• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
پنج شنبه 8 دی 1401
کد مطلب : 181337
+
-

پزشکان جهادی، مهمان مردم «ابوموسی»

یک گروه دندانپزشکی 45نفره شامل دندانپزشکان عمومی و متخصص از تهران عازم دورترین جزیره ایرانی شدند

گزارش
پزشکان جهادی، مهمان مردم «ابوموسی»

زهرا عباسی-روزنامه‌نگار

یک تیم پزشکی در پروازی اختصاصی تهران را به مقصد ابوموسی ترک کرد تا این جزیره 6هزار نفری ایرانی را تحت‌پوشش خدمات تخصصی دندانپزشکی قرار دهد. این، چهاردهمین‌ اردوی پزشکی در مناطق محروم هرمزگان است که از سوی قرارگاه مردم استانداری برگزار می‌شود.

دورترین جزیره ایرانی

جزیره ابوموسی، جنوبی‌ترین جزیره ایرانی در آب‌های خلیج‌فارس است که در کنار تنب‌بزرگ و تنب کوچک جزایر سه‌گانه را تشکیل می‌دهند؛ هرچند تنب بزرگ و کوچک فقط کاربری نظامی دارند، اما ابوموسی این روزها محل زندگی 6هزار نفر است. این جزیره به‌گفته کورش احمدی، پژوهشگر سیاست خارجی پیش از سکونت شهروندان، برای چرای گوسفندان استفاده می‌شده و اقامتگاه موقت ساحلی بوده است.
ابوموسی در ۲۲۲کیلومتری بندرعباس، ۷۵کیلومتری بندرلنگه، ۶۰کیلومتری شارجه در امارات متحده عربی و ۱۶۰کیلومتری تنگه‌هرمز و یکی از 14جزیره هرمزگان است که بیشترین فاصله از سواحل ایران را دارد.
اهالی جزیره ابوموسی به‌دلیل همین فاصله برای رفت‌وآمد به سرزمین اصلی مشکل دارند به‌طوری که بیشترین امکان رفت‌وآمد آنها به سرزمین اصلی طی مسافتی 3ساعته با شناورهایی است که در مسیر بندرلنگه تا جزیره در تردد هستند.

اردوی 4روزه دندانپزشکی

جزیره ابوموسی به‌دلیل فاصله زیاد با سرزمین اصلی، مشکل در رفت‌وآمد و همچنین محرومیت از خدمات تخصصی دندانپزشکی از سه‌شنبه شب (6دی) میزبان یک گروه دندانپزشکی 45نفره شامل دندانپزشکان عمومی و متخصص کودکان، ارتودنسی و جراحی فک و صورت است که به همراه همه مواد مورد نیاز، تجهیزات و 30تخت دندانپزشکی از تهران اعزام شده‌اند.
مشاور استاندار هرمزگان در امور پزشکی با بیان اینکه این تیم پزشکی در قالب یک پرواز اختصاصی برای اردوی 4روزه به ابوموسی آمده‌اند به همشهری می‌گوید: جزیره دندانپزشک ندارد و بزرگ‌ترین درخواست اهالی در نیازسنجی‌های صورت گرفته هم خدمات دندانپزشکی بود.
محمدرضا مهری با اشاره به زمان‌بر بودن روند خدمات دندانپزشکی تأکید می‌کند که سفر اهالی به سرزمین اصلی برای این خدمات به‌دلیل رفت‌و آمد و همچنین اقامت چند روزه هزینه‌بر است.
به‌گفته وی، این تیم پزشکی خدمات دندانپزشکی را به‌صورت کاملا رایگان به حدود یک‌هزار نفر از اهالی جزیره ارائه خواهند کرد.

قرارگاه مردم
هرمزگان پیش از اردوی 4روزه دندانپزشکی در جزیره ابوموسی شاهد 13اردوی پزشکی دیگر نیز بوده است. این اردو‌ها به‌گفته مشاور استاندار هرمزگان در امور پزشکی، در جزایر قشم، هرمز و مناطق جاسک، بشاگرد، حاجی‌آباد، منطقه زلزله‌زده فین بندرعباس، بندرلنگه، پارسان و بستک برگزار شده است. مهری اردوهای پزشکی را بخشی از خدمات صورت گرفته در قالب قرارگاه مردم می‌داند و توضیح می‌‌دهد: قرارگاه مردم در استانداری هرمزگان تشکیل شده است و در 2بخش فعالیت می‌کند؛‌ ارائه امکانات دولتی چون فضاهای ورزشی استانداری به هیأت‌های ورزشی برای افزایش سرانه و همچنین خدمات پزشکی به‌دلیل اینکه سرانه بهداشت و درمان در استان پایین است.
به‌گفته وی، بخشی از خدمات پزشکی قرارگاه مردم نیز در قالب هدایت مسئولیت‌های اجتماعی صنایع فعال و با محور خدمات پزشکی گران‌قیمت در حال انجام است.
راه‌اندازی بیمارستان صحرایی استانداری برای اردوهای پزشکی، بیماریابی در 2گروه آب‌مروارید و لب‌شکری و اعزام بیماران به کرمان به‌صورت رایگان بخش دیگری از خدمات این قرارگاه بوده است. در مجموع 46هزارو953 خدمات پزشکی از سوی این قرارگاه به اهالی هرمزگان ارائه شده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید