• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 8 دی 1401
کد مطلب : 181300
+
-

زیرحلقه/ افت به غرب آسیا رسید

افشین رضاپور - کارشناس بسکتبال

نخستین هفته لیگ بسکتبال باشگاه‌های غرب آسیا برای 2نماینده ایران با باخت به پایان رسید. باز‌ی‌های این هفته نشان داد که نه شهرداری گرگان و نه ذوب‌آهن انگار برای این لیگ آماده نشده‌اند. آنها مبتدیانه وارد سفر شدند و خیلی سطحی بازی کردند. حتی بازی ذوب‌آهن ضعیف‌تر از لیگ برتر بود و به بیروت کلوب باخت، شهرداری هم بدون برنامه‌ریزی درست بازی‌اش را به الریاضی لبنان باخت. دیروز و امروز هم این تیم‌‌ها در هفته دوم و در تهران بازی می‌کنند. روزگاری تیم‌های ایرانی در باشگاه‌های آسیا جولان می‌دادند اما با پایان نسل ستارگان و افت بسکتبال، باشگاه‌ها هم توان سابق را حتی در سطح غرب آسیا ندارند. بسکتبال در همه زمینه‌ها نیاز به تحول دارد.

قدرت دست بزرگان است
چین اعلام کرده که پنجره ششم انتخابی جام‌جهانی2023 بسکتبال را در هنگ‌کنگ برگزار می‌کند. اسفند امسال ایران 2بازی دارد؛ با ژاپن در خاک این کشور و با چین در کشور ثالث. چینی‌ها در ادامه سختگیری‌های دولت در پیشگیری از کرونا  مقررات سنگینی وضع کرده‌اند ازجمله منع میزبانی. در پنجره پنجم هم استرالیا در تهران با ایران بازی نکرد. این اتفاقات تأیید می‌کند بسکتبال آسیا چه اندازه به خواست و امیال قدرت‌های برتر وابسته است و برنامه‌ریزی قاره‌ای روی کاکل حریفان قدرتمند ایران می‌چرخد! البته بعد از باخت فنی استرالیا مقابل تیم ملی، خودسری رقبا به سود ما شد و به ضرر قزاق‌ها که 2بار ما را برده بودند.

لیگ ضعیف‌تر از همیشه
دلیل اصلی ضعف تیم ملی بسکتبال و تیم‌های باشگاهی، ضعیف شدن لیگ برتر بسکتبال است. این روال امسال در شیب نزولی است. از بین ۱۲تیم، 2تیم رعد پدافند و توفارقان سطح کیفی پایین و خارج از استانداردهای لیگ برتر دارند. توفارقان در آذرشهر سالن ندارد و از تیم‌ها در تبریز میزبانی می‌کند. این تیم یک هفته هم به‌دلیل بدهی و فشار مالی به گرگان نرفت و باخت فنی خورد! نیمه اول جدول رده‌بندی به‌مراتب تیم‌هایی با کیفیت متوسط رو به بالا و نیمه دوم سطح متوسط رو به پایین دارد اما تیمی نمی‌توان پیدا کرد که تمام شاخص‌های بین‌المللی را داشته باشد. شهرداری گرگان، کاله، ذوب‌آهن، نفت آبادان و مهرام در نیمه اول جدول قرار دارند.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید