• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 11 دی 1401
کد مطلب : 181581
+
-

میدان را برای بقیه خالی کردم!

میترا شعبانیان که سرمربی تیم ملی والیبال زنان عراق شده، از شرایطش در این کشور راضی است

میدان را برای بقیه خالی کردم!

لیلی خرسند

میترا شعبانیان کار جدیدی را شروع کرده. او که سال‌ها در تیم‌های ملی والیبال ایران مربیگری کرده بود، حالا سرمربی تیم ملی عراق شده است. عراقی‌ها می‌خواهند والیبالشان را متحول کنند و سراغ مربیان ایرانی آمده‌اند. شعبانیان هنوز کارش را شروع نکرده اما از شرایط راضی است. در کنار این رضایت او کمی هم دلخور است، دلخور از همکارانش در ایران، از کسانی که می‌گوید میدان را برای آنها خالی کرده است.

  چه شد که یک‌دفعه به عراق رفتید؟
مدتی بود که با فدراسیون عراق در ارتباط بودم و این پیشنهاد به من شده بود اما به‌خاطر اینکه هیچ‌چیزی قطعی نشده بود، موضوع را علنی نکردم. با فدراسیون خودمان مشورت کردم و آقای داورزنی و خانم محمدیان تأیید کردند که پیشنهاد خوبی است. بعد از اینکه به عراق آمدم و از نزدیک صحبت کردیم، قرارداد بستیم. فکر می‌کنم تجربه خوبی شود.
 
  والیبال زنان عراق در چه سطحی است؟ هیچ اطلاعاتی از تیم ملی این کشور در دسترس نیست.
عراقی‌ها تازه می‌خواهند در والیبال سرمایه‌گذاری کنند. باشگاه‌های خوبی دارند و برنامه‌شان این است که تیم ملی را هم تقویت کنند. با توجه به اینکه ایران در والیبال شرایط خوبی دارد، خواستند ما کمک‌شان کنیم. در این چند روز یکی از تیم‌های باشگاهی‌شان را دیده‌ام اما چون فصل امتحانات است، نتوانستم بازیکنان تیم ملی را ببینم. بعد از امتحانات برنامه تمرینی را شروع می‌کنیم. طبق اطلاعاتی که گرفته‌ام، شرایط بدی ندارند. در غرب آسیا تیم سوم- چهارم هستند.
 
  چرا فکر می‌کنید کار کردن در عراق می‌تواند تجربه خوبی باشد، چون نخستین مربی زنی هستید که سرمربی یک تیم خارجی می‌شوید؟
دقیقا همینطور است. این نخستین تجربه مربیگری من خارج از ایران است و فکر نمی‌کنم پیش از این هیچ مربی زنی از والیبال ایران در کشور دیگری کار کرده باشد.

  والیبال مردان عراق هم سطح بالایی ندارد و به‌نظر نمی‌رسد در سطح زنان هم خیلی شرایط خوبی داشته باشند. توقع از شما که خیلی بالا نیست؟
به هر حال عراقی‌ها می‌خواهند والیبالشان را متحول کنند و هدف من هم این است که به آنها و رشدشان کمک کنم. فکر نمی‌کنم در همین شروع به‌دنبال کسب مقام و نتیجه باشند و برنامه بلندمدت دارند.
 
  غیر از شما محمدحسین نجاتی هم در عراق مربیگری می‌کند. از او هم مشورت گرفته‌اید؟
آقای نجاتی در سطح باشگاهی فعالیت می‌کند. چند دقیقه‌ای او را دیدم اما موفق نشدم صحبتی با او داشته باشم. مطمئنم هر کمکی بخواهم دریغ نمی‌کند.
 
  عراق امکانات خوبی دارد؟
نمی‌دانم. هنوز کار را شروع نکرده‌ایم.  وضعیت باشگاهشان بد نبود.
 
  شرایط قرارداد راضی‌کننده است؟
یک ساله بسته‌ایم. بد نیست. مبلغش هم قابل‌قبول است.
 
  از پولی که در ایران به مربیان زن داده می‌شود، بیشتر است؟
خیلی فرقی نمی‌کند.
 
  برای شما که سال‌ها در والیبال ایران و در سطح ملی مربیگری کرده‌اید، سخت نیست که یک کار را از صفر شروع کنید؟
خیلی سال است که کنار بچه‌های خودمان بودم و با نسل‌های مختلف کار کردم اما حالا تصمیم گرفتم که نباشم. مربیان جوان و خوبی داریم که میدان را برای آنها خالی کردم.
 
  به‌نظر می‌رسد دلخورید؟
بماند.
 
  سپردن تیم ملی زنان به مربی خارجی در رفتن شما تأثیرگذار بود؟
من خودم موافق مربی خارجی برای زنان بودم. به فدراسیون پیشنهاد دادم که برای تغییر اساسی در والیبال زنان و ایجاد تحول حتما تیم ملی باید مربی خارجی داشته باشد. چند سالی هم بود که من در رده‌های سنی کار می‌کردم.
 
  در تیم ملی عراق دستیار ایرانی هم دارید؟
فعلا تصمیمی نگرفته‌ایم. باید شرایط را بررسی کنم. اگر مربیانی که اینجا هستند بتوانند کمک کنند اولویتم استفاده از آنهاست.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید