• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
سه شنبه 20 دی 1401
کد مطلب : 182376
+
-

یار حاج قاسم

سالگرد شهادت سردار احمد کاظمی فرمانده شهید نیروی زمینی سپاه

یاد
یار حاج قاسم

زندانی ساواک
شهید حاج‌احمد کاظمی ۲مرداد ۱۳۳۸ در نجف‌آباد اصفهان متولد شد. او همپای مردم در مبارزات علیه رژیم ستمشاهی شرکت داشت و در اسفندماه سال۱۳۵۶ به‌همراه برخی دیگر از مبارزان انقلابی نجف‌آباد از سوی ساواک دستگیر شد.

آموزش در لبنان
احمد کاظمی پس از پیروزی انقلاب به اتفاق گروهی به سرپرستی شهیدمحمد منتظری برای آموزش‌های چریکی و مقابله با رژیم صهیونیستی به صف مبارزان جبهه‌های جنوب لبنان پیوست و تا پایان سال ۱۳۵۸ آنجا بود.

مبارزه در جبهه غرب
شهیدکاظمی پس از بازگشت از لبنان رسماً به عضویت سپاه پاسداران درآمد. او در بهار۱۳۵۹ با تشدید بحران در مناطق غرب و شمال‌غرب کشور از نجف‌آباد عازم کرمانشاه و سپس سنندج شد. شهیدکاظمی حدود 7ماه در عملیات‌های مبارزه با تجزیه‌طلبان جنگید و در یکی از این عملیات‌ها در روستای «افراسیاب» در منطقه دیواندره از ناحیه پا مجروح و به شهر خود منتقل شد.

اعزام به جبهه جنوب

شهید کاظمی آذرماه1359در جبهه‌های آبادان حضور یافت و فرماندهی یکی از مناطق عملیاتی به او سپرده شد که نقش مؤثری را در این منطقه و سپس عملیات شکست حصر آبادان ایفا کرد. ازجمله فعالیت‌های حاج احمد در دوران دفاع‌مقدس می‌توان به تثبیت «تیپ ۸ نجف اشرف» اشاره کرد. سردار شهید حاج احمد کاظمی در زمان جنگ تحمیلی فرمانده لشکر ۸ نجف بود و پس از آن از سال ۱۳۷۲تا۱۳۷۶ فرماندهی قرارگاه حمزه، از سال۱۳۷۶تا۱۳۷۹ فرماندهی لشکر۱۴ امام‌حسین و از سال۱۳۷۹تا۱۳۸۴ فرماندهی نیروی هوایی سپاه را بر عهده داشت.

حکم فرماندهی از آیت‌الله خامنه‌ای
شهیدکاظمی بعد از پایان جنگ فرماندهی قرارگاه حمزه سیدالشهدا(ع)، لشکر ۱۴امام‌حسین، قرارگاه رمضان، فرماندهی نیروی هوایی و نیروی زمینی سپاه را بر‌عهده داشت. سردار احمد کاظمی در سال 1379طی حکمی از سوی فرمانده کل قوا به سمت فرماندهی نیروی هوایی سپاه منصوب شد و در طول فرماندهی خود در این نیرو، نیروی هوایی را از نظر سازمان، ساختار و سازماندهی و سازمان موشکی ارتقا داد.

فرماندهی نیروی زمینی سپاه
او پس از 5سال خدمت در نیروی هوایی سپاه، در سال 1384حکم فرماندهی نیروی زمینی سپاه را از سوی فرمانده کل قوا دریافت کرد و طی 3ماه فعالیت، با سفرهای متعدد وضعیت یگان‌های نیروی زمینی را از نزدیک مورد بررسی قرار داد. شهید کاظمی در پی مأموریتی که در 19دی ماه سال 1384و همزمان با روز عرفه همراه 11نفر از فرماندهان و پرسنل نیروی زمینی سپاه به استان آذربایجان غربی داشت، بر اثر سقوط جت فالکن حامل آنها در منطقه امامزاده آیدینلو در نزدیکی شهر ارومیه به شهادت رسید.

روایت سردار سلیمانی درباره شهید کاظمی
سردار شهید قاسم سلیمانی، فرمانده سابق سپاه قدس در دستخطی درباره شهید کاظمی نوشته است: «دوستی در حماء از من خواست که در مورد لشکر نجف که امروز در نبرد سوریه مشغول فداکاری است، چیزی بنویسم. خواستم خواسته این برادر مجاهد را با کلامی ناقص و غیرکافی در حق این لشکر فداکار ادا کرده باشم. احمد عزیز... مجاهد بزرگی که فاتح خرمشهر بود، مردی که رقابیه را درنوردید، مردی که بارها با حکمت و شجاعتش دشمن را به تحقیر انداخت.... ردپای او در 20‌هزار کیلومتر مناطق اشغالی توسط دشمن بعثی مشهود است. سوریه، شهر حماء، مورخه 6/۱/1396، شاگرد و همرزم احمد ـ قاسم»


 

این خبر را به اشتراک بگذارید