• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
پنج شنبه 8 دی 1401
کد مطلب : 181299
+
-

لوکای رکوردشکن

رکوردهایی که لوکا دانچیچ جابه‌جا می‌کند برای همه ورزش‌های دیگر قفل است

لوکای رکوردشکن

از پریشب صحبت از درخشش دیوانه‌وار لوکا دانچیچ در لیگ بسکتبال حرفه‌ای آمریکاست. حتی فوتبالی‌ها هم از‌ آن حرف می‌زنند. تونی کروس، بازیکن رئال‌مادرید در توییتی نسبت به آمار خیره‌کننده این بسکتبالیست اسلوونیایی واکنش داشت و با ایموجی نشان داد از این آمار وحشت کرده است. دانچیچ 23ساله در جریان یک مسابقه در NBA به‌تنهایی 60امتیاز کسب کرد، 21ریباند و 10پاس منجر به امتیازگیری داشت. این در حالی است که او در پست گارد رأس بازی می‌کند و بازیکن زیر سبد نیست. بازی دانچیچ را اگر دیده باشید، می‌دانید ستاره تیم دالاس ماوریک علاقه زیادی دارد تا همه توپ‌ها را داشته باشد. لوکا شروع‌کننده بازی و تمام‌کننده آن است. در بازی با نیویورک نیکس درحالی‌که تیمش تا ثانیه‌های پایانی از حریف عقب بود، یک رکورد تاریخی را به نام خود ثبت کرد. بازی با نتیجه ۱۲۶ بر ۱۲۱ به سود ماوریک پایان یافت اما در وقت اضافه. در پایان وقت قانونی درحالی‌که تیم عقب بود، لوکا پنالتی دوم خود را عمدا به سبد زد تا در برگشت پرتاب را گل کند و تیمش به‌جای یک امتیاز 2امتیاز کسب کند؛ فوق‌ستاره اسلوونیایی در 23سالگی این‌قدر پخته و درخشان است. او ضمن ثبت تریپل دبل در این دیدار، به نخستین بازیکن تاریخ تبدیل شد که در یک بازی ۶۰امتیاز، 21ریباند و 10 پاس گل را به ثبت رسانده است. دانچیچ از کاندیداهای اصلی کسب عنوان MVP مسابقات به شمار می‌رود.
شاید اگر دانچیچ بازیکن فوتبال بود، الان بیش از 8میلیارد نفر در جهان او را می‌شناختند و دیگر کسی از مسی، رونالدو، امباپه، هالند، بنزما و دیگران حرفی نمی‌زد. فینی اسمیت به دانچیچ لقب استاد گریل (کباب‌پز) را داده چون این اوست که تیم را می‌گرداند و بر همه‌‌چیز نظارت دارد. لوکا مجیک هم به او می‌گوید پرنده کوچک یا پسر شگفت‌انگیز، ال ماتادور، دُن، لوکا لجند (اسطوره) و... اما از همه خنده‌دارتر لقب لوکا دانکی (دانکی به‌معنای خر) است که پس از توییت‌هایی درباره کم‌سوادی بعضی‌ها هنگام تلفظ نام این ستاره به شهرت رسید. لوکا دانکی اتفاقا معنای بدی ندارد و هواداران ماوریک هم از آن استقبال کرده‌اند. این نشان می‌دهد او تا چه حد بین افراد عامی و کم‌اطلاع از بسکتبال هم محبوبیت و شهرت دارد.
مارکا او را بهترین ورزشکار قرن بیست‌ویکم لقب داده است. این نشریه نوشت: «در ابتدا مجیک جانسون و لری‌برد بودند. وقتی هر دو می‌خواستند خداحافظی کنند، مایکل جردن ظاهر شد. زمانی که جردن حس کرد دورانش به پایان رسیده است، کوبی برایانت در حال رشد بود. وقتی کوبی به جادوی خود پایان داد، سلطه در دست لبرون جیمز بود. درحالی‌که «پادشاه» آخرین بازی‌های خود را سپری می‌کند،NBA  لوکا دانچیچ را در اختیار دارد که توانست در چهارمین فصل حضورش به نخستین فینال خود برسد.»
لوکا طوری در بازی‌های حساس و مرگ و زندگی بازی می‌کند که انگار در حال لذت بردن از یک مسابقه خیابانی است. برای لذت بردن از هنر لوکا نیازی نیست علاقه‌مند به بسکتبال باشید یا چیزی از قوانین آن سر در بیاورید یا حتی بدانید بسکتبال در چند قسمت چند دقیقه‌ای انجام می‌شود، فقط کافی است دل بدهید به صفحه تلویزیون، چون هر آنچه در قاب تلویزیونی می‌بینید، بخشی از هنر لوکا دانچیچ است؛ او همه‌جا حضور دارد و روی همه حرکات تأثیر می‌گذارد و دوست دارد همه زمان مسابقه توپ در دستانش باشد.

ابتدا مجیک جانسون و لری‌برد بودند. وقتی هر دو می‌خواستند خداحافظی کنند، مایکل جردن ظاهر شد. زمانی که دوران جردن  به پایان رسید، کوبی برایانت در حال رشد بود. وقتی کوبی به جادوی خود پایان داد، سلطه در دست لبرون جیمز بود. درحالی‌که «پادشاه» آخرین بازی‌های خود را سپری می‌کند،NBA  لوکا دانچیچ را دارد

 

این خبر را به اشتراک بگذارید