• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
شنبه 10 دی 1401
کد مطلب : 181392
+
-

هشدار درباره ادامه روند صادرات پیاز

نایب‌رئیس اتحادیه بارفروشان: دولت یک ماه جلوی صادرات پیاز را بگیرد

قیمت پیاز همچنان در حال ثبت رکوردهای جدید است.
به‌گزارش همشهری، 2ماه پس از آغاز روند افزایش قیمت پیاز، هفته گذشته قیمت این محصول پرمصرف در میوه‌فروشی‌های سطح شهر از 35هزار تومان بالاتر رفت و پیاز زرد و قرمز درجه یک در بسیاری از مناطق تهران به کیلویی 40هزار تومان رسید. پیاز البته تنها محصولی نیست که در یک ماه اخیر قیمت روبه رشدی داشته است؛ از آبان ماه قیمت برخی محصولات جالیزی و صیفی به‌ویژه 3 محصول پرمصرف گوجه فرنگی، سیب زمینی و پیاز رو به افزایش گذاشت و ازآنجا که صادرات، یکی از دلایل رشد قیمت این محصولات عنوان می‌شد، دولت با وضع تعرفه‌های سنگین تا حدودی بازار را کنترل کرد اما کاهش تعرفه و رشد چشمگیر قیمت دلار دوباره جذابیت صادرات را بالا برده و کاهش عرضه در بازار داخلی را باعث شده است.
نایب‌رئیس اتحادیه بارفروشان میوه و تره‌بار تهران در تماس با خبرنگار همشهری، خواستار توجه ویژه رسانه‌ها به این موضوع شد و نسبت به تداوم روند کنونی صادرات پیاز هشدار داد. اکبر یاوری گفت: در میدان بزرگ تهران پیاز شیری سفید که از جیرفت و استان هرمزگان می‌آید بین 18تا 20هزار تومان فروش می‌رود ولی پیازهای انباری دپو شده در اصفهان و زنجان کیلویی 20تا 23هزار تومان در میدان تهران عرضه می‌شود.
از سوی دیگر پاکستانی‌ها بعد از خالی‌شدن انبارهای پیاز قرمز ایران به پیاز زرد هجوم آورده‌اند و در حال خالی کردن انبارهای پیاز اصفهان و زنجان هستند.
به‌گفته اکبری، سلف‌خرها پیاز دپو شده در انبارهای قهدریجان اصفهان را با پوشال، کیلویی 17تا 18هزار تومان به تجار پاکستانی‌ می‌فروشند و به‌صورت قطره‌چکانی به بازار داخلی عرضه می‌کنند درحالی‌که این پیازها کیلویی 3تا 4هزار تومان از کشاورز خریداری شده است. عضو هیأت‌مدیره اتحادیه بارفروشان افزود: وقتی که اجازه واردات داشتیم هروقت به کسری می‌خوردیم از پاکستان پیاز وارد می‌کردیم درحالی‌که این کشور امروز خود در حال جارو کردن انبارهای پیاز ایران است و این وضعیت تامین بازار را با بحران مواجه می‌کند.
یاوری ادامه داد: در شرایط کنونی 2حرکت باید انجام شود؛ نخستین کار این است که تا زمان رسیدن پیاز از چراغ‌آباد هرمزگان که 20روز تا یک ماه دیگر به بازار می‌آید دولت برای یک ماه هم که شده جلوی صادرات را بگیرد و در حرکت بعدی بازرسان وزارت صمت و جهادکشاورزی باید انبارهای قهدریجان را که هر کدام بالای 4تا 5هزار تن پیاز در آنها دپو شده بازرسی و این پیازها را وارد بازار کنند تا قیمت بشکند.
یاوری با انتقاد از موضع برخی نمایندگان مجلس درباره صادرات محصولات کشاورزی گفت: بعضی نمایندگان عضو کمیسیون کشاورزی مجلس برای اینکه از کشاورزان حوزه انتخابی‌ خودشان حمایت کنند در برابر ممنوع شدن صادرات موضعگیری می‌کنند و چوب این حمایت را مردم بقیه مناطق کشور می‌خورند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید