• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
پنج شنبه 8 دی 1401
کد مطلب : 181340
+
-

بافت تاریخی و فرسوده یزد مقاوم می‌شود

راحله عبدالحسینی-روزنامه‌نگار

بافت فرسوده، معضل بیشتر کلانشهرهاست. در این میان اما بافت فرسوده شهرهای تاریخی از آن جهت قابل توجه و رسیدگی است که با بروز حوادث طبیعی، بخشی از آثار تاریخی و فرهنگی دستخوش تخریب می‌شود. به گزارش همشهری، مدیریت بحران یزد برای حفظ بافت تاریخی خود در برابر حوادث طبیعی به‌ویژه زلزله و تسهیلات مقاوم‌سازی در اختیار شهروندانی که در بافت تاریخی خانه دارند، قرار می‌دهد.

امکان نوسازی نیست
این‌طور که مدیر بحران یزد به همشهری می‌گوید: در بافت تاریخی یزد امکان نوسازی و بازسازی خانه‌های فرسوده وجود ندارد و راهکار مقاوم‌سازی پیش روی شهروندان است، اما برای نوسازی بافت فرسوده‌ای که در محدوده تاریخی نباشد، تسهیلات نوسازی و بازسازی لحاظ می‌شود.
محمدعلی ملک‌زاده توضیح می‌دهد: یزد ۳۲هزار هکتار بافت شهری دارد که ۸۴۰۰هکتار از آن بافت‌های ناکارآمد شامل بافت‌های فرسوده، بافت‌های تاریخی و حاشیه‌های شهرهاست. از این رو، ارائه تسهیلات نوسازی و بهسازی در این بخش، مورد توجه قرار گرفته که شامل تسهیلات مالی تا سقف ۳۵۰میلیون تومان و دیگر تسهیلات خدماتی در این حوزه است. وی، مشارکت شهروندان را در مقاوم‌سازی‌ بافت فرسوده ضروری می‌داند. بافت تاریخی با گذرگاه‌های کم‌عرض، مشکل دسترسی خودروهای امدادی را در پی دارد؛ موضوعی که ملک‌زاده درباره آن می‌گوید: در تلاش هستیم تا موتورسیکلت‌های امدادی آتش‌نشانی و دیگر نهادهای خدمات‌رسان را تجهیز کنیم تا در مواقع بروز حوادث بتوانند به حادثه‌دیدگان خدمت رسانی کنند.

استقرار 7 ایستگاه لرزه‌نگاری
یزد روی 4گسل قرار دارد که از بزرگ‌ترین گسل دهشیر به طول ۳۰۰کیلومتر و فعال‌ترین گسل کوهبنان است. مدیر بحران یزد می‌گوید: سال گذشته ۴۷۴مورد زمین‌لرزه بالای ۲ریشتر در استان اتفاق افتاد و یزد را در رتبه هفتم استان‌های زلزله خیز قرار داد. در استان یزد، 7 ایستگاه لرزه‌نگاری و ۲۴شتاب‌نگار فعالیت دارند و علاوه بر این نیز مرکز لرزه‌نگاری باند پهن استان با شعاع ۳۰۰کیلومتر در هامانه خرانق یزد مستقر است.

 ***    
به‌مناسبت هفته ایمنی در برابر زلزله، بررسی مخاطره‌های امسال یزد و میزان خسارت ناشی از آن نشان می‌دهد که عمده مخاطره‌ها شامل ۲۳۵۰۰میلیارد ریال خسارت ناشی از خشکسالی، ۵۲هزار میلیارد ریال خسارت 2مورد سرمازدگی بخش کشاورزی، ۷۳۸۰میلیارد ریال خسارت ناشی از ۱۲مورد وقوع توفان، ۵۲۵۰میلیارد ریال خسارت ناشی  از ۶۹مورد گزارش ریزگردها و غبارها و نیز ۷۷۵۴۵میلیارد ریال خسارت از وقوع 2سیل و خسارت 0.2میلیارد ریالی یک مورد آتش‌سوزی در مراتع می‌شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید