• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
پنج شنبه 8 دی 1401
کد مطلب : 181281
+
-

چالش جدید خودروهای وارداتی

خبر: مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با یادآوری  موضوع قیمت‌گذاری خودروهای وارداتی در بازار فعلی می‌گوید: در بازاری که ارزان‌ترین خودروهای داخلی  ۲۵۰میلیون تومان قیمت دارد، چگونه می‌توان منتظر قیمت مناسب برای خودروی خارجی بود و انتظار کاهش التهاب بازار و قیمت‌ها را داشت؟
نقد: پس از 5سال ممنوعیت واردات خودرو، عاقبت دولت و مجلس چراغ سبز نشان دادند و با تصویب آیین‌نامه‌ای که بر واردات خودروهای اقتصادی تأکید داشت، راه برای ورود خودروهای مدل 2023 به کشور باز شد. از همان زمانی که آزادسازی واردات خودرو به بهانه کمک به بازار و فراهم کردن امکان خرید خودروهای اقتصادی برای مردم مطرح شد، کارشناسان بارها درباره چالش‌های قیمت‌گذاری و عرضه این خودروها هشدار دادند که البته گوش کسی به آن بدهکار نبود. حالا نخستین محموله‌های خودروی وارداتی به دروازه‌های کشور رسیده و قرار است از هفته سوم دی‌ماه، عرضه این خودروها در بورس کالا آغاز شود. سؤال اینجاست؛ وقتی در بازار فعلی، مدل 2018 یکی از خودروهای وارداتی بالاتر از 4میلیارد تومان معامله می‌شود، چگونه می‌توان مدل 2023 این خودرو را که با ارزش کمتر از 20هزار دلار وارد شده و حتی با احتساب دلار آزاد نیز قیمت واردات آن حدود 800میلیون تومان است، در بازار عرضه کرد؟ البته وزیر صنعت، سوداگری را متهم گرانی خودرو می‌داند و به تنظیم بازار با افزایش تولید و واردات اعتقاد دارد، اما فعلاً مردم برای دریافت کد بورس کالا صف کشیده‌اند و سؤال این است که رانت میلیاردی خودروهای وارداتی قرار است به جیب چه کسانی برود؟ در بهترین حالت می‌توان خودروهای وارداتی جدید را با حراج واقعی در بورس کالا به قیمتی کمتر از قیمت‌های داغ بازار فعلی فروخت که هم چند صد درصد بالاتر از قیمت وارداتی آنهاست و هم سود خوبی نصیب خریدار می‌کند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید