  یازدهمین دوسالانه ملی نگارگری ایران به همت مرکز هنرهای تجسمی وزارت‌ارشاد ‌ با همکاری انجمن نگارگری ایران، مؤسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر، دانشگاه‌ها و جامعه هنری در رشته‌های نگارگری، گل و مرغ، تذهیب و طراحی نگارگری برگزار می‌شود.

مکث
هنرمندان کوچک

نمایشگاه گروهی مجسمه «زمین ایده‌آل من» از ۱۶ دی به‌مدت یک هفته از ساعت ۱۲ تا ۱۸ در نگارخانه فرهنگسرای ابن‌سینا به نشانی شهرک قدس، خیابان ایران‌زمین شمالی، جنب شهر کتاب ابن‌سینا برپاست. این نمایشگاه به همت آتلیه‌ نقاشان ریزنقش به سرپرستی فتانه پیری‌خواه، مدرس نقاشی و مجسمه‌سازی، با آثار هنرجویان گروه سنی ۶ تا ۱۴ سال برپا شده است. این نمایشگاه به بررسی خواسته‌های انسان از زمین اختصاص دارد ؛ در کره‌ زمین ایده‌آل چه چیزهایی وجود دارد، این کره چه پیامی به دیگران می‌دهد، نامش چیست و چه رنگ و طرحی دارد و رفتار و کردار و گفتار و افکار انسان‌ها در این کره چگونه است؟

 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :