• یکشنبه 29 مهر 1403
  • الأحَد 16 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 20
چهار شنبه 7 دی 1401
کد مطلب : 181225
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/O7gvr
+
-

هزینه مداخله اقتصادی

  خبر: کمیسیون اقتصادی مجلس در گزارشی اعلام کرد: در فاصله سال‌های 1382 تا 1396 از ذخایر ارزی 284میلیارد دلار صرف مداخله بانک مرکزی در بازار شده است؛ رقمی معادل درآمد نفتی 7سال ایران .
  نقد: آنچه کمیسیون اقتصادی مجلس فاش کرده، تنها بخشی از هزینه مداخله دولت‌ها در اقتصاد است. اگر مداخله قیمتی سیاستمداران و دولتمردان در بازارهای پول و کالا  بارؤیای ایجاد رفاه در جامعه حساب شود، تردیدی نیست که هزینه آن چندین برابر هزینه سنگین مداخله ارزی بانک مرکزی خواهد بود. به این ترتیب هزینه این مداخله می‌تواند هم برای نمایندگان مجلس و هم برای دولتمردان درسی باشد تا بدانند که سیاستگذاری در اقتصاد با دخالت تفاوت دارد. چنان‌که مداخله برای پایین‌ نگه‌داشتن قیمت‌ها با هدف حمایت از معیشت مردم و تولید تنها باعث انحراف منابع پولی و ارزی و کاهش انگیزه سرمایه‌گذاری می‌شود. آمارهای رسمی نیز همین گزاره را تأیید می‌کند.
دولت‌ها و مجلس‌ها می‌آیند و می‌روند و هزینه سنگین خطای مداخله آنها در اقتصاد را شهروندان می‌پردازند. نفع ملی و مصلحت عمومی ایجاب می‌کند هرگونه مداخله غیرضروری در اقتصاد پایان یابد تا فعالان اقتصادی براساس یک چشم‌انداز باثبات و قابل پیش‌بینی اقدام به سرمایه‌گذاری کنند و  ناچار به نشستن پشت درهای انتظار برای گرفتن مجوز‌های خاص و امضاهای طلایی نشوند. چنین مسیری البته ممکن است مطلوب کاسبان مداخلات در اقتصاد نباشد اما نفع آن به همه می‌رسد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید