• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
دو شنبه 19 دی 1401
کد مطلب : 182303
+
-

تنظیم برنامه چهارم تهران در 5 محور

مدیریت شهری تهران مشغول تدوین برنامه 4ساله چهارم با رویکردهای هوشمندسازی و توسعه حمل‌ونقل همگانی است

زینب زینال‌زاده-روزنامه‌نگار

دیروز یکصد و بیستمین جلسه شورای شهر تهران در 2 نوبت صبح و عصر و به‌صورت غیرعلنی برگزار شد و اعضای پارلمان شهری به بررسی ابعاد مختلف برنامه 4 ساله چهارم توسعه شهر تهران پرداختند. برنامه‌ای که اواسط آبان‌ماه توسط علیرضا زاکانی، شهردار تهران به شورا ارائه شد و در برگیرنده 5 محور اصلی (حمل‌ونقل و ترافیک، محیط‌زیست و آلودگی هوا، ایمنی شهری و بافت فرسوده، مسائل فرهنگی و اجتماعی، نظام مدیریت شهری و هوشمندسازی) است که به‌نوعی چالش‌های پایتخت محسوب می‌شوند. در واقع مدیریت شهری در راستای تحقق‌پذیری برنامه چهارم قصد دارد از طریق اولویت‌بندی چالش‌ها آنها را در این دوره پیگیری و حل کند. اعضای کمیسیون‌های 6گانه (برنامه‌وبودجه، نظارت و حقوقی، فرهنگی و اجتماعی، عمران و حمل‌ونقل، محیط‌زیست و خدمات شهری، معماری و شهرسازی) در جلسه غیرعلنی دیروز مواردی را درخصوص محورهای پیش‌بینی‌شده مطرح کردند و در نهایت مقرر شد هفته آینده برنامه چهارم در دستور کار شورا قرار گیرد و به تصویب برسد. چرا که شهرداری تهران برای تدوین لایحه بودجه1402 منتظر ابلاغ این برنامه است و تا پایان دی‌ماه فرصت دارد لایحه بودجه را به شورا ارائه و در نهایت تا آخر بهمن بودجه1402 باید در شورا نهایی شود.

کاهش سهم تردد حمل‌ونقل شخصی

علیرضا نادعلی-سخنگوی شورای شهر: دیروز در نوبت صبح موضوعات آلودگی هوا، بافت فرسوده و حمل‌ونقل و ترافیک مطرح شدند و نوبت عصر هم مسائل مربوط به حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی، هوشمندسازی و اصلاح نظام مدیریت شهری و هوشمندساز، موردبحث و بررسی قرار گرفتند. در حوزه آلودگی هوا شهرداری بهتر از سایر دستگاه‌های متولی به وظایف خود عمل کرده است. برای توسعه حمل‌ونقل عمومی (مترو و اتوبوس) موانعی وجود دارد و ازاین‌رو در اولویت برنامه چهارم قرار گرفت. چرا که برای رسیدن به هوای پاک باید روی توسعه و تقویت حمل‌ونقل عمومی تمرکز کرد. اکنون حمل‌ونقل شخصی سهم 66درصدی در ترددها دارند و مقرر شد با ایجاد تحول در حوزه حمل‌ونقل عمومی این سهم تا سال1403 با کاهش 22درصدی به 44درصد برسد.

هوشمندسازی سرفصل برنامه چهارم

احمد صادقی-رئیس کمیته هوشمندسازی شورای شهر: یکی از موضوعاتی که دیروز در جلسه غیرعلنی شورا مطرح و به‌عنوان سرفصل اصلی برنامه چهارم توسعه شهرداری تهران مورد بحث و بررسی قرار گرفت، هوشمندسازی بود که بیشترین احکام هم به این حوزه اختصاص دارد. براساس همین سرفصل، شهرداری تهران موظف شده در راستای تحقق تحول‌های درون‌زا، فناورانه و دانش‌بنیان و دستیابی به مدیریت هوشمند زیرساخت‌های شهرداری غیرحضوری را تکمیل و توسعه دهد. خدمات غیرحضوری برخط در صدور انواع مجوز، گواهی و مفاصاحساب‌ها، صدور آرا و نظرات کمیسیون‌ها، توسعه کیف پول شهروندی، بازبینی و بازنگری درخصوص دفاتر الکترونیک شهر و... مواردی هستند که باید شهرداری تهران نسبت به آنها اهتمام داشته باشد.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید