• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
یکشنبه 18 دی 1401
کد مطلب : 182213
+
-

شکست استقلال در تبریز، یک باخت عادی نبود؛ همه نشانه‌ها علیه سرمربی پرتغالی است

جهنم ساپینتو

تیتر یک
جهنم ساپینتو

رسول بهروش

در آخرین بازی نیم‌فصل اول لیگ بیست‌ودوم، استقلال در تبریز با 2گل در برابر تراکتور شکست خورد. در مسابقه‌ای که بار دیگر شاهد غیبت ریکاردو ساپینتو به‌دلیل محرومیت انضباطی بودیم، شاگردان این مربی به هیچ‌وجه نمایش جالبی نداشتند و نهایتا دومین شکست خود را پذیرفتند. جالب است که 2باخت آبی‌ها در شروع و خاتمه نیم‌فصل مقابل 2تیم مدعی یعنی سپاهان و تراکتور بود که باعث شد آنها در دور رفت، آغاز و پایان ناخوشایندی داشته باشند. ناکامی روز جمعه در تبریز اما بیش از هر چیز دیگری، باعث افزایش فشار انتقادات روی ساپینتو شد. حالا شمار کسانی که تاکتیک و استراتژی‌های فنی مرد پرتغالی را مطلوب و کارآمد نمی‌دانند به شکل چشمگیری بالا رفته و حتی موقعیت شغلی این مربی را به خطر انداخته است.

  خروج از مثلث صدر
استقلال با شکست در برابر تراکتور 27امتیازی ماند تا فاصله‌اش با پرسپولیس صدرنشین به 5امتیاز افزایش بیابد؛ اتفاقی غیرقابل هضم برای مدافع عنوان قهرمانی. فقط هم پرسپولیس نیست، چرا که هم‌اکنون سپاهان و گل‌گهر هم در جدول رده‌بندی بالاتر از آبی‌ها قرار گرفته‌اند. هر دو تیم مثل استقلال 27امتیازی هستند، با این تفاوت که اگر گل‌گهر بازی عقب‌افتاده‌اش با آلومینیوم اراک را ببرد، 3امتیاز از استقلال جلو می‌افتد و به رده دوم جدول می‌رسد. با این باخت بدموقع، استقلال حالا تراکتور را هم در فاصله 5امتیازی خود می‌بیند؛ تیمی که در خلال فصل سرمربی‌اش را عوض کرده و طبیعتا حال و روز خوشی نداشته است. همه این نشانه‌ها علیه ساپینتو است و تداوم کاری او روی نیمکت استقلال را تهدید می‌کند.

  نیم‌فصل به اندازه یک فصل
یک جنبه نامطلوب دیگر از شکست استقلال در تبریز اما به 2رقمی شدن تعداد گل‌های دریافتی این تیم مربوط می‌شود. با دبل محمد قنبری، حالا استقلال در پایان نیم‌فصل اول 10گل دریافت کرده و این در حالی است که پارسال تعداد کل گل‌های خورده آبی‌پوشان در یک فصل به همین عدد می‌رسید. در حقیقت نقطه قوت و برتری‌بخش تیم فرهاد مجیدی که ساختار دفاعی قدرتمند و دریافت گل‌های کمتر بود، به کلی در دوران ساپینتو نابود شده است. مربی پرتغالی پیش‌تر در توجیه این اتفاق از افزایش ضرب‌آهنگ تهاجمی تیم نسبت به فصل قبل سخن می‌گفت، اما حالا از همان هم خبری نیست. استقلال در 3بازی اخیر تنها یک گل از روی نقطه پنالتی به ثمر رسانده و موقعیت‌های چندانی هم نداشته که باعث خوش‌بینی منتقدان در مورد آینده تیم شود.

  تحت فشار باشگاه
اخبار مربوط به اختلاف ضمنی علی فتح‌الله‌زاده با ریکاردو ساپینتو، طی روزهای گذشته به رسانه‌ها درز کرده بود. بسیاری بر این باور بودند که مربی پرتغالی روی لبه تیغ گام برمی‌دارد و باشگاه مترصد فرصتی برای کنار گذاشتن اوست. آیا باخت در تبریز، این موقعیت را فراهم کرده است؟ نمی‌دانیم، اما دست‌کم قابل مشاهده است که لحن پیشکسوتان در مورد ساپینتو تندتر شده و همزمان روزنامه هواداری استقلال منتسب به شخص فتح‌الله‌زاده هم واکنش‌های تندی به شکست تبریز نشان داده است. روی جلد این نشریه که گویا فقط در قالب نیم‌صفحه در فضای مجازی منتشر می‌شود، از باخت استقلال به‌عنوان «فاجعه در تبریز» یادشده و البته در تیتری دیگر آمده است: «بر سر این تیم چه آمده آقای ساپینتو؟» در هر صورت مشهود است که مدیریت باشگاه از عملکرد سرمربی تیم نارضایتی دارد اما شاید تصمیم برای تغییر کادرفنی تحت‌تأثیر عوامل مالی قرار بگیرد و به این راحتی میسر نباشد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید