• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
دو شنبه 5 دی 1401
کد مطلب : 181152
+
-

بازگشت هیجان

باکسینگ‌دی روز خاصی در لیگ انگلیس است و معمولا پرگل از آب درمی‌آید

بازگشت هیجان

در سال‌های عادی لیگ برتر انگلیس در روزهای کریسمس و سال نوی میلادی و باکسینگ‌دی تعطیل‌بردار نیست و فشرده‌تر از سایر لیگ‌ها برگزار می‌شود، چه برسد به امسال که به‌خاطر تعطیلی بیش از یک ماهه لیگ‌ها به‌خاطر جام‌جهانی، انگلیسی‌ها از برنامه خودشان هم عقب هستند و باید مسابقات را فشرده‌تر برگزار کنند. در سال‌هایی که جام‌جهانی در زمستان برگزار نمی‌شد، یعنی در همه تاریخ غیر از امسال، تا این مقطع از سال لیگ‌ها نیم‌فصل خود را هم به پایان برده بودند اما این‌بار در لیگ برتر تنها 14هفته برگزار شده است. مسابقات لیگ برتر پیش از سایر لیگ‌ها از سر گرفته می‌شود. فردا چلسی و منچستریونایتد با حریفان خود روبه‌رو می‌شوند  و پس فردا هم سیتی بازی دارداما امروز و امشب هم بازی‌های مهمی در پیش است. بازی‌های باکسینگ‌دی معمولا پرگل‌ترین هفته لیگ از کار درمی‌آید. باکسینگ دی به تعطیلی یک روز پس از کریسمس یعنی روز 26دسامبر (امروز) گفته می‌شود و فشردگی بازی‌های لیگ برتر در این مناسبت و چند روز پس از آن هم به بازی‌های باکسینگ‌دی شهرت دارد؛ روزهایی دیوانه‌وار که گاهی استراحت بین 2‌مسابقه برای برخی تیم‌ها به کمتر از 48ساعت می‌رسد و مربیان فرصت ریکاوری بازیکنان را از دست می‌دهند و احتمال آسیب‌دیدگی بازیکنان بیشتر می‌شود.

آرسنال................وستهم
با مصدومیت شدید گابریل ژسوس در جام‌جهانی، حالا آرتتا تنها یک مهاجم نوک در اختیار دارد؛ ادی انکتیا. نام بازیکنان زیادی برای خرید زمستانی در سبد خرید توپچی‌ها دیده می‌شود که مودریک، مهدی طارمی و ژائو فلیکس جزو این لیست هستند. سیمئونه رضایت داده تا فلیکس به‌صورت قرضی از اتلتیکو جدا شود. حالا بر سر تصاحب او با مبلغ 8میلیون پوند بین باشگاه‌های بزرگ انگلیسی مثل من‌یونایتد و آرسنال رقابتی شکل گرفته است. آرسنال با میخایلو مودریک به توافق رسیده و مودریک از این حرکت استقبال خواهد کرد. مذاکرات آرسنال و شاختار از این هفته آغاز شده است. لیائو، بازیکن پرتغالی میلان هم که مورد توجه باشگاه‌های بزرگی مثل رئال‌مادرید است، به آرسنال ابراز علاقه کرده است. نلسون و اسمیت‌رو هم برای بازی امشب در دسترس نیستند.
   آرسنال بین فوریه2006 تا آوریل2007 سه‌بار پیاپی به وستهم باخت اما از آن زمان تاکنون در 28بازی به این تیم نباخته است؛ 21برد و 5تساوی. تنها اورتون (35شکست) نسبت به وستهم (34شکست) در لیگ برتر شکست‌های بیشتری برابر آرسنال داشته است.
   به استثنای برد 2 بر صفر هفته اول فصل 16-2015، وستهم در 11بازی از 12بازی آخر خارج از خانه خود در زمین آرسنال شکست خورده است.
   این سومین باری است که 2‌تیم در باکسینگ‌دی به مصاف هم می‌روند. در هر 2نوبت قبلی آرسنال برنده شده بود.
   آرسنال معمولا در باکسینگ‌دی در خانه خودش شکست نمی‌خورد. آرسنالی‌ها از 13بازی آخر تنها یک‌بار در سال1987 به ناتینگهام فارست باختند و 10بازی دیگر را بردند.
   وضعیت وستهم برعکس است. آنها در 8بازی آخر خود در این روز تنها یک برد مقابل سوانزی کسب کرده و 4بازی را باخته‌اند.

