• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
دو شنبه 12 دی 1401
کد مطلب : 181669
+
-

ملودی شهر بارانی

به بهانه روز ملی رشت به پاتوق‌ گردشگران این شهر سر زده‌ایم

گزارش
ملودی شهر بارانی

راحله عبدالحسینی- روزنامه‌نگار

سال 1316وقتی کشور به 10 استان تقسیم‌ شد، گیلان استان یکم بود و رشت مرکز استان اول، اما سابقه این شهر که در نوشته‌ها به شهر باران‌های نقره‌ای، شهر همیشه بیدار و شهر خانه‌های سفالی معروف شده به پیش از هزار سال پیش برمی‌گردد؛ قرن سوم هجری. شهری که فراز و نشیب سیاسی آن از روزگار صفویه آغاز شد و تا انقلاب مشروطه و نهضت جنگل ادامه داشت. رشت در کنار همه فراز و نشیب‌های سیاسی در تجارت ابریشم و برنج هم میزبان تاجران بود، در عرصه فرهنگ و ادب هم خوش درخشید به‌طوری که ردپای نخستین روزنامه‌ها و انجمن‌های ادبی را باید در این شهر جست‌وجو کرد و حالا هم چند سالی است که عنوان شهر خلاق خوراک را از آن خود کرده. رشت، سومین شهر گردشگرپذیر کشور است و حدود 700هزار نفر جمعیت دارد که این جمعیت در تعطیلات عید و فصل تابستان تا 2میلیون نفر هم می‌رسد.
به مناسب 12دی، روز ملی رشت که 7سال پیش در تقویم کشور نام‌گذاری شد، از پاتوق‌های این شهر که برای گردشگران جاذبه‌ای خاص و دیدنی‌ است، سراغ گرفته‌ایم؛ پاتوق‌هایی که نه‌تنها یکی از جاذبه‌های گردشگری شهر اولین‌هاست، بلکه برای خود ساکنان رشت نیز میعادگاهی برای قرارهای دوستانه و گپ زدن است.

عطر خوش گاری‌کبابی‌ها

با ساماندهی گاری‌کبابی‌های رشت به‌عنوان واحدهای سیار عرضه خوراکی، حالا با غروب خورشید و تاریکی هوا در مسیر پیاده‌راه بافت مرکزی شهر، پر از مشتریانی است که می‌خواهند لذت خوردن این غذای لذیذ را در هوای آزاد تجربه کنند. در برخی از گاری کبابی‌ها، می‌توانید مهمان یک استکان چای آلبالو هم باشید.

دورهمی شطرنج‌بازان
سبزه میدان رشت، برای گردشگران حال‌ و ‌هوای نوستالژیک دارد. سردیس‌های مشاهیر گیلان ازجمله آیت‌الله بهجت، پروفسور مجید سمیعی، دکتر محمود بهزاد، اکبر رادی و نادر گلچین هم در گوشه و کنار بوستان نصب شده، اما دورهمی شطرنج‌بازان این بوستان را به پاتوق همیشگی برای آنان تبدیل کرده‌است. شطرنج‌بازانی که هم از موسپیدکرده‌ها هستند و هم از جوانان. گردشگران را هم به رقابت دوستانه دعوت می‌کنند.

میدان شهرداری و معماری بی‌نظیرش
میدان شهرداری به واسطه معماری ساختمان شهرداری که متاثر از معماری سبک نئوکلاسیک اروپاست و خیابان‌های سنگفرش اطرافش نه‌تنها یکی از دیدنی‌های شهر رشت است، بلکه همیشه پاتوق محلی‌ها و گردشگرها هم بوده. این اثر توسط معماران ایرانی ساکن رشت ساخته شد و بعد از 76سال هنوز ساختمان شهرداری و برج ساعت، نماد اصلی رشت است.

شانزلیزه در گیلان

درست 91سال پیش بود که وزارت داخله (کشورفعلی) تصمیم گرفت بین دو میدان قدیمی شهر، مسیر گردشگری بسازد. نخستین پیاده‌راه رشت به نام
 «حاج شیخ‌علی حلقه‌سری» معروف به «علم الهدی» یکی از اعضای هیأت اتحاد اسلام، نامگذاری شد. مسیری سنگفرش شده از میدان نظمیه تا سبزه میدان که حالا پاتوق کاسبان و اغذیه‌فروشان است و ردیف چراغ‌های بلند، نیمکت‌های استراحت، آبنماهای سنگی، قایق چوبی و شالیزار کوچک آن را محلی برای قدم زدن و ساختن خاطره‌ای خوش از رشت کرده‌ است.

بازار، جلوه فرهنگ فولکلور

بزرگ‌ترین بازار رو باز کشور از عصر قاجار تا امروز، همین بازار بزرگ رشت است. چیدمان چشم‌نواز انواع محصولات کشاورزی و ماهی تا صنایع‌دستی متنوع در این بازار برای گردشگران دیدنی است. 14کاروانسرا از طریق راسته‌های بازار به هم وصل شده‌اند. گفته می‌شود نخستین تئاتر نوین ایران در همین بازار در کلیسای ارمنی‌ها به نام مسروپ مقدس شکل گرفت و این کلیسا بعدها کاروانسرا شد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید