• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
سه شنبه 20 دی 1401
کد مطلب : 182413
+
-

حکم اعدام برای عاملان جنایت اصفهان

3نفر که در جریان ناآرامی‌های آبان ماه در اصفهان با شلیک به 3مدافع امنیت آنها را در منطقه «خانه» به شهادت رسانده بودند با رأی دادگاه انقلاب به اعدام محکوم شدند.
به گزارش همشهری، به نقل از مرکز رسانه قوه قضاییه، شامگاه ۲۵آبان ماه در جریان تیراندازی در میدان نگهبانی محله خانه ‌اصفهان، ۳ نفر از مدافعان امنیت به نام‌های محسن چراغی، محسن حمیدی و محمد کریمی به شهادت رسیدند و شمار دیگری نیز مجروح شدند. به‌دنبال این حادثه 6نفر که در این جنایت دخیل بودند دستگیر شدند. آنها در بازجویی‌ها به جنایتی که مرتکب شده بودند اعتراف کردند و در نهایت پرونده اتهامی‌شان با صدور کیفرخواست به دادگاه انقلاب اسلامی اصفهان فرستاده شد.

در دادگاه
در روزهای ۷، ۸ و ۱۰ دی ماه جلسه رسیدگی به اتهامات این 6متهم در دادگاه برگزار شد. صالح میرهاشمی، متهم ردیف اول پرونده نخستین فردی بود که به اتهاماتش رسیدگی شد. بخشی از اتهامات او به گفته نماینده دادستان ارتباط با گروهک تروریستی منافقین بود و وی  برای آنها عکس فرستاده و همچنین با همدستانش در یک اصطبل اقدام به ساخت کوکتل مولوتوف کرده‌اند. متهم ردیف دوم این پرونده مجید کاظمی نام دارد. نماینده دادستان درباره اتهامات او گفت:‌ این فرد در اغتشاشاتی که منجر به شهادت 3مأمور حافظ امنیت شد، با استفاده از سلاح کلاشنیکف به سمت مأموران تیراندازی کرده است. متهم اما در دادگاه مدعی شد: سلاح‌های کلاش و کلتی که از ما کشف شده را سعید یعقوبی(متهم ردیف سوم) به من داده بود. من یک خشاب تیراندازی هوایی انجام دادم اما به هیچ ماموری تیراندازی نکردم.
سومین متهمی که به اتهامات او رسیدگی شد سعید یعقوبی بود. او گفت: زمانی که به محل رفتم دیدم که اغتشاش شروع شده است. کمتر از ۱۰۰نفر وسط معرکه و ۲۰۰نفر نیز در حال تماشا بودند. در همین زمان مأموران آمدند و دیدم که مجید(متهم ردیف دوم) از زمین خاکی تیراندازی کرد. او اسلحه را روی یک خودرو گذاشته بود و تیراندازی می‌کرد. مجید به من گفت که من را جایی ببر تا فشنگ بخریم، من که چند نفر را کشته‌ام، آب از سرم گذشته، بگذار همه را بکشم.
متهم ردیف چهارم پرونده امیر نصر آزادانی نام دارد. او نیز در دفاع از خودش گفت: آن شب وقتی به محل رفتم لاستیک‌هایی در زمین خاکی آتش زده شده بود. در آنجا ۲ تا از مواد منفجره دست‌ساز را در محل زدم اما نه به سمت مأمور و نه به قصد تعرض به جان کسی. متهم دیگری که در این جلسه به اتهاماتش رسیدگی شد سهیل جهانگیری نام دارد. او گفت: خانه ما در نزدیکی فلکه نگهبانی است. از سر کنجکاوی به محل حادثه رفتم که  دیدم یک نفر از کنار خیابان با کلت و نفر دیگری هم با کلاش در حال تیراندازی هستند. متهم ردیف ششم نیز جابرمیرهاشمی نام دارد که در این جلسه مدعی شد در هیچ گروهی عضویت نداشته و اقدامی هم در این رابطه انجام نداده است.

حکم اعدام برای 3متهم
پس از این جلسه هیأت قضایی برای صدور رأی وارد شور شدند و سرانجام روز گذشته حکم پرونده اعلام شد. براساس احکام صادره صالح میرهاشمی، مجید کاظمی و سعید یعقوبی به اتهام محاربه به اعدام و به اتهام عضویت و همکاری با گروهک منافقین به ۱۰سال حبس تعزیری محکوم شدند. امیرنصرآزادانی، متهم ردیف چهارم به اتهام عضویت در دسته‌جات غیرقانونی به قصد برهم زدن امنیت کشور به ۵سال حبس، برای اتهام اجتماع و تبانی منتهی به جرایم ضد‌امنیت به ۵سال حبس تعزیری و برای اتهام معاونت در محاربه به تحمل ۱۶سال حبس محکوم شد. سهیل جهانگیری نیز به ۲سال حبس و جابر میرهاشمی تبرئه شد. براساس اعلام دادگاه این احکام غیرقطعی و قابل تجدیدنظرخواهی در دیوان عالی کشور است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید