• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 14 دی 1401
کد مطلب : 181805
+
-

جنوبی‌ها، قیمت پیاز را می شکنند

محصول خارج از فصل جنوب کرمان، فارس و هرمزگان از هفته آینده به بازار عرضه خواهد شد تا قیمت پیاز کاهشی شود

گزارش
جنوبی‌ها، قیمت پیاز را می شکنند

سیده زهرا عباسی- روزنامه‌نگار

قیمت پیاز در هفته‌های اخیر روند صعودی پیدا کرده است به‌طوری که در شبکه‌های مجازی همزمان با نرخ لحظه‌ای دلار که به بالای 40هزار تومان رسید، قیمت هر کیلوگرم پیاز هم 40هزار تومان اعلام می‌شد.
هرچند صادرات و بارندگی و مشکلات در باربری دلیل این افزایش قیمت اعلام شد و طی روزهای گذشته این قیمت کاهش نسبی یافت و به زیر 30هزار تومان رسید، اما بررسی‌های همشهری نشان می‌دهد عرضه پیاز خارج از فصل استان‌های جنوبی چون کرمان، فارس و هرمزگان از هفته آینده این قیمت را متعادل خواهد کرد.
 به‌گفته مجید حسنی‌مقدم، مدیرکل بازرگانی داخلی وزارت جهادکشاورزی با استان‌های تولیدکننده یعنی هرمزگان و جنوب کرمان هماهنگی‌های لازم صورت گرفته که بیشترین میزان پیاز در بازار‌های داخلی توزیع شود.

کرمانی‌ها بیشتر پیاز کاشتند

گرچه پیاز در 30استان کشور کشت می‌شود، اما جنوب استان کرمان با 7شهرستان خود قطب اصلی تولیدکننده این محصول است.
به‌گفته رضا یونس‌زاده، مدیر امور زراعت سازمان جهادکشاورزی جنوب استان کرمان، سطح ابلاغی کشت پیاز 7شهرستان جنوبی این منطقه ۶ هزار هکتار است.
با وجود این، علیرضا مهاجر، معاون امور زراعت وزیر جهادکشاورزی تأکید می‌کند کشاورزان کرمانی ۱۰ هزار هکتار بیشتر از سطح ابلاغی کشت انجام داده‌اند که ۸۰۰ تا یک میلیون تن محصول بیشتر از نیاز کشور  روانه بازار می‌کند.

سطح زیرکشت هرمزگان، بدون تغییر

هرمزگان، رتبه سوم کشت پیاز در میان استان‌های کشور را دارد به‌طوری که به‌گفته رئیس جهادکشاورزی استان، بیش از 400هزار تن از سطح 9هزار هکتار سطح زیرکشت هرمزگان برداشت خواهد شد. عباس مویدی با بیان اینکه پیاز استان‌های جنوبی خارج از فصل عرضه می‌شود به همشهری می‌گوید: برداشت پیاز هرمزگان از دی شروع می‌شود و تا اردیبهشت سال بعد ادامه دارد. او تأکید می‌کند که دی 10، بهمن 20، اسفند 35، فروردین 30و اردیبهشت 5درصد محصول استان به بازار عرضه و موجب تعادل‌بخشی بازار پیاز می‌شود.

عرضه پیاز فارس از اسفند

سالانه 7700 هکتار از اراضی کشاورزی فارس ‌ زیرکشت پیازمی‌رود. مدیر زراعت جهادکشاورزی استان فارس در گفت‌وگو با همشهری برنامه ابلاغی پیاز تولید زمستانه استان را 250هکتار می‌داند و اظهار می‌کند: سطح اجرا شده عمدتا در شهرستان لار 255هکتار با پیش‌بینی تولید 10هزار و850تن است.
مهدی صادقی پیش‌بینی متوسط عملکرد را 5.42تن در هکتار می‌داند و می‌گوید: پیش‌بینی می‌شود 2هزار تن در اسفند و 8850تن تا اواسط فروردین برداشت شود.
به‌گفته وی، محصول پیاز به ‌صورت 4 فصل در استان تولید می‌شود و پیاز تولیدی علاوه بر مصرف داخلی به تهران، اصفهان و آذربایجان صادر می‌شود.‌‌



 

این خبر را به اشتراک بگذارید