استون ویلا.............لیورپول
یورگن کلوپ سرانجام یک بازی حذفی را به گواردیولا باخت و در جام اتحادیه مقابل منچسترسیتی حذف شد. او حالا بدون فیرمینو، ژوتا، لوییس دیاس و میلنر که این آخری مهاجم نیست، خط حمله نصفه و نیمه‌ای در اختیار دارد. ویروس جدید هم برخی بازیکنان مثل آرنولد را آسیب‌پذیر کرده است. سرمربی آلمانی چاره‌ای جز خریدهای جدید ندارد. با استعفای جولین وارد، مدیر ورزشی و مسئول نقل‌وانتقالات باشگاه، حالا قدرت کلوپ بیش از گذشته است. او باید با چند خرید بزرگ مثل آوردن بلینگام و یک خرید هجومی تیمش را از این رخوت فعلی نجات دهد. در طرف مقابل اونای امری به‌تازگی به‌جای استیون جرارد هدایت ویلا را در دست گرفته است. او با چالشی جدید روبه‌روست؛ اینکه موج نفرت عمومی از امیلیانو مارتینس، دروازه‌بان آرژانتین را از بین ببرد. سرمربی اسپانیایی به برنده دستکش طلایی جام‌جهانی هشدار داده که مراقب رفتارش باشد. مارتینس رفتار زننده‌ای در برابر تیم‌های حریف به‌خصوص امباپه داشت و عروسک لاک‌پشت نینجا را با چهره امباپه در جشن قهرمانی در بوئنوس‌آیرس در دست گرفت.
   به استثنای آن برد عجیب کرونایی در اکتبر2020 که استون‌ویلا 7 بر 2 لیورپول را شکست داد، این تیم در 8بازی آخر دیگر به قرمزها باخته است.
   هیچ مسابقه دیگری در تاریخ لیگ برتر به‌اندازه بازی این دو تیم، برنده خارج از خانه نداشته؛ 21بار تیم‌های میهمان موفق شده‌اند حریف خود را ببرند که 15برد خارج از خانه آن نصیب لیورپول در ویلاپارک شده است.
   استون‌ویلا حریف تمرینی لیورپول است. در 92بازی از 188رویارویی بین 2‌تیم، برد از آن قرمزها بوده. تنها آرسنال با 99پیروزی مقابل اورتون سلطه بیشتری بر یک حریف خاص در تاریخ لیگ‌های سطح اول انگلیس نسبت به لیورپول مقابل استون‌ویلا ثبت کرده است.
   استون‌ویلا یاد گرفته چگونه در باکسینگ‌دی مبارزه کند. آنها فصل پیش در همین روز چلسی را با نتیجه 3 بر یک شکست دادند. سال گذشته 2‌برد به‌دست آورده‌اند که به‌اندازه بردهای آنها در 23مسابقه قبلی در این روز خاص بوده است.
   یورگن کلوپ هرگز در باکسینگ‌دی امتیاز از دست نداده و در هر 5بازی قبلی برنده بوده و حتی تیمش گلی هم دریافت نکرده؛ 15گل زده بدون گل خورده. تنها پوچتینو با 4پیروزی در 4مسابقه رکورد صددرصدی در این مناسبت دارد.

تاتنهام............برنتفورد

ساعت16 امروز لیگ برتر با این بازی از سر گرفته می‌شود. به‌نظر می‌رسد تاتنهام باید از آخرین فصل حضور هری کین لذت ببرد. با توجه به اینکه تنها یک‌سال و نیم از قرارداد کاپیتان تیم ملی انگلیس با این باشگاه باقی مانده، بعید است او قراردادش را تمدید کند و در تابستان آینده چاره‌ای جز فروش کین وجود نخواهد داشت. بایرن‌مونیخ و منچستر‌یونایتد بیش از دیگران برای خرید او اصرار دارند و گزینه من‌سیتی به‌خاطر هالند و خولین آلوارس دیگر منتفی است. صحبت از تیم ملی انگلیس شد، کین هنوز زیر تیغ انتقادات قرار دارد چون اگر پنالتی دومش را به فرانسه گل می‌کرد، انگلیس شاید به فینال و حتی قهرمانی می‌رسید. کونته برای بازی امروز ریچارلیسون را هم به‌دلیل مصدومیت شدید در اختیار ندارد.
   کین 12گله و ایوان تونی 10گله امیدهای گلزنی این بازی برای 2‌تیم هستند. تونی زیر تیغ محرومیت قرار دارد. اتحادیه فوتبال انگلیس به برنتفورد اطلاع داده که ایوان تونی در رابطه با 30‌تخلف دیگر از قوانین شرط‌بندی اتحادیه فوتبال انگلیس متهم شده که مجموع تخلفات را به 262مورد می‌رساند. ایوان تا 4ژانویه2023 فرصت پاسخگویی به اتهامات خود را دارد و درصورت گناهکار شناخته شدن مجازات بسیار سنگینی در پیش روی تونی است.
   برنتفورد نمی‌تواند تاتنهام را ببرد، در 13بازی آخر که نتوانسته؛ 9شکست و 4تساوی. برنتفوردی‌ها آخرین‌بار مارس سال1948 بود که تاتنهام را شکست دادند. آنها در هر 5بازی آخر حتی نتوانسته‌اند به تاتنهام گل بزنند.
   تاتنهام اما در دربی‌های لندن وقتی خارج از ورزشگاه خودش بازی می‌کند، مشکل دارد. از 15دربی خارج از خانه آخر، تنها یک برد سهم تاتنهام در زمین حریفان لندنی بوده و 6تساوی و 8شکست به این تیم تحمیل شده است. آنها آخرین‌بار فولام را در خارج از خانه برده بودند.
   تاتنهام در 15بازی 15سال قبلی در باکسینگ‌دی 12برد و 3‌تساوی به‌دست آورده و هرگز بازنده نبوده. آخرین‌بار در سال2003 بود که در این مناسبت به پورتسموث باختند. در میان همه لیگ‌های دسته‌های مختلف انگلیس، این دومین روند طولانی بدون شکست در باکسینگ‌دی محسوب می‌شود. تنها استون‌ویلا بین سال‌های 1890 تا 1913 با 20بازی بدون شکست در باکسینگ‌دی رکورد بهتری نسبت به تاتنهام دارد.

چلسی ...... بورنموث
گراهام پاتر می‌خواهد در نخستین پنجره نقل‌وانتقالاتی به‌عنوان سرمربی چلسی خریدهای بزرگی داشته باشد. دیوید داترو فوفانا تمام تست‌های پزشکی را روز پنجشنبه در لندن انجام داده و به این ترتیب پیش‌بینی می‌شود چلسی به‌زودی از مهاجم ساحل‌عاجی به‌عنوان خرید جدید رونمایی کند. چلسی با مولده با مبلغ 12‌میلیون یورو توافق کرده است. تاد بولی، مالک جدید آمریکایی چلسی هم خواهان نام‌های بزرگ‌تری است. او کریستیانو رونالدو را می‌خواست اما توخل با آن مخالفت کرد. او از زمانی که سکان باشگاه را از چنگ آبراموویچ درآورده، ریخت‌وپاش‌های زیادی داشته و یک مربی را هم اخراج کرده؛ چوکوومکا (15میلیون پوند)، اسلونینا (12‌میلیون پوند)، کاسادی (13‌میلیون پوند+4.5افزونه)، داترو فوفانا (8.7میلیون پوند +3.3افزونه)، سانتوس (17.5‌میلیون پوند)، وسلی فوفانا (69‌میلیون پوند)، کوکوره‌یا (55میلیون تا 62میلیون پوند)، رحیم استرلینگ (47.5میلیون پوند)، کولیبالی (33میلیون پوند)، اوبامیانگ (10.5میلیون پوند)، انکونکو (61میلیون پوند - هنوز نهایی نشده)، و درمجموع 342.2میلیون پوند.
   به نام بورنموث نگاه نکنید. درست است که کمی گمنام است اما در 3‌بازی از 5بازی آخر، همین تیم گمنام توانسته چلسی قدرتمند را در خانه این تیم شکست دهد. چلسی از آغاز فصل 16-2015 در استمفوردبریج تنها به لیورپول و منچسترسیتی (4بار) بیشتر باخته. آیا باید منتظر برابری رکورد بورنموث با سیتی و لیورپول باشیم؟
   بورنموث از 3‌بازی آخر خود در لیگ برتر 7امتیاز از چلسی گرفته؛ 2‌برد و یک‌تساوی که این بیش از امتیازات 7مسابقه قبلی بورنموث برابر این تیم است که تنها 2‌برد و 5باخت نصیب‌شان شده بود.
   چلسی معمولا آخرین بازی خود را در سال میلادی نمی‌بازد. تنها یک‌بار در 19سال قبل با شکست مقابل استون‌ویلا تقویم سال میلادی خود را بسته بودند و در 18بازی دیگر 12برد و 6تساوی در آخرین دیدار سال داشتند.
   چلسی هر 3‌بازی آخر را در لیگ برتر باخته است. آبی‌ها تنها از فوریه تا مارس سال1998 تحت هدایت رود گولیت (یک‌بازی) و ویالی (3بازی)، 4‌شکست متوالی در لیگ را تجربه کرده بودند.

یونایتد............ناتینگهام
منچستریونایتد رده پنجمی فردا باید با ناتینگهام‌فارست رده هجدهمی روبه‌رو شود. منچستری‌ها در دوران پسارونالدو، 3‌بازی برگزار کرده‌اند که حاصل آن 2‌شکست و یک‌پیروزی بوده است. قرمز‌های شهر منچستر در زمان برگزاری جام‌جهانی در دیدارهایی دوستانه به مصاف کادیز و رئال‌بتیس رفتند و در هر 2‌بازی بازنده از زمین بیرون آمدند. البته آنها پس از جام‌جهانی در EFL کاپ با نتیجه 2بر صفر برنلی را شکست دادند تا تقریبا بازگشت خوبی داشته باشند. حالا شاگردان تن‌هاخ که آخرین بازی لیگ برتری خود را با نتیجه 2بر صفر از فولام بردند، از بازی امروز هم برد می‌خواهند تا جای خالی رونالدو اصلا احساس نشود. جالب اینکه ناتینگهام‌فارست هم پس از جام‌جهانی شروع خوبی داشته و در EFL کاپ با نتیجه 4بر یک بلکبرن را شکست داده است. آنها پیش از این هم والنسیا را در دیداری دوستانه شکست دادند و با روحیه‌ای بالا آماده تقابل با یونایتد شدند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید