• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
یکشنبه 11 دی 1401
کد مطلب : 181532
+
-

دوری پوتین از اروپا؛‌ نزدیکی به چین

کوتاه شدن فهرست چهره‌های اروپایی که از پوتین پیام تبریک سال نو دریافت کرده‌اند، از تعمیق بیش از پیش شکاف میان روسیه و اروپا خبر می‌دهد

جهان‌نما
دوری پوتین از اروپا؛‌ نزدیکی به چین

فهرست سیاستمداران اروپایی که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، در روز پایانی سال 2022 فرا رسیدن سال نوی میلادی را به آنان تبریک گفته، به‌طور بی‌سابقه‌ای کوتاه شده است. ویکتور اوربان، رئیس‌جمهور مجارستان، سیلویو برلوسکنی، نخست‌وزیر سابق ایتالیا و گرهارد شرودر، صدراعظم سابق آلمان از معدود سیاستمداران اروپایی هستند که پوتین سال جدید میلادی را به آنان تبریک گفته است. وب‌سایت پولیتیکو در این‌باره نوشته: «همزمان با تحکیم روابط مسکو و پکن، فهرست کوتاه پوتین از دوستانش در اروپا نشان می‎دهد که کرملین در اروپا منزوی شده و دوستان باقی مانده‌اش در این قاره به اندازه انگشتان یک دست هستند.» بنا بر اعلام کرملین، الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهوری بلاروس و آلکساندر ووچیچ، رئیس‌جمهور صربستان نیز از معدود چهره‌های سیاسی هستند که پوتین برایشان پیام تبریک ارسال کرده است.
روابط روسیه و کشورهای اروپایی از زمان آغاز جنگ در اوکراین به پایین‌ترین سطح خود رسیده است؛ نقطه اوج تنش‌ها زمانی بود که 27کشور اروپایی با هدف کاستن از درآمدهای نفتی روسیه، ماه گذشته بر سر تعیین سقف
«۶۰ دلاری» برای هر بشکه نفت روسیه توافق کردند. روسیه نیز هفته گذشته در واکنش به این اقدام بروکسل اعلام کرد که فروش نفت را به کشورهایی که سقف قیمتی اتحادیه اروپا را اعمال کنند، متوقف خواهد کرد.
فاصله گرفتن بیش از پیش روسیه از کشورهای اروپایی در شرایطی است که مسکو از زمان آغاز جنگ اوکراین و به‌ ویژه در ماه‌های اخیر به‌طور چشمگیری به چین نزدیک شده است. در تازه‌ترین تحول، پوتین در تماس ویدئویی با شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین، تأکید کرده که همکاری‌های نظامی در مناسبات مسکو و پکن جایگاه ویژه‌ای دارد. به‌گزارش رویترز، رهبران 2 کشور در بخش علنی این نشست تأکید کرده‌اند که مناسبات مسکو و پکن تعمیق شده است. پوتین بدون اشاره مستقیم به کانون‌های تنش در مناسبات 2 کشور با غرب از جمله جنگ در اوکراین و یا تنش بر سر تایوان گفته که چنین دیداری، تحکیم مناسبات 2کشور در مورد مسائل مهم را به تمام جهان نشان خواهد داد و بزرگ‌ترین رویداد سیاسی در عرصه مناسبات دو جانبه خواهد بود. شی جین‌پینگ نیز تأکید کرده که پکن آماده افزایش همکاری‌های استراتژیک با روسیه است.
 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید