• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
شنبه 17 دی 1401
کد مطلب : 182018
+
-

یاد شهدای هویزه

مبدأ پایداری مردمی
حماسه‌ هویزه در۱۶دی‌ماه ۵۹ به فرماندهی جوان ۲۲ساله‌، شهید حسین علم‌الهدی و مجاهدت یاران دانشجوی او، مبدأ پایداری مردمی، در ۸سال دفاع‌مقدس و نقطه‌ شروع تحولات جنگ و تکیه بر توان جوانان به‌شمار می‌آید. آنها در اوج مظلومیت و با دست‌های خالی، اما با دل‌های استوار و ایمان‌های راسخ، روحیه‌ مقاومت را در جامعه و عشایر غیور منطقه به‌عنوان خط مقدم دفاع از ایران، تقویت کردند.

رشادت شهید علم‌الهدی

شهید سیدمحمدحسین علم‌الهدی سال1338در خانواده مرحوم آیت‌الله سیدمرتضی علم‌الهدی یکی از علمای مبارز استان خوزستان متولد شد. غیرت و تعصب دینی حسین به‌گونه‌‌ای بود که هیچ رفتار غیراسلامی را برنمی‌تابید. او با نصب اعلامیه‌ها در رهبری تظاهرات در دانشگاه فردوسی مشهد نقش عظیمی ایفا کرد. در ماه‌های نخست جنگ تحمیلی مسئول ساماندهی امور رزمندگان بود اما پس از شهادت شهید اصغر گندمکار به‌عنوان فرمانده سپاه به هویزه اعزام شد. جمعی از دانشجویان رزمنده به فرماندهی او عملیاتی به‌نام عملیات نصر را علیه نیروهای دشمن در منطقه هویزه و سوسنگرد انجام دادند که منجر به پیروزی‌‌ها و دستاوردهای مهم نظامی قابل توجهی شد. به‌رغم دفاع جانانه دانشجویان، در ادامه عملیات با کمبود تجهیزات نظامی مواجه شدند و مظلومانه و غریبانه در محل فعلی یادمان شهدای هویزه به شهادت رسیدند. به پاس قدردانی و یادآوری رشادت قهرمانانه آنها روز 16دی‌ماه، روز «شهدای دانشجو» نام گرفت.

مهندس شهیددر حماسه هویزه

تنها شهید مهندس بین دانشجویان پیرو خط امام که در عملیات هویزه حماسه آفریدند شهید محمد بهاالدینی است که مزار او هم‌اکنون در کنار دیگر همرزمانش در یادمان شهدای هویزه قرار دارد. این شهید متولد ۱۲فروردین سال۱۳۳۳ در شهرستان دزفول است. او از فارغ‌التحصیلان مهندسی عمران از دانشگاه اهواز و مدرس اخلاق بود و روحانی‌تبار. بسیاری از جوانان شاگردی کلاس‌هایش را کرده‌اند و مذهبی‌ماندن‌شان را مدیون او هستند، ازجمله دریابان علی شمخانی (دبیر شورای‌عالی امنیت ملی) که در این‌باره گفته است: «بهاءالدین باعث شد که من دانشجویی مذهبی شوم.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید