• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
چهار شنبه 14 دی 1401
کد مطلب : 181809
+
-

آب دریا به یزد، جان می‌بخشد

طرح انتقال آب دریای عمان به یزد، در دومین سفر رئیس‌جمهوری به استان در روزهای آینده آغاز می‌شود

ضرورت انتقال آب به استان یزد از موضوع‌های مهمی است که آینده یزد را رقم می‌زند. با آغاز به‌کار خط انتقال آب آشامیدنی از دریا به یزد، مشکل قطع یا افت فشار آب برای ساکنان استان رفع خواهد شد. به گزارش همشهری، آب مورد نیاز بخش صنعتی و غیرصنعتی استان یزد قرار است از 2مسیر خلیج‌فارس و دریای عمان تامین شود. طرح انتقال آب خلیج‌فارس برای بخش صنعتی در سال۱۳۹9 با انتقال خط انتقال آب از استان هرمزگان، کرمان و یزد اجرا و اهداف پیش‌بینی شده محقق شد و براساس این طرح، آب خلیج‌فارس به چادرملو رسید. طرح دوم مربوط به انتقال آب آشامیدنی و بخش صنعتی از دریای عمان به یزد است که در روزهای آینده اجرایی می‌شود. تامین آب برخی شهرستان‌ها مانند اردکان ازجمله اهداف این فاز است.

انتقال آب دریا به 17استان
طرح انتقال آب از دریای عمان و خلیج‌فارس به فلات مرکزی با گسترش خشکسالی و ایجاد بحران در تامین آب آشامیدنی، کشاورزی و صنعت در دستور کار قرار گرفت. گزارش‌‌ها نشان می‌دهد پیشنهاد انتقال آب دریا به ۱۷استان برای تامین نیاز بخش‌های مختلف به‌ویژه صنعت، مطرح شده است.  تاکنون برای انتقال آب به 7استان ازجمله یزد، هرمزگان، کرمان،
خراسان جنوبی، خراسان رضوی، اصفهان و سیستان و بلوچستان، تصمیمات نهایی اتخاذ و وارد مرحله مطالعات تکمیلی و اجرا شده است. طرح شیرین‌سازی و انتقال آب از سواحل بندر چابهار به 3استان سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی به‌عنوان یک ابر پروژه در کشور معرفی شده است. برای انتقال آب به خراسان رضوی، خط لوله دیگری نیز از استان یزد پیش‌بینی شده بود که بررسی‌ها نشان می‌دهد طرح انتقال از مسیر سیستان و بلوچستان به خراسان جنوبی و سپس خراسان رضوی، امکان‌پذیرتر است.

تکمیل خط انتقال آب از سد بهشت‌آباد
استاندار یزد درباره وضعیت آب آشامیدنی مردم یزد می‌گوید: هم‌اکنون یزد به وسیله یک خط انتقال، آب آشامیدنی مردم را تامین می‌کند و درصورتی که آسیبی به این خط وارد شود، استان یزد فقط 8ساعت تاب‌آوری دارد و پس از آن با مشکل و چالش بسیار جدی مواجه می‌شود. در مواقع کمینه مصرف آب استان یزد 800لیتر بر ثانیه و در مواقع اوج مصرف استان یزد 1800لیتر بر ثانیه کمبود آب آشامیدنی دارد و آب کشاورزی و صنعت جدای از این است.
مهران فاطمی با بیان اینکه مسئله جدی برخی از نقاط محروم استان یزد آب آشامیدنی است، یادآور می‌شود: یکی دیگر از راهکارها برای استان، تکمیل خط دوم انتقال آب از سد بهشت‌آباد با مصوبه سفر مقام معظم رهبری در سال 86 است که عملیات اجرایی آن در سال90 آغاز شد و 60کیلومتر آن اجرایی شده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید