• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
دو شنبه 5 دی 1401
کد مطلب : 181086
+
-

استقبال سازمان منابع طبیعی از کاشت یک‌میلیارد اصله نهال

رئیس سازمان منابع طبیعی کشور از طرح کاشت و تولید یک‌میلیارد اصله نهال در کشور استقبال کرد و گفت: این طرح با مشارکت مردم و دستگاه‌های اجرایی با جدیت دنبال می‌شود.
به گزارش همشهری، عباسعلی نوبخت در نشست نمایندگان نهادها و دستگاه‌های اجرایی پویش ایران سرسبز اعلام کرد: باید بپذیریم وضعیت طبیعت ما از شرایط مطلوبی برخوردار نیست و ارتقای کمی و کیفی پوشش گیاهی در کشور در دستور کار سازمان قرار دارد. وی گفت: وظیفه ما در منابع طبیعی حفظ امنیت زیستی است و امنیت زیستی حلقه واسط امنیت ملی و امنیت غذایی است. نوبخت از تهیه و تدوین برنامه 5ساله در منابع طبیعی کشور خبر داد و افزود: در این برنامه نقشه راهی که گذشتگان در سازمان منابع طبیعی ترسیم کرده‌اند، مورد توجه قرار دارد. رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور همچنین از وجود 126نهالستان به مساحت 2681هکتار در منابع طبیعی کشور خبر داد و افزود: در هر هکتار از این نهالستان‌ها می‌توان 500هزار اصله نهال تولید کرد. وی با بیان اینکه نخستین جنگل دست‌کاشت را در دنیا ایرانیان ایجاد کرده‌اند و این پیشینه به 3500سال قبل برمی‌گردد، خاطرنشان کرد: برای اثبات حقانیت منابع طبیعی به هیچ عنوان نیازمند آمارسازی نیستیم و به هر اندازه نهال تولید و کاشته شود به افکار عمومی و مردم گفته خواهد شد. رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در ادامه افزود: کار در منابع طبیعی به خاطر پیچیدگی‌هایی که وجود دارد، قطعا بی‌عیب و نقص نیست و برای رسیدن به اهداف پیشرو نیازمند نقد منتقدان هستیم تا مشکلات و راهکارهای پیش‌رو عیان شود. اعتقاد داریم که انتقاد از برنامه‌های سازمان می‌تواند به ارتقا و رشد منابع طبیعی کمک کند. نوبخت اعلام کرد: ممکن است برای مخاطبان ابهامی برای تولید و کاشت یک‌میلیارد اصله نهال وجود داشته باشد و موضوع آب و خاک و حفاظت از آن مطرح شود که البته در این موضوع شکی نیست و سازمان برای همه این موارد که می‌تواند چالش ایجاد کند، برنامه و راهکار دارد. نوبخت در بخش دیگری از سخنان خود به ایجاد پنجره واحد زمین در منابع طبیعی اشاره کرد و گفت: دغدغه زمین‌خواری، تخریب و تصرف اراضی ملی به‌واسطه راه‌اندازی این سامانه رفع خواهد شد.
مجری طرح نهضت جهادی تولید و کاشت یک‌میلیارد اصله نهال نیز در این نشست گفت: این طرح جهادی از شهریورماه امسال توسط رئیس جمهور و وزیر جهاد کشاورزی به نهادها ابلاغ شده و به سرعت کارها در این بخش آغاز شده است. رضا احمدی اعلام کرد: برای تامین نهال موردنیاز کشور باید سطح تولید نهال را سالانه به ۲۵۰میلیون اصله برسانیم. به گفته احمدی تمام تلاش همکاران و مدیران کل منابع طبیعی و کارشناسان حوزه جنگل‌های کشور بر این است که این عدد تعهد شده ۲۵۰میلیون اصله در سال، اجرایی شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید