• شنبه 9 تیر 1403
  • السَّبْت 22 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 29
سه شنبه 20 دی 1401
کد مطلب : 182400
+
-

برقی‌شدن 8درصد ناوگان اتوبوسرانی تا 1404

شورا
برقی‌شدن 8درصد ناوگان اتوبوسرانی تا 1404

سیدجعفر تشکری‌هاشمی-رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران

برنامه چهارم شهرداری تهران یک برنامه جامع‌نگر است و در آن نیازهای آینده شهر تهران‌ براساس مسائل و مشکلاتی که در شهر وجود دارد، پیش‌بینی‌شده است. ترافیک، آلودگی هوا، وضعیت حمل‌ونقل عمومی و شبکه و معابر شهری برای تردد مطلوب شهری موضوعاتی هستند که در برنامه چهار‌ساله چهارم توسعه شهر تهران موردتوجه قرار گرفته و تأکید اصلی ما توسعه حمل‌ونقل عمومی و پاک و سیستم‌های کاهش آلایندگی هستند. به‌عبارت‌دیگر، همه تلاش معطوف به کارهایی شده ‌که می‌تواند منجر به حمل‌ونقل عمومی مطلوب و همینطور حمل‌ونقل پاک شود.
اتوبوسرانی: پیش‌بینی ما این است در طول برنامه 4 ساله بیش از 6هزار دستگاه اتوبوس به ناوگان فعلی اضافه شود و ظرفیت ناوگان به 7هزار و 500دستگاه اتوبوس فعال برسد. البته 8درصد این اتوبوس‌ها برقی خواهند بود که به‌تدریج وارد ناوگان اتوبوسرانی می‌شوند؛ چراکه اولویت اول تأمین اتوبوس‌های گازسوز و دیزلی است تا بتوانیم کمبودها را جبران کنیم و به‌موازات این کار برقی‌شدن ناوگان هم پیگیری می‌شود.
مترو: پیگیری انعقاد قرارداد 630دستگاه واگن مترو (چین) و 113دستگاه واگن داخلی ازجمله موضوعات پیش‌بینی‌شده در برنامه چهارم هستند که باتوجه‌به زمان‌بر بودن ساخت واگن انتظار می‌رود طی این برنامه حدود 350دستگاه واگن به ناوگان ریلی وارد شود.
تاکسیرانی: جایگزینی تدریجی خودرو ون به‌جای تاکسی‌های سواری در مسیرهای خطی تاکسیرانی هم در برنامه چهارم لحاظ شده است. با این کار علاوه بر افزایش ظرفیت مسافران با استفاده از ون‌ها، هزینه‌های مسافران و تاکسیرانان هم کاهش می‌یابد و این مد قطعا برای هر دو طرف (راننده و مسافر) مطلوب خواهد بود.
حمل‌ونقل پاک: طی این برنامه 4 ساله باید حداقل 200هزار دستگاه موتورسیکلت شهر تهران برقی شود و این در تعهد شهرداری تهران است و باتوجه‌به اعلام آمادگی این نهاد برای برقی‌کردن 300هزار دستگاه موتورسیکلت قطعا شرایط بهتر خواهد شد.
 ایستگاه‌های شارژ موتورهای برقی: پیش‌بینی‌شده جایگاه‌های شارژ موتورسیکلت‌های برقی در گستره شهر تهران و نقاطی که جاذبه سفر دارند، توسط شهرداری احداث شود تا کسانی که وسیله نقلیه برقی دارند، نگران شارژ موتورسیکلت‌ها نباشند.
شبکه معابر شهری: باتوجه‌به اینکه برخی از بزرگراه‌ها به‌ویژه در غرب تهران و مناطق21 و 22 دسترسی‌های محدودی برای ورود و خروج به محورهای بزرگراهی دارند، پیش‌بینی‌شده حداقل 85تقاطع غیرهمسطح در معابری که فاقد دسترسی هستند و شهروندان برای تردد مجبورند مسافت طولانی طی کنند، احداث شود. همچنین تکمیل شبکه بزرگراهی که قبلا شروع شده و الان نیمه‌تمام هستند هم در دستور کار قرار دارد.
جمع‌بندی: اکنون بخش زیادی از ناوگان حمل‌ونقل انبوه‌بر (مترو و اتوبوس) فرسوده هستند، بنابراین در برنامه چهارم پیش‌بینی‌شده که نباید بیش از 5درصد ناوگان در انتظار اورهال باشند و ناوگان انبوه‌بر باید با 95درصد ظرفیت کار کند. به‌عبارت دیگر، براساس موارد پیش‌بینی‌شده قطعا ناوگان حمل‌ونقل عمومی‌ شرایط مطلوب‌تری نسبت به وضعیت کنونی خواهد داشت.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید