• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 19 دی 1401
کد مطلب : 182265
+
-

یک تعامل و چند سؤال

وزارت ورزش در انتخاب سرمربی تیم ملی فوتبال دخالت می‌کند؟

یک تعامل و چند سؤال

«از معاون قهرمانی وزارت خواستم تا با فدراسیون(فوتبال) تعامل کند و پیگیری کند تا سرمربی تیم ملی هر چه زودتر انتخاب شود». این بخش از گفت‌وگوی وزیر ورزش با خبرگزاری خانه ملت، جالب توجه به‌نظر می‌رسد. شاید این فقط یک جمله ساده باشد اما در همین جمله، چند نکته بسیار مهم نهفته است.
    نخستین نکته را باید از آخر جمله شروع کرد. اینکه اساسا چرا باید سرمربی تیم ملی ایران هر چه «زودتر» معرفی شود؟ چه عجله‌ای در کار است تا سرمربی تیم ملی فوتبال را انتخاب کنیم؟ آیا قرار است در روزهای آینده به اردوی ملی برویم؟ آیا در تقویم، بازی ملی برای تیم ملی گنجانده شده است؟ آیا ظرف همین چند ماه یک تورنمنت ملی در پیش داریم؟ البته که بلاتکلیفی تیم ملی باید به پایان برسد اما دلیلی برای عجله کردن نیز وجود ندارد. به یاد بیاورید که فدراسیون مهدی تاج چطور برای گرفتن پاسخ نهایی از هروه رنار عجله کرد و نتیجه این تصمیم، گرفتار شدن با ویلموتس و پرونده‌ای بود که ظاهرا در جیب رئیس فدراسیون باقی مانده است. پس یک تصمیم عجولانه به‌هیچ‌وجه به فوتبال ایران و تیم ملی کمک نمی‌کند و شاید حتی در آینده مشکلات بزرگی برای این تیم به‌وجود بیاورد.
    مسئله دوم در مورد این جمله، نقش وزارت ورزش در انتخاب سرمربی تیم ملی خواهد بود. اگر این تصمیم قرار است با استقلال کامل از سوی فدراسیون گرفته شود، چرا باید چنین تعاملی شکل بگیرد؟ آخرین بار که وزارت ورزش «توصیه» جذب یک مربی را با فدراسیون در میان گذاشت، فاجعه ویلموتس اتفاق افتاد و عجیب است که ظاهرا قصد نداریم از این اتفاق‌ها درس بگیریم. حمید سجادی بعد از جام‌جهانی ادعا کرده بود که هیچ دخالتی در کار فدراسیون انجام نمی‌دهد اما جمله تازه او نشان از تغییر موضع وزارت در این خصوص دارد.
    مسئله مهم بعدی نیز به انتخاب فردی برای ایجاد همکاری بین فدراسیون و وزارت برمی‌گردد که اساسا سابقه خوبی در برخورد با فدراسیون‌ها نداشته است. تنها چیزی که هرگز در برخورد پولادگر با فدراسیون‌هایی مثل کشتی و تکواندو دیده نشده، «تعامل» بوده است! اصلا او چقدر اطلاعات و دانش فوتبالی دارد که درخصوص انتخاب سرمربی تیم ملی با فدراسیون تعامل کند؟ آیا او واقعا از مربیان خارجی مدنظر فدراسیون شناخت دارد و رزومه آنها را می‌داند؟ اما در مورد این جمله، یک ماجرای مستتر دیگر هم وجود دارد. ورود جدی وزارت ورزش به این حوزه، نشان می‌دهد که سرمربی بعدی تیم ملی احتمالا ایرانی است و انتخاب او نیز به‌زودی صورت خواهد گرفت. وزارت که در شرایط حساسی قرار دارد، می‌خواهد به این بلاتکلیفی پایان بدهد و برای انتخاب نهایی فدراسیون را تحت فشار بگذارد. اتفاقی که می‌تواند شرایطی نگران‌کننده را در اطراف تیم ملی به‌وجود بیاورد. این انتخاب حساسی است که باید با صبر، حوصله و دانش زیادی انجام شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید