• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
یکشنبه 4 دی 1401
کد مطلب : 181024
+
-

روز آرام برفی

10هزار نیروی خدماتی شهرداری از جمعه شب، معابر پایتخت را برای بارش‌های زمستانی آماده کردند

خدمات شهری
روز آرام برفی

اگرچه هواشناسی اعلام کرده بود که شنبه، بارش برف و باران اغلب نقاط تمام کشور را در برمی‌گیرد، اما شاید کمتر پایتخت‌نشینی تصور می‌کرد، تهران اینگونه سفیدپوش شود و اینگونه زیبایی زمستانی خود را به رخ بکشد.
به گزارش همشهری، ساعت 7 و نیم صبح دیروز بارش برف در تهران به‌ویژه نقاط شمالی شهر آغاز شد و بسیاری از کوچه‌های مناطق یک، 2، 3 و 5 در کمتر از یک‌ساعت، رخت سفید بر تن کردند. در این بین، برخی اگر چه عنوان کردند که درپی بارش‌ها معابر اصلی پایتخت قفل شده‌اند، اما رصدهای ترافیکی و آنچه بازدیدهای میدانی خبرنگاران شهری همشهری نشان می‌داد، دیروز ترافیک تهران، شرایط غیرعادی نداشت. با این حال یکی از شهروندان در تماس با همشهری گفت: «مسیری را که از مقدس اردبیلی تا چهارراه استخر و خیابان اتحاد باید در 45دقیقه طی می‌کردم، حدود 2ساعت و 15دقیقه زمان برد. حدود ساعت 10و نیم صبح در برخی محدوده‌ها مثل بزرگراه مدرس تا چهارراه جهان‌کودک مجبور شدم پیاده بروم و خیلی از خودروها به‌خاطر اینکه درست شن‌پاشی انجام نشده بود، سُر می‌خوردند و این، ترافیک درست می‌کرد.» او البته گفت که ساعت 13همین مسیر را برگشته و حدود 45دقیقه در مسیر بوده است. شهروندی دیگر اما اعلام کرد که ساعت 11دیروز، محدوده بزرگراه ارتش تا درکه را با تاکسی اینترنتی طی کرده و در مسیر، ترافیک روان و عادی بوده است.

مانور برف‌روبی
از حدود 2ماه پیش، مانورهای برف‌روبی و تکمیل تجهیزات زمستانی ایستگاه‌های برف‌روبی در مناطق 22گانه تهران آغاز شد. از سوی دیگر با هماهنگی معاونت خدمات شهری و سازمان‌های پسماند و فضای سبز شهرداری، بیش از 10هزار نیروی خدماتی و کارگری آماده شدند تا درصورت پیش‌بینی بارش برف و باران یا رخداد سیلاب، آمادگی لازم را داشته باشند. مدیر کل خدمات شهری شهرداری تهران در همین ارتباط گفت: «امسال در نزدیک به 3هزار نقطه در سطح شهر تهران از جمله معابر بزرگراهی و معابری که تردد برای شهروندان سخت‌تر است، مخازن شن و نمک تعبیه شده و دسترسی محلی نیز در این زمینه ایجاد شده است.» علیرضا جعفری با بیان اینکه در کل معابر شهر با توجه به درجه‌بندی یک، 2 و 3 خدمات‌رسانی به شهروندان انجام می‌شود، افزود: «این خدمات‌رسانی براساس اولویت معابر بزرگراهی، معابر درجه یک و درجه دو و سپس در محلات و کوچه‌ها حتی معابر بن‌بست و فرعی نیز انجام می‌شود. درصورت بارش برف به‌ترتیب اولویت در تمام معابر رسیدگی و شن و نمک توزیع خواهد شد.» او اعلام کرد که اگر مردم نیاز به استفاده از کیسه‌های شن و نمک برای تردد خودروهای خود در برخی معابر داشته باشند می‌توانند با سامانه ۱۳۷ تماس بگیرند.

زاکانی: غافلگیر نشدیم، این غافلگیری ما نیست
شهردار تهران هم دیروز با اشاره به ترافیک تهران همزمان با آغاز بارش باران و برف گفت: «در رابطه با ترافیک تهران غافلگیر نشدیم. این غافلگیری ما نیست، بلکه ظرفیت و اقتضاهایی است که در شهر وجود دارد که با یک بارش گره‌های ترافیکی ایجاد می‌شود.» علیرضا زاکانی افزود: «در برخی از شب‌هایی که بارندگی سنگین و زیادی در شهر تهران وجود دارد، ۱۰هزار نفر در خیابان‌ها کار می‌کنند. برای اینکه آب‌گرفتگی در سطح شهر نداشته باشیم نیروهای خدماتی در حال فعالیت هستند. بارش باران و ایجاد ترافیک غافلگیری نیست.» او با بیان اینکه تا زمانی ۶۶درصد حمل‌ونقل با ماشین شخصی صورت گیرد و تنها ۳۴درصد ترددها در شهر با حمل‌ونقل عمومی باشد، ترافیک وجود دارد، گفت: «تا زمانی که این آمار برنگردد، ترافیک باقی می‌ماند. ما میراث‌دار یک مجموعه‌ قدیمی هستیم؛ مثلا در حوزه اتوبوسرانی ۱۷۵اتوبوس وارد ناوگان شده‌اند یا 98درصد ناوگان ون، سنی بالای ۱۵سال دارد. ما ۶۳۰دستگاه ون را خریداری کردیم و اکنون در مسیر شماره‌گذاری و واگذاری است؛ در طول این مدت تمام تلاشمان این بوده که نگذاریم شهر به مشکل بربخورد و تا زمانی که مشکل حمل‌ونقل عمومی را حل نکنیم این موارد اتفاق می‌افتد. ان‌شاءالله دست به‌دست هم دهیم تا مشکل تهران حل شود.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